Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.07.2019, 17:03

Markíza v rukách nového majiteľa: čaká nás naozaj predaj roka?

O predaji nášho televízneho lídra sa špekulovalo aj v minulosti, súčasné indície netreba podceniť.

Markíza v rukách nového majiteľa: čaká nás naozaj predaj roka?
Zdroj: TV Markíza, koláž: Stratégie

Koncom roka 2017 médiá tvrdili, že predaj Markízy je na spadnutie. Informáciu v tom čase priniesol český portál Echo24. Slovenskú Markízu a českú Novu mali v tom čase kúpiť čínski investori, ktorých zastupovala skupina CEFC. Na Slovensku sa neoficiálne hovorilo o jej prepojení so slovenskou finančnou skupinou Penta. Neoficiálne informácie totiž nie raz spájali predaj Markízy so spomínanou finančnou skupinou.

Je júl 2019, opäť sa intenzívne hovorí o predaji Markízy. Predaj je vraj blízko, podľa našich nepotvrdených informácií sa o jej predaji má rozhodnúť do konca júla, prípadne začiatkom augusta tohto roka. A napriek tomu, že sa v minulosti nepotvrdili informácie o predaji slovenského televízneho  lídra, opätovné správy o predaji Markízy netreba vôbec podceňovať. A nielen o predaji Markízy.

Televízia Markíza patrí totiž do portfólia mediálnej skupiny CME, ktorá vlastní televízie aj v ďalších krajinách: v susednom Česku (TV Nova), v Bulharsku, v Rumunsku a v Slovinsku. Predaj sa môže týkať  celého balíka staníc všetkých krajín, alebo iba vybraných staníc, teda napríklad stanice Markíza a českej Novy. O predaji televíznych staníc skupiny CME sa v tomto roku hovorilo intenzívne v marci. V tom čase spoločnosť CME začala "revíziu strategických možností, vrátane prípadného predaja spoločnosti", informáciu zverejnila na svojom webe. Čo bolo dôležité, bolo oznámenie, že predaj sa môže týkať tak časti alebo celej spoločnosti. Pre médiá to bola opäť téma a začali intenzívnejšie špekulovať o predaji Markízy.

Portál Sme, písal o možnom záujme finančnej skupiny Penta. Manažér Penta Investments pre vonkajšie vzťahy Martin Danko portálu potvrdil, že žiadne rokovania sa v tomto smere nevedú, i keď záujem nevedel potvrdiť ani vyvrátiť. Opäť sa hovorilo aj o ďalších záujemcoch: ako J&T, českej skupine PPF či Danielovi Křetínskom...

Začiatkom júna české médiá priniesli informáciu o tom, že TV Nova má dvoch nových generálnych riaditeľov - vedenie televízie Nova prevzal obchodný riaditeľ Jan Vlček a finančná riaditeľka Klára Brachtlová. Nič by na to nebolo nezvyčajné, keby sa to nestalo práve po marcovom oznámení, že televízia je na predaj. Generálnym riaditeľom českej Novy bol totiž od roku 2013 Christoph Mainusch, ktorý je zároveň jeden z dvoch generálnych riaditeľov materskej skupiny CME, ďalším je Michael Del Nin. A to môže byť ďalšia indícia na tému možného predaja televízií.

České médiá priniesli vzápätí niekoľko správ o možnom predaji Novy, podľa portálu hlidacipes.org sa mal medzi záujemcami objaviť český miliardár Petr Kellner a jeho PPF Group, americká televízna spoločnosť Discovery, minoritný akcionár CME Ronald Lauder ako aj český podnikateľ Jiří Šmejc a jeho investičná spoločnosť Emma Capital.

Aktuálne nepotvrdené informácie hovoria o už iba o dvoch vážnych záujemcoch, a to českom podnikateľovi Petrovi Kellnerovi a americkej mediálnej spoločnosti Discovery.

​CME sa rozhoduje pre ponuku oboch záujemcov, kto má ku kúpe bližšie, vie iba CME. A zdá sa, že rozhodovať bude cena. A ako to býva v týchto prípadoch, transakciu spoločnosti, vrátane TV Markíza nekomentujú, ani po oslovení.

Kto je Petr Kellner?

Petr Kellner je najbohatší český podnikateľ. ​Jeho skupina PPF Group investuje do viacerých oblastí, od bankovníctva cez telekomunikácie, nehnuteľnosti až po pôdohospodárstvo. Ale aj do médií. Začiatkom minulého roka sa snažil kúpiť najväčšiu bulharskú televíznu spoločnosť Nova Broadcasting Group. Transakcia bola ohodnotená na 185 miliónov eur.  Kúpu mu však neschválili tamojšie úrady. Mimochodom skupina PPF už v minulosti vlastnila českú televíziu Nova, ktorú v roku 2005 predala spoločnosti CME.

Čo vieme o Discovery?

Ide o americkú televíznu spoločnosť, ktorá distribuuje stanice prevažne pod značkou Discovery. Na slovenskom trhu Discovery Showcase, Animal Planet, ID Xtra, Discovery Science (HD), Discovery Channel, Discovery Turbo Xtra a TLC. Spoločnosť urobila v minulých rokoch významnú investíciu, keď pod svoje krídla zobrala športové stanice Eurosport a Eurosport 2. Pre spoločnosť to bolo strategické rozhodnutie, povedala to pre český portál mediaguru.cz manažérka Discovery Victoria Davies. V rozhovore tiež uviedla, že pre Discovery je slovenský trh väčší v porovnaní s českým trhom. Dôvodom je fakt, že na Slovensku je omnoho väčší podiel platenej televízie ako v Česku. 

Platenou televíziou je aj Markíza, znamená to, že si ju vo voľne šírenom terestriálnom vysielaní nenaladíte. Z takzvaného bezplatného  DVB-T vysielania odišla začiatkom roka 2017, televízia počas celého roka bojovala o pozíciu lídra. Rozhodnutie šéfa Markízy, Matthiasa Setteleho bolo z tohto pohľadu riskantným krokom. Koncom roka 2017 a celý minulý rok svoje výsledky sledovanosti Markíza stabilizovala a stala sa jasným lídrom trhu. Výsledky sledovanosti komerčných staníc za prvý polrok 2019 prinesieme v júlovom vydaní magazínu Stratégie.

​Skupina CME kvartálne informuje o svojich finančných výsledkoch, vrátane svojich staníc v portfóliu. Podľa medziročnej bilancie CME zaznamenalo nárast výnosov aj prevádzkového zisku na Slovensku na úrovni 107 miliónov dolárov. Prevádzkový zisk OIBDA zaznamenal hodnotu 28 miliónov dolárov, čo znamená medziročný nárast na úrovni 17,2 percenta.

​Najzaujímavejšou krajinou je pre CME Česko, kde Nova dosiahla sa minulý rok výnosy na úrovni 234 miliónov dolárov, prevádzkový zisk OIBDA - dosiahla Nova na úrovni 94,6 milióna dolárov s medziročným nárastom o 14,4 percenta.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.