Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
24.09.2019, 07:00

Meranie sledovanosti televízií sa od nového roka mení

Do parametrov peoplemetrového merania pribudne odložené sledovanie programu.

Meranie sledovanosti televízií sa od nového roka mení
Zdroj: Reuters

Od 1. janára budúceho roka sa rozširuje peoplemetrové meranie sledovanosti televízií o nový parameter. Televízie a mediálne agentúry sa zhodli na pridaní trojdňového time shiftu, teda oneskoreného sledovania programu televízií, ktoré doplní doterajšie dáta za live vysielanie, sledovanosť hostí a VOSDAL (Viewing on same day as live).

„Oneskorená sledovanosť zahŕňa pozastavenie programu v čase jeho vysielania a sledovanie s oneskorením, alebo jeho nahratie a prehratie počas troch nasledujúcich dní, prípadne sledovanie z archívu. Sledovanie na webe do time shiftu nespadá, pokiaľ sa nedeje prostredníctvom TV prijímača,“ upresňuje Vladimír Fatika, výkonný riaditeľ spoločnosti PMT.

Impulzom na pridanie oneskorenej sledovanosti bol významný medziročný nárast dát. „Trojdňová oneskorená sledovanosť už robí viac ako 93 percent celého time shiftu na trhu v  skupine 12+ vrátane hostí. Stále sa však bavíme o celodenných číslach, pričom jednotlivé relácie môžu mať hodnoty oveľa vyššie,“ vysvetľuje Fatika.

Aké sú počty divákov pri vybraných reláciách?

Napríklad, najsledovanejšiu reláciu Jednotky RTVS - priamy prenos z odovzdávania cien OTO - sledovalo v čase vysielania (live) a v deň vysielania (VOSDAL) 627-tisíc divákov v 12+. V trojdňovej oneskorenej sledovanosti to bolo ďalších 22-tisíc divákov.

Pri Markíze vyberáme seriál Oteckovia, ktorých si 22. februára pozrelo 546-tisíc divákov v 12+, trojdňový time shift im pridal ďalších 30-tisíc divákov. V cieľovej skupine 12-54 to znamenalo ďalších 29-tisíc k 356-tisíc divákom.

Film Psia duša, ktorý Markíza vysielala 6. januára, si v 12+ pozrelo 570-tisíc divákov a ďalších 29-tisíc v oneskorenej sledovanosti. V cieľovej skupine 12-54 to predstavovalo 413-tisíc plus 24-tisíc divákov.

Pri filme Domov slečny Peregrinovej pre neobyčajné deti, ktorý odvysielala televízia JOJ 20. apríla, sa k 274-tisíc divákom pridalo v trojdňovej oneskorenej sledovanosti ďalších 24-tisíc divákov. V 12-54 to bolo 197-tisíc plus 22-tisíc divákov.

Ak porovnáme celodenné čísla sledovanosti celého trhu pri skupine 12+ vrátane hostí, v roku 2017 bol VOSDAL na úrovni 0,24 percenta za celý trh a všetky televízie. Tento rok (január až august 2019) narástol na 0,6 percenta. Trojdňový time shift pritom narástol z 0,35 na 0,83 percenta.

Porovnanie hodnôt VOSDAL a 3-dňového time shiftu celodenne za všetky televízie v cieľovej skupine 12+:

Zdroj: PMT/KANTAR Slovakia

​V prime time je situácia podobná a v rovnakej cieľovej skupine bol predminulý rok VOSDAL 0,58 percenta za celý trh a v tomto roku narástol na 1,4 percenta. Trojdňový time shift pritom narástol z 0,83 percenta na 1,87 percenta.

Porovnanie hodnôt VOSDAL a 3-dňového time shiftu v prime-time za všetky televízie v cieľovej skupine 12+:

Zdroj: PMT/KANTAR Slovakia

​Výsledky merania v obchodnej cieľovej skupine 12-54 sú podobné nameraným dátam v cieľovej skupine 12+. Celodenná sledovanosť za všetky televízie vzrástla o takmer 82 percent, v prime-time je nárast o 78 percent.

Porovnanie hodnôt VOSDAL a 3-dňového time shiftu celodenne za všetky televízie v cieľovej skupine 12-54:

Zdroj: PMT/KANTAR Slovakia

Porovnanie hodnôt VOSDAL a 3-dňového time shiftu v prime-time za všetky televízie v cieľovej skupine 12-54:

Zdroj: PMT/KANTAR Slovakia

Ako trojdňový time shift ovplyvní výsledné dáta sledovanosti televízií, teraz nevieme predpovedať. Pri každom programe je to individuálne. „Záleží to od typu relácie a času jej vysielania. Niektoré relácie si diváci nahrajú a sledujú ich v inom čase, než je ich čas vysielania, iné si nemajú dôvod nahrávať. Príkladom môže byť počasie,“ uzatvára Fatika.

V septembrovom vydaní magazínu Stratégie si môžete prečítať o téme merania sledovanosti televízií viac. S Vladimírom Fatikom, výkonným riaditeľom spoločnosti PMT, sa v rozhovore venujeme aj možným zmenám obchodnej cieľovej skupiny a reportovaného prime-time, ale aj pripravovanému tendru na peoplemetrové meranie.

Elektronické meranie sledovanosti televízie prostredníctvom peoplemetrov realizuje od roku 2002 spoločnosť PMT. Jej členmi sú televízie Markíza, Joj, RTVS, TA3 a Asociácia mediálnych agentúr (AMA).

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.