Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
13.08.2019, 09:45

Platia na sociálnych sieťach rovnaké pravidlá pre všetkých používateľov?

Zamestnanci Youtube tvrdia, že nie. A Instagram na tom ešte iba pracuje.

Platia na sociálnych sieťach rovnaké pravidlá pre všetkých používateľov?
Zdroj: Dreamstime

YouTube je pri hodnotení prehreškov proti svojim pravidlám často zhovievavejší, ak sa porušenia zásad dopustia populárni tvorcovia, ktorí platforme prinášajú najväčšie reklamné zisky. Americkému denníku The Washington Post (WP) to povedali ľudia, ktorí pre YouTube v minulosti kontrolovali alebo stále kontrolujú problematický obsah. Z voľnejšej interpretácie komunitných zásad údajne profitovali hviezdy ako americký bloger Logan Paul, americký konzervatívny komentátor Steven Crowder alebo švédsky komik PewDiePie, ktorý má v počte odberateľov druhý najväčší kanál na YouTube.

Piatkový článok WP vychádza z rozhovorov s 11 bývalými alebo súčasnými moderátormi, ktorí o svojej práci porozprávali pod podmienkou, že zostanú v anonymite. "Popísali demoralizujúce pracovné prostredie, v ktorom sa rozhodnutia prijímajú ad hoc, pravidlá sa neustále menia a kde panuje dojem, že štandardy ohľadom urážlivého obsahu sú náhodné," píše denník.

Moderátori, ktorí podobne ako v prípade sociálnej siete Facebook nie sú priamo zamestnancami platformy, nemôžu sami nepovolený obsah mazať, ale postih voči danému tvorcovi iba odporučí ľuďom vnútri YouTube, ktorí o veci rozhodnú. Nadriadení sa podľa moderátorov odporúčaniami často neriadili, ak sa navrhovaný trest týkal videí na veľkých kanáloch, ktoré prinášajú viac inzercie.

YouTube vo vyhlásení tieto tvrdenia odmietol a uviedol, že svoje pravidlá uplatňuje konzistentne bez ohľadu na to, od koho problematický obsah pochádza. Spoločnosť zároveň priznáva, že pre tvorcov, ktorí môžu zarábať na reklamách vo svojich videách, platia iné mantinely než pre ostatných používateľov. Sú ale údajne prísnejšie, pretože títo tvorcovia sú v zásade podnikateľskými partnermi YouTube.

Autorom, ktorí hranice povoleného prejavu prekročia, hrozia dva stupne postihu. Na videu či celom kanále môže byť zastavené zobrazovanie reklám, čím obsah prestane byť zárobkový, prípadne môže YouTube videá úplne zmazať. Trestanie populárnych tvorcov predstavuje pre vedenie serveru istú dilemu, vysvetľuje WP, pretože tým spoločnosť trestá aj samú seba. Príjmy z reklám na ich videách si s nimi rozdeľuje.

Výnimka potvrdzuje pravidlo

Za dôkaz údajného miernejšieho prístupu k populárnym tvorcom označili moderátori dva roky starú kauzu Logana Paula, ktorého kanál má aktuálne cez 19 miliónov odberateľov. Americký YouTuber vtedy pridal video z posvätného lesa pod japonskou horou Fudži, pričom sa natáčal pri tele obesenca, ktoré viselo na strome. Krátko nato nahral video, kde elektrickým paralyzérom zasiahol dva mŕtve potkany. Obe videá podľa WP porušujú "komunitné zásady" týkajúce sa násilného či šokujúceho obsahu, Paul navyše pravidlá porušoval už predtým. YouTube mu však len na dva týždne zastavil prehrávanie reklám.

"Bolo to, ako by nám napľul do tváre," komentoval prípad jeden z moderátorov. "Hovoria vám, že sú nastavené špecifické pravidlá pre speňaženie (videí), ktoré sú extrémne prísne. A potom Logan Paul porušil jedno z tých najzásadnejších a bolo to ako by sa nič nestalo," dodal. YouTube svoj postup obhajoval tým, že Paul nikdy nemal tri prehrešky v rámci 90 dní, čo by znamenalo zablokovanie celého kanála.

Podľa bývalej moderátorky, ktorá s prácou skončila vlani, je systém nastavený tak, aby ochránil zdroj príjmov platformy, nie publikum. "Keď som nastupovala, hovorila som si, že uchránime deti od škodlivého obsahu ... Nikdy sme ale nemali zodpovednosť voči tvorcom alebo používateľom, ale voči inzerentom," uviedla.

Prísnejší Instagram a regulácia obsahu

Dcérska platforma spoločnosti Facebook- Instagram v súčasnej dobe upravuje takzvané pravidlá komunity. Pracuje na zmene podmienok, ktoré budú definovať, kedy má byť účet odstránený z platformy. Cieľom je lepšie formulovať podmienky pre zrušenie účtu, urobiť komunitu bezpečnejšou a čo najviac znížiť možné porušovanie pravidiel.

Používatelia síce po novom môžu porušiť pravidlá komunity, ale iba do určitej miery. Instagram povolil dostať sa s pravidlami niekoľkokrát do rozporu, ale bude sa kontrolovať časové rozmedzie. Ak používatelia prekročia určitú hranicu, platforma fungovanie účtu zakáže a profil zruší.

Doteraz platila výnimka pre účty, ktoré boli populárne a často publikujúce. Tie mali nastavené miernejšie podmienky, avšak nový systém nebude rozlišovať pravidelnosť publikovania či mieru aktivity. Podľa vyjadrenia spoločnosti budú pravidlá do bodky rovnaké pre všetkých.

Predstavitelia sociálnej siete tiež upozornili, že neuvedú presný počet porušení, ktoré bude Instagram tolerovať. A ani to, v akom časovom rozmedzí budú tieto porušenia tolerované.

Šéf Facebooku na výročnej konferencii F8 hovoril aj o regulácii obsahu publikovaného na rovnomennej sociálnej sieti Facebook.

„Pokiaľ ide o škodlivý obsah, myslím si, že by mal existovať verejný proces na určenie toho, čo je povolené a potrebné na minimalizáciu škodlivého obsahu,“ uviedol Mark Zuckerberg.   

Zuckerberg uviedol tiež niekoľko princípov, ktorých sa bude pri ochrane dát a publikovaného obsahu držať. Rozdelil ich do šiestich bodov a uviedol, že sú to princípy, na ktorých bude v budúcnosti stavať.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.