Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
25.04.2019, 09:50

Zuckerberg stavia na princípoch súkromia a bezpečnosti. Cieľom je vytvoriť digitálnu obývačku

Zisk Facebooku klesol, príjmy naopak stúpli.

Zuckerberg stavia na princípoch súkromia a bezpečnosti. Cieľom je vytvoriť digitálnu obývačku
Zdroj: Reuters

Americkej spoločnosti Facebook, ktorá prevádzkuje rovnomennú sociálnu sieť, klesol v prvom štvrťroku čistý zisk o 51 percent na 2,43 miliardy amerických dolárov. Dôvodom boli mimoriadne rezervy na možnú pokutu, ktorá firme hrozí od americkej Federálnej komisie pre obchod (FTC) kvôli ochrane súkromia. Príjmy však vzrástli o viac ako štvrtinu vďaka záujmu o reklamu a zvýšil sa aj počet užívateľov, uviedla firma vo vyhlásení.

Stúpli príjmy a aj príjmy z reklamy

Zisk na akciu predstavoval 85 centov, bez mimoriadnych položiek však dosiahol až 1,89 dolára na akciu. Analytici čakali zisk 1,62 dolára na akciu. Príjmy stúpli o 26 percent na 15,08 miliardy dolárov a prekonali tak očakávania. Príjmy z reklamy stúpli o 26 percent na 14,9 miliardy dolára.

Počet aktívnych mesačných užívateľov stúpol medziročne o osem percent na 2,38 milióna. Firma odhadla, že Facebook, Instagram, WhatsApp alebo Messenger teraz denne využíva v priemere viac ako 2,7 milióna ľudí.

Výrazne vyššie náklady a rezerva na pokutu

Náklady Facebooku vo štvrťroku stúpli o 80,5 percenta na 11,76 miliardy dolárov. Firma výrazne zvýšila výdavky, aby zlepšila obsah a bezpečnosť na svojich platformách.

FTC skúma, či Facebook porušil dohodu o ochrane súkromia používateľov z roku 2011. Žiadne zistenia však zatiaľ nezverejnila. Facebook v súvislosti s tým presunul do rezerv na prípadnú pokutu tri miliardy dolárov.

Akcie firmy od začiatku tohto roka stúpli o takmer 40 percent. Na zverejnené výsledky reagovali akcie po oficiálnom uzavretí obchodov na burze ďalším rastom, napísali agentúry AP a Reuters.

Verejný priestor

Za posledných 15 rokov sa Facebook a Instagram stali ekvivalentami námestia, kde môžete s mnohými ľuďmi naraz podľa šéfa sociálnej siete „robiť takmer čokoľvek - zostať v kontakte so svojimi priateľmi, stretnúť sa s novými ľuďmi, nájsť komunity, ktoré zdieľajú vaše obľúbené podniky, nakupovať a predávať veci aj organizovať fundraiserov.“

Digitálna obývačka

V našom digitálnom živote však potrebujeme aj verejné aj súkromné ​​priestory. Myslí si Zuckerberg, ktorý na svojom facebookovom profile napísal: „Naším plánom je vybudovať sociálnu platformu zameranú na súkromie. Už máme verejné priestory - digitálne ekvivalenty námestia - a myslíme si, že by mala existovať aj digitálna podoba obývacej izby.“  

Ekvivalent digitálnej obývačky má priniesť priestor ľuďom, ktorý chcú na sociálnej sieti väčšiu intimitu. Preto sa vývojári zamerajú na aktualizáciu správ, skupín a príbehov, ktoré sú podľa Zuckerberga najrýchlejšie rastúcimi oblasťami online komunikácie. V príspevku tiež uviedol, že sa zameria na nástroje umožňujúce platby.

Princípy súkromia a bezpečia

„Naším plánom je vybudovať spôsob, akým sme vyvinuli WhatsApp. Aj na ostatných platformách sa zamerať na čo najbezpečnejšiu komunikáciu medzi ľuďmi,“ napísal ďalej Zuckerberg.

Platforma zameraná na súkromie bude postavená na niekoľkých princípoch:

  • Súkromné ​​interakcie. Intímne priestory, kde máte úplnú dôveru, že to, čo hovoríte a robíte, je súkromné.
  • Šifrovanie. Vaša súkromná komunikácia by mala byť bezpečná a šifrovanie typu end-to-end bráni komukoľvek - vrátane spoločnosti - vidieť, čo zdieľate.
  • Zníženie trvanlivosti. Na platforme sa nebudú uchovávať správy ani príbehy dlhšie, než je potrebné.
  • Zuckerberg sa v príspevku vyjadril, že urobí všetko čo je v jeho silách, aby zabezpečil ochranu údajov a správ.
  • Ďalším princípom je schopnosť docieliť, aby sme boli schopní použiť ktorúkoľvek z Facebook dcérskych platforiem na oslovenie svojich priateľov a jednoducho a bezpečne komunikovať naprieč sieťami.
  • Bezpečné ukladanie dát. „Mali by ste očakávať, že nebudeme ukladať citlivé údaje v krajinách, kde by mohli byť prístupné kvôli slabému právnemu poriadku alebo vládam, ktoré môžu násilne získať prístup k vašim údajom,“ vyjadril sa k otázke dát Zuckerberg.

V priebehu nasledujúcich rokov budú vývojári v rámci týchto princípov obnovovať väčšinu platforiem. „Existuje veľa otvorených otázok a skutočných kompromisov v dôležitých sociálnych otázkach, takže sme odhodlaní na tom otvorene pracovať a konzultovať s odborníkmi a vládami,“ vysvetľuje šéf spoločnosti Facebook.

Zacielenie reklám

Podľa Zuckerbergovho vyjadrenia, náležité kroky ochrany súkromia síce ovplyvnia obchodný model, avšak ako sa vyjadril, nevie z dlhodobejšie hľadiska určiť, do akej mieri. Upozornil však, že „obsah správ medzi ľuďmi nepoužívame na zacielenie reklám, takže šifrovanie obsahu nezmení to, čo robíme. Posilní to súkromie ľudí bez ovplyvnenia nášho podnikania. Riziko predstavuje náš postoj k lokalizácii údajov, nie sú však nové a vždy predstavovali riziko, preto s tým počítame.“

Regulácie

Zuckerberg uviedol, že v poslednom období intenzívne pracujú na presnosti údajov, súkromí, regulácií obsahu a opatreniach súvisiacich s priebehom volieb.

„Dôvodom, prečo som to napísal, je to, že som strávil posledné roky zameraním na riešenie dôležitých sociálnych otázok na internete, a hoci som hrdý na pokrok, ktorý sme urobili, toto sú oblasti, kde to nie je viditeľné,“ priznal Zuckerberg. „Pokiaľ ide o škodlivý obsah, myslím si, že by mal existovať verejný proces na určenie toho, čo je povolené a potrebné na minimalizáciu škodlivého obsahu,“ dopĺňa.  

„Pre voľby sú už dlho zákony, ktoré definujú, čo je politická reklama, ale nariadenia musíme aktualizovať, aby odrážali dnešné hrozby,“ myslí si šéf Facebooku.

Pokiaľ ide o súkromie, Zuckerberg sa domnieva, že by bolo pozitívne, keby viac krajín prijalo ako spoločný rámec reguláciu, ako napríklad GDPR. Ďalej píše o neexistencii jasných pravidiel, ktorá odrádza spoločnosti a aj Facebook budovať nástroje, ktoré uľahčujú presun údajov medzi aplikáciami. Tieto otázky podľa neho zahŕňajú ťažké kompromisy.  Na záver Zuckerberg uviedol, že verí v reguláciu, ktorá pomôže vytvoriť dôveru.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.