Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
29.10.2019, 14:37

Európska komisia: Internetové firmy lepšie bojujú s dezinformáciami, majú však rezervy

EK uznáva, že firmy pristúpili k likvidácií účtov šíriacich propagandu či dezinformácie aktívne.

Európska komisia: Internetové firmy lepšie bojujú s dezinformáciami, majú však rezervy
Zdroj: Facebook, Twitter, Google

Internetové giganty zlepšili svoj prístup k boju proti dezinformáciám, stále však neurobili všetky požadované kroky, ktoré majú brániť šíreniu propagandy a nepravdivých tvrdení. Vyplýva to zo zverejnenej správy Európskej komisie hodnotiacej prvý rok fungovania dobrovoľného antidezinformačného kódexu.

V ňom sa vlani firmy ako Facebook, Google či Twitter zaviazali odhaľovať a likvidovať falošné účty či zabezpečiť na svojich platformách transparentnosť politických kampaní. EK skonštatovala, že firmy pristúpili aktívne k likvidácii účtov šíriacich propagandu či dezinformácie. Sprísnili aj pravidlá pre zadávanie reklamy a lepšie rozlišujú, ktoré stránky sú spojené s politickou činnosťou.

Rezervy vidí komisia napríklad v poskytovaní dát nezávislým overovateľom, ku ktorým sa firmy zatiaľ dostatočne nemajú.

"Automaticky šírená propaganda a dezinformácie stále v značnej miere pretrvávajú a je potrebné ďalej pracovať na všetkých oblastiach kódexu," uviedli v spoločnom vyhlásení eurokomisári Věra Jourová, Mariya Gabrielová a Julian King.

Brusel, orgány členských štátov či mimovládne organizácie už niekoľko rokov varujú pred pokusmi šíriť prostredníctvom sociálnych sietí dezinformácie, ktorých cieľom môže byť ovplyvnenie postojov občanov EÚ najmä v období pred voľbami. Podľa niektorých záverov má časť zaznamenaných pokusov pôvod v Rusku.

Účelom kódexu bolo prinútiť významné digitálne spoločnosti, aby sa dobrovoľne podieľali na postupe proti dezinformačným kampaniam bez nutnosti vytvárať právne záväzné pravidlá. Firmy tvrdia, že v tejto oblasti robia dosť. Napríklad Facebook oznámil, že len za tohtoročný prvý štvrťrok zmazal bezprecedentne viac ako dve miliardy falošných účtov, nie je však jasné, koľko sa ich týkalo EÚ.

Budúca komisia vedená Ursulou von der Leyen bez ohľadu na dobrovoľné snahy počíta s tým, že do konca budúceho roka predloží celoúniové pravidlá pre transparentnosť činnosti internetových firiem a odhaľovanie dezinformácií. Znalci problematiky sa zhodujú, že schváleniu normy bude predchádzať dlhá debata a môže zabrať celé päťročné funkčné obdobie EK, ktoré by mala do úradu nastúpiť v decembri.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.