Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.06.2019, 14:40

Český rozhlas nie je spokojný s počúvanosťou. Riaditeľ rozhlasu priznal rezervy, chce osloviť nové cieľové skupiny

Podľa zahraničných expertov je trhový podiel Českého rozhlasu nedostačujúci. Vedeniu navrhli odporúčania, ako ho zvýšiť.

Český rozhlas nie je spokojný s počúvanosťou. Riaditeľ rozhlasu priznal rezervy, chce osloviť nové cieľové skupiny
Zdroj: Český rozhlas

Manažment verejnoprávneho Českého rozhlasu prvýkrát predstavil nezávislý posudok plnenia verejnej služby. Pripravilo ho šesť zahraničných expertov z Európskej vysielacej únie (EBU). Na základe výsledkov Českému rozhlasu odporučil aby sa zamyslel, koľko poslucháčov jeho vysielanie neoslovuje. Informoval o tom portál Digizone.cz.

Zahraniční experti z EBU sa zaujímali o program rozhlasu, jeho fungovanie a dojmy zamestnancov. Je pre nás vždy výhodné mať spätnú väzbu nielen zvnútra Českého rozhlasu, kde už sú všetci ovplyvnení prevádzkou, ale najmä od tretích strán a odborníkov, ktorí sa celý život pohybujú v oblasti médií verejnej služby. EBU takúto možnosť ponúkala, ako prvá touto analýzou prešla Česká televízia asi pred dvoma alebo tromi rokmi,“ priblížil na zasadaní Rady Českého rozhlasu generálny riaditeľ René Zavoral.

​Portfólio Českého rozhlasu tvoria štyri celoplošné stanice, štyri digitálne kanály, 14 regionálnych štúdií a vysielanie do zahraničia. O expertízu požiadal rozhlas vlani.

„Hodnotitelia nám vytkli, že cieľová skupina, ktorú oslovujeme prostredníctvom našich staníc, je stále rovnaká. Pokiaľ máme podiel na trhu 23 percent, máme určite veľké medzery. V spoločnosti sú cieľové skupiny, ktoré Český rozhlas zatiaľ neoslovuje, a to je veľká výzva,“ zdôraznil riaditeľ. Ako svoj dlhodobý cieľ si vytýčil nájsť cesty, ako osloviť väčšinu publika, ktorá rozhlas ešte nepočúva. Mandát má do roku 2022.

Podľa expertov majú verejnoprávne médiá v západných krajinách často oveľa väčší zásah na trhu. Na Slovensku má verejnoprávne Rádio Slovensko (RTVS) so svojimi šiestimi okruhmi podiel 20,2 percenta. Lídrom trhu je Rádio Expres s 22 percentným podielom.

​Šestica expertov označila trhový podiel Českého rozhlasu ako nedostačujúci. „Tých 23 percent podielu na trhu označili za zlý výsledok. Za niečo, s čím by médium verejnej služby nemalo byť spokojné,“ poznamenal Zavoral. „Áno, pre médium verejnej služby je kvalita vždy na prvom mieste, ale existuje tu zákonná povinnosť platiť rozhlasový poplatok a musí nás zaujímať, koľko poslucháčov na trhu oslovujeme. V túto chvíľu je to len necelá štvrtina, a to sa mi nepáči,“ dodal.

Výška koncesionárskych poplatkov je v Českej republike v prepočte 85,20 eura ročne (mesačne je to 135 Kč za televíziu a 45 Kč za rádio), na Slovensku je to 55,60 eura ročne (4,64 eura mesačne). Zníženú sadzbu alebo oslobodenie od platenia poplatkov majú dôchodcovia alebo znevýhodnené skupiny občanov.  

Experti dali Českému rozhlasu niekoľko vzájomne prepojených odporúčaní, ako fungovanie rozhlasu vylepšiť. Manažérka pre strategický rozvoj Českého rozhlasu Martina Poliaková pri prezentácii pred radou uviedla, že do niekoľkých mesiacov vznikne návrh na efektívne meranie úspešnosti pomocou tvrdých dát. Rozhlas chce tiež zisťovať počúvanosť relácií cez Spotify nebo YouRadio. „Stále myslíme na poslucháčov a sme ochotní podľa ich očakávaní meniť programovú skladbu,“ podotkla Poliaková.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.