Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.09.2019, 06:00

Úspech seriálu nie sú iba ratingy. Je to úzky pohľad, hovorí šéf JOJky Marcel Grega

Televízia JOJ vstupuje do najsilnejšej televíznej sezóny s najväčšou paletou noviniek zo všetkých televízií. Ktoré formáty budú ťahúňmi jesene, hovorí Marcel Grega, generálny riaditeľ JOJ Group.

Úspech seriálu nie sú iba ratingy. Je to úzky pohľad, hovorí šéf JOJky Marcel Grega
Zdroj: TV JOJ, Marián Ďatko / generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega

Máte pred sebou pestrofarebnú jeseň, ako ju sami nazývate, pripravili ste a pripravujete veľa nových formátov. S akými očakávaniam vstupujete do jesennej sezóny?

Ako riaditeľ televízie som vždy pred jesennou sezónou nervózny (úsmev), nie, skôr plný očakávaní. Teším sa na novinky, ktoré sme pre divákov pripravili. Som zvedavý, ako naše nové programy prijmú, pretože divácka spätná väzba je pre nás najdôležitejšia. Každoročne investujeme do množstva noviniek. Nie všetky sa dostanú na obrazovku túto jeseň, záleží na tom, aký bude dopyt, aký bude divácky apetít. S niektorými formátmi, ktoré sú už teraz dokončené, rátame do vysielania na jar budúceho roka, s niektorými až na jeseň. Napríklad v aktuálnej sezóne dostávajú priestor na obrazovke projekty, ktoré máme hotové „v šuplíku“ nejakú sezónu.

Osvedčilo sa vám pripravovať veci aj „do šuplíka“?

História nás naučila, že je to dobrá taktika. Slovenský trh je malý a luxus mať „v šuplíku“ hotové projekty je nesmiernou výhodou. Ide o niekoľkomiliónové investície a nie je bežné, aby si televízie pripravovali formáty takto dopredu. Nám sa to, našťastie, darí.

Ktorým reláciám najviac veríte? Ktoré budú najväčšími ťahúňmi v prime time?

Pri tejto odpovedi rozdelím naše formáty na stálice a novinky. Z klasických programov nebude na jeseň chýbať Inkognito so svojou zostavou glosátorov na čele s Mišom Hudákom. Relácii stále stúpa popularita aj čísla sledovanosti. Ťahúňom jesennej ponuky bude určite Česko Slovensko má talent, ktoré sme, podľa nás, pripravili ešte lepšie ako minulú sezónu. Potvrdzuje to porota a tiež režisér Jeffo Minařík. Mňa osobne tento formát vždy dokáže príjemne prekvapiť.

Topkou v diváckej popularite je rovnako V siedmom nebi. Aj tento rok máme pripravených veľa príbehov, ktorými sa snažíme upozorniť svet a naše úrady, aké problémy na Slovensku existujú. Ľudia, ktorí sa v našej relácii objavujú, nedostanú pomoc práve preto, že o nich nepočuť. Našou úlohou a aj spoločenskou zodpovednosťou je, že ak vieme pomôcť v nejakej oblasti aspoň jednému človeku alebo otvoriť dôležitú tému, tak to veľmi radi urobíme aj prostredníctvom tejto relácie.

Zo seriálových stálic sa u nás v septembri objaví tretia séria Za sklom, ktoré je divácky atraktívne a remeselne vynikajúco zvládnuté. Navyše má veľmi dobrý sekundárny ohlas v online. Na tento seriál sme veľmi hrdí. Čo sa týka noviniek, túto jeseň predstavíme programy rôznorodých žánrov: seriály Delukse, Hrobári, zábavnú talk show Čau, Lujza!, politickú talk show Na hrane...

Zdroj: TV JOJ, Marián Ďatko / generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega

Česko Slovensko má talent nasadíte na nedele voči Tvojej tvári alebo dostane priestor v soboty?

S Talentom začíname prvé dva týždne v utorok a sobotu a potom už len v sobotu. Nedeľa bude filmová. Takéto nastavenie, keď veľké šou konkurenčných televízií nejdú proti sebe, sa nám osvedčilo.

Stále platí, že pre televíziu sú ekonomicky výhodnejšie zostrihy ako živé prenosy?

Máme skúsenosť s tým, že zostrih je sledovanejší a pre divákov teda atraktívnejší. V zostrihu vieme namixovať reláciu ako adrenalínovú jazdu bez prestojov, ktoré v live prenose nevyhnutne sú. Na druhej strane sa však musíme všetci držať aj licenčných podmienok, ktoré nastavujú určité pravidlá v pomere zostrihov a živých prenosov.

Poďme k novým seriálom, ktoré pripravujete. Ktoré považujete za vlajkovú loď?

Sezónu začneme s komediálnymi seriálmi Delukse a Hrobári. Šestnásť častí Delukse už máme pripravených dlhšie, seriál je vtipne napísaný a skvelo nakrútený, a okrem iného výnimočný aj tým, že v ňom hrá 96 slovenských hercov a väčšina z nich prichádza do jednotlivých častí seriálu ako guest stars. Hrobárov napísal Petr Kolečko, autor českého seriálového hitu Most! a mnohých ďalších. S Petrom máme nadviazanú širšiu spoluprácu a Hrobári sú prvým seriálom z jeho pera, ktorý pripravil pre televíziu JOJ, na ďalšom už pracuje. Je to veľký profesionál, výborne zapadol do nášho tímu a prináša nám nový uhol pohľadu na televíznu tvorbu.

V čom?

Napríklad v komediálnom žánri je veľmi špecifický.

Seriál Most!, pod ktorým je Petr Kolečko podpísaný, ste prednedávnom vysielali. Bol to pre vás test, ako zafunguje na slovenského diváka?

S Českou televíziou máme dlhodobo nastavenú spoluprácu tak, že si niektoré projekty kupujeme a niektoré koprodukujeme. A práve táto spolupráca nám umožnila zaradiť do nášho vysielania Most! Napriek tomu, že seriál mnohí slovenskí diváci mali možnosť predtým vidieť v českej verejnoprávnej televízii, mal veľmi slušnú sledovanosť aj u nás a tiež na našom webe, čo bolo príjemné prekvapenie. Nasadili sme ho v druhom časovom pásme, kde sme nemali vyššie očakávania. Pripúšťam, že okrem toho, že sme tento seriál veľmi chceli ponúknuť slovenskému publiku, bol to do istej miery aj zaťažkávací test na Kolečkovu poetiku.

V kontexte širšej spolupráce s pánom Kolečkom plánujete vyrábať aj seriály pre česko-slovenský trh?

Zatiaľ nie. Hoci by to bolo veľmi efektívne, diváci v našich krajinách sú predsa len odlišní kultúrne, temperamentom či preferenciami pri sledovaní televízie. Výnimky však existujú. Teraz pripravujeme spolu s Českou televíziou viac projektov, napríklad aj seriál Osem hodín, ktorý režíruje slovenský režisér Michal Kollár. Michal je však predovšetkým filmový režisér a aj tento seriál bude viac filmom ako televíznym dielom. A pri filmovej tvorbe sa rozdiely medzi Slovákmi a Čechmi akoby stierajú, české filmy sú na Slovensku populárne a naopak, veľa slovenských hercov a tvorcov pôsobí u našich susedov a sú vo všeobecnosti veľmi uznávaní a oceňovaní.

Ktoré ďalšie seriály, okrem už spomenutých Hrobárov a Delukse, ešte odštartujete v septembri?

V septembri odvysielame minisériu Trhlina a po jej skončení nastupuje Za sklom 3. Z noviniek, ktoré pripravujeme a dostanú sa do vysielania neskôr, spomeniem seriál Bola raz jedna škola zo školského prostredia, Jenny, seriál o tom, ako riešia ťažké životné situácie dospievajúce deti a ich rodičia, výpravný seriál Slovania, historický seriál Uhorčík, už spomínaný dramatický seriál Osem hodín, Nový život z pera Petra Kolečka, detektívny seriál Bodka...

​Staviate na premiérové tituly, kedy sa dostane na obrazovky finálna séria Našich a pokračovanie Ministrov?

Uvidíme, ako si sadne programová štruktúra a podľa jej vývoja ich zaradíme do vysielania.

Ako ste boli spokojní s prvou sériou Ministrov?

Ministri si počínali veľmi dobre, určite sme neboli nespokojní, preto pokračujeme s novými epizódami. V programovom okne, kde boli nasadení, robili mierny nadpriemer a mali veľmi dobrý ohlas na online, kde si ich divácka komunita našla ex post. Ministri sú seriálom, ktorý nám pomáha udržiavať žánrovú pestrosť, aby sme divákom neponúkali len rodinné seriály.

Máte pripravené aj formáty zamerané na ženské publikum?

Nemám rád, keď sa delí televízne publikum na ženské a mužské. V podstate sa ženské publikum nedá klasifikovať. Všetky formáty, o ktorých sa rozprávame, pozerajú rovnako muži aj ženy. Muži sú divákmi romantických filmov a, naopak, ženy sledujú Za sklom. Keby sme však chceli tradičné škatuľkovanie, tak máme pripravenú zábavnú talk show Čau, Lujza! s Lujzou Schramekovou Garajovou, čo je formát, ktorý na Slovensku chýba. Ponúkneme aj seriál Bola raz jedna škola, ktorý je o vzťahoch medzi učiteľmi, deťmi a ich rodičmi, s ktorými sa môžu ženské diváčky ľahko identifikovať, alebo Jenny, o tínedžerke s vážnou chorobou. Obidva seriály by som však skôr zaradil medzi rodinné, teda pre celé spektrum našich divákov – muži, ženy aj deti.

Keby sme mali najsledovanejší seriál, ktorý by nám kazil imidž alebo spochybňoval naše hodnoty, neboli by sme spokojní.

Aký seriál alebo relácia je pre vás úspešná z hľadiska ratingov? Kedy sa rozhodnete, že budete pokračovať ďalšou sériou?

Dôležitý je, samozrejme, pomer cena – výkon, ďalej je to divácky ohlas. Napríklad pri Ministroch bol rating seriálu jemne nadpriemerný v čase jeho vysielania, ale divácky ohlas bol vysoký. Keď to skombinujeme so sledovanosťou v online alebo v internetovom archíve, tak nám dáva zmysel pokračovať v takýchto projektoch. Rovnako dbáme na to, aby tvorcovia vytvárali niečo, za čo by sa nemali hanbiť. Keby sme mali najsledovanejší seriál, ktorý by nám kazil imidž alebo spochybňoval naše hodnoty, neboli by sme spokojní. Aj napríklad Za sklom nedodáva rekordné ratingy, ale je to imidžovo výborný seriál, vďaka ktorému máme medzinárodný kredit a sme pyšní na to, že práve takéto seriály vyrábame. Myslím si, že na to, aká sme malá krajina, majú v rámci Európy naše seriály nadštandardnú kvalitu.

Kde sa percentuálne hýbe úspešný seriál?

Ratingy celkovo za posledné roky poklesli, čo súvisí s nárastom staníc a možností výberu pre diváka. Dnes by sme teda mohli klasifikovať úspešný seriál niekde na úrovni ôsmich ratingov, treba však zohľadniť aj okno, v ktorom je titul vysielaný a konkurenčnú ponuku. Najdôležitejšie je, či viete namixovať divákovi v danom mesiaci alebo období taký program, aby vás sledoval dlhodobo a či dodáte reklamné kampane za dané obdobie. Z dobrého seriálu sa zároveň stáva aj obchodná komodita. Takže zhodnotenie úspechu seriálu len z hľadiska percenta ratingov je už v dnešnej dobe veľmi úzke.

Zdroj: TV JOJ, Marián Ďatko / generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega

Do access prime ste vrátili kuchársku šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. Ako ste spokojní s číslami a aké máte očakávania od septembra?

Moja mama varí lepšie... bola na obrazovke od leta 2015 a dva roky patrila medzi najobľúbenejšie formáty na trhu. Pri svojom terajšom návrate síce nepresvedčila svojimi výkonmi, možno aj vo vzťahu ku konkurencii v tom istom čase vysielania, ale na konci dňa sme všetky kampane dodali. Formát sme urobili nanovo, obohatili sme ho o detských kuchárov a vrátili sme sa k zahraničnej predlohe. Momentálne je show vo vysielaní len týždeň, takže na bilanciu je priskoro.

Pekným príkladom filmovej investície je Trhlina, ktorú sme ešte ani neodvysielali v televízii, a už sme ziskoví.

Jesennou novinkou bude aj politická relácia. Prečo politika a kedy ju chcete vysielať?

Naše spravodajské relácie majú vysokú sledovanosť, zmenila sa atmosféra v spoločnosti a blížia sa voľby. Preto prinesieme od septembra vlastnú politickú talkshow. Nazvali sme ju Na hrane a dostane priestor cez týždeň, pravdepodobne vo štvrtok v druhom programovom okne.

Aký formát ste zvolili?

Bude to duel, v ktorom si moderátor Michal Magušin pozve do štúdia nielen dvoch politikov, ale aj ich fanúšikov, ktorí dostanú priestor na otázky. Na hrane budeme vysielať naživo, bez reklamného brejku. Do diskusie sa budú môcť priamo zapojiť aj diváci prostredníctvom onlinovej aplikácie – to všetko znamená, že talkshow bude dynamická, žiadna prezentácia volebných programov.

V poslednom období veľa investujete do filmovej tvorby. Čo vám prinášajú tieto koprodukcie (JOJ je koproducentom Trhliny, Sklenenej izby, Perinbaby 2, Přes prsty, Bobule 3, Vánoce budou, Casino a ďalších filmov, pozn. red.)?

Je to kombinácia nášho záujmu a toho, že tvorcovia sa chcú s nami spájať. Vidia našu kvalitnú seriálovú tvorbu, vedia, že vieme poskytnúť zázemie profesionálnych ľudí, nielen financie. Aj vďaka tomu máme dobrý kredit na trhu, čo ma nesmierne teší. Pekným príkladom filmovej investície je Trhlina, ktorú sme ešte ani neodvysielali v televízii, a už sme ziskoví. Je to cesta, ktorou sme sa vybrali a v súčasnosti sme koproducentom už v devätnástich filmoch. Na finančné zhodnotenie jednotlivých projektov sa budeme môcť pozrieť až vtedy, keď budú odvysielané, takže sa to odo mňa v tejto chvíli nedozviete. Sľubujeme si však od toho minimálne vytvorenie slovenského a československého filmového okna v našej vysielacej štruktúre.

Rozhovor je krátený, vyšiel v augustovom vydaní magazínu Stratégie, ktorý je práve v predaji. Marcel Grega v ňom hovorí aj o prípadnom rozširovaní cieľovej skupiny či nových staniciach v Pay TV biznise.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.