Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
15.07.2019, 06:00

Na svete je málo režisérov programátorov. A to je moja výhoda, hovorí Slovák, ktorý sa presadil vo svete

V rozhovore sa dočítate aj o tom,

  • ako sa z reklamného režiséra stane programátor,
  • prečo začali slovenský softvér používať americkí filmári,
  • ako sa dá s úzko špecializovaným produktom presadiť vo svete,
  • a tiež o tom, čím ho rozmaznala reklama a či sa vráti späť k réžii.
Na svete je málo režisérov programátorov. A to je moja výhoda, hovorí Slovák, ktorý sa presadil vo svete
Zdroj: Vlado Struhar, QTAKE

Jeden z najvychytenejších reklamných režisérov presedlal pred desiatimi rokmi na programovanie. Vyvinul unikátny softvér, ktorý dnes používajú veľké hollywoodske produkcie. Jeho QTAKE bol súčasťou produkcie filmov ako Avatar, Star Wars, Spiderman či Avengers, ale aj seriálov Game of Thrones a Černobyľ. Reklamný režisér a programátor Vlado Struhar.

S: Ako sa z reklamného režiséra stane programátor?
V roku 2008 prišla ekonomická kríza a z troch spotov za mesiac sme zrazu vyrábali jeden. Tento voľný čas mi umožnil začať sa venovať vývoju softvéru, nad ktorým som už dlhší čas premýšľal. Keď som nakrúcal technicky náročné reklamy, chýbal mi nástroj, ktorý by umožnil rýchlu kontrolu záberov, kontinuity, farebné korekcie, kľúčovanie... Klienti na pľaci chceli vidieť, ako tie zábery budú vyzerať vo finále, či sa to celé zmestí do 30 sekúnd, ako to sadne na hudbu atď.

S: Takýto nástroj neexistoval?
Nie. Zaujímavé pritom je, že vo filmovom svete už 60 rokov existuje profesia, ktorá sa nazýva video assist operator a jeho úlohou je nahrávanie výstupu z kamery a prehrávanie režisérovi na priebežnú kontrolu záberov. Dovtedy však nikto nedokázal vyvinúť komplexnejší nástroj, ktorý by vedel splniť náročnejšie úlohy. A tak som dva roky programoval po nociach, keď bolo ticho, a ja som sa mohol na prácu dostatočne sústrediť. Boli to náročné roky, ale výsledkom bol softvér, ktorý sa už dal používať v praxi a mal som možnosť otestovať ho na vlastných výrobách.

S: Kde ste sa naučili programovať?
Ukončil som matematické gymnázium v Báčskom Petrovci (mesto v srbskej Vojvodine so silným zastúpením Slovákov, pozn. red.), odkiaľ pochádzam. Písal sa rok 1985, keď som dostal svoj prvý počítač ZX Spectrum. Hrať hry ma bavilo len pár mesiacov, potom ma začalo zaujímať, ako sú vytvorené. V tom čase nebol internet, nebola dostupná odborná literatúra, ale mal som to šťastie, že som v Petrovci stretol človeka, ktorý ma zasvätil do programovania.

S: Kedy potom prevládli vaše umelecké sklony a rozhodli ste sa pre réžiu?
Výtvarné sklony som mal odmalička, ale pohyblivé obrázky prišli na rad trochu neskôr. Otec mal 8-mm kameru, s ktorou som nakrúcal svoje prvé „filmy“. Začína sa to ako klišé, ale filmárske remeslo ma naozaj bavilo. Bavilo ma to až natoľko, že som na prekvapenie celej rodiny nakoniec išiel študovať filmovú réžiu namiesto informatiky.

Američania neuveria, že v nejakej malej európskej krajine môže vzniknúť kvalitný softvér s fungujúcou technickou podporou.

S: Po skončení VŠMU ste sa zaradili ku generácii, ktorá zažila„zlatú éru“ reklamy.
Áno, prišiel som do branže v časoch, keď jej kraľovali Juraj Johanides a Goran Marojevič. V podstatmali monopol, až kým som neprišiel ja (smiech). Nehovorím, že som ich zosadil z trónu, ale dokázal som sa zaradiť do toho prvého levelu reklamných režisérov. Ďakujem za to Jurajovi Vaculíkovi, Rasťovi Uličnému a iným veľkým menám slovenskej reklamy, ktorí mi dali príležitosť nakrúcať spoty pre najväčšie značky. Pre filmárov v reklame to boli dobré roky. Mali sme dôveru agentúr a klientov, často nám nechávali voľné ruky. Potom sa časy zmenili a klienti začali spoty pomaly aj režírovať. A tá strata voľnosti a dôvery ma už veľmi nebavila.

S: A vtedy sa začal váš prerod z režiséra na programátora?
Už na VŠMU ma bavilo viac filmové remeslo ako „umenie“. Na rozdiel od svojich spolužiakov som poctivo chodil na všetky prednášky, ktoré sa týkali kamery, strihu, zvuku… Fascinovala ma práve tá kreativita v technike.

S: Čo ste využili neskôr pri QTAKE.
Presne tak. Asi som jeden z mála režisérov, ktorý vie programovať. Mal som výhodu, že som vedel, čo chcem a potrebujem, a poznal som aj možnosti, ako to realizovať z tej technickej stránky.

Zdroj: FB QTAKE / Vlado Struhar a QTAKE pri nakrúcaní reklamy agentúrou MUW Saatchi &amp

S: Prečo takéto efektívne riešenie nevymysleli vo veľkých filmových štúdiách?
Možno práve preto, že na svete je málo programátorov režisérov. Táto kombinácia je neuveriteľnou výhodou. Režiséri asi ťažko v ysvetlia programátorom, čo vlastne potrebujú a ako by to malo fungovať. A programátori zase majú problém porozumieť filmárskemu remeslu. Ja som poznal oba tieto svety, komunikoval som len sám so sebou. Znie to síce ako diagnóza, ale preto som bol veľmi efektívny vo vývoji.

S: Akú máte konkurenciu?
V podstate žiadnu priamu. Veľké firmy si nemôžu dovoliť vyvíjať špecializovaný softvér pre hŕstku klientov. Problém je v tom, že menšie filmy často nemajú v rozpočte takéto špecializované nástroje. Video assist je niekedy luxus, bez ktorého sa zaobídu, najmä keď nenakrúcajú trikové zábery. Takže ak aj nejaká konkurencia je, je desať rokov za nami a nerobí to isté.

S: Kedy ste definitívne prestali sedieť na dvoch stoličkách?
Zásadným prelomom bola asi Narnia.

S: Ako ste sa k nej dostali?
V roku 2009 mi kamarát zavolal, že v Prahe pracuje na filme Red Tails a je tam aj Michael Taylor – video assist operator, ktorý robil na všetkých troch filmoch Matrix. Vtedy bol už QTAKE v prezentovateľnej podobe, tak som zbalil počítač a odcestoval do Prahy. Na pľaci som mu poukazoval, čo všetko náš softvér dokáže. Taylor povedal, že toto je nástroj, o ktorom sníva desať rokov. A o pár dní nato prišla z Austrálie objednávka softvéru do Narnie 3. Bolo to pre mňa obrovské zadosťučinenie za tie roky ponocovania za počítačom.

S: Vtedy sa rozbehol biznis?
Nie, žiadna Coca-Cola sa nekonala. Američania neuveria, že v nejakej malej európskej krajine môže vzniknúť kvalitný softvér s fungujúcou technickou podporou. Musel som si nájsť amerického distribútora a až vtedy sa predaj pohol a dostali sme sa na Pirátov z Karibiku, Spidermana a podobné veľkofilmy. Po výstave v Las Vegas za mnou prišli ľudia od Petra Jacksona, ktorí nakrúcali Hobbita, a kúpili štyri licencie. Už to nebol len nejaký slovenský softvér, ale mal záruku renomovanej firmy. Veľa veľkých klientov sme potom získali aj vďaka tomu, že QTAKE umožňuje spracovanie 3D signálu tak ako žiadny iný softvér.

Softvér QTAKE využívali produkcie aj v týchto filmoch a seriáloch:

Zdroj: In2Core / QTAKE

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.