Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.10.2019, 09:16

Streamovacie televízie sú na vzostupe. Blíži sa spustenie Apple TV+ a Disney+

Kľúčovým hráčom je stále Netflix.

Streamovacie televízie sú na vzostupe. Blíži sa spustenie Apple TV+ a Disney+
Zdroj: Apple

V roku 2005 bola spustená v súčasnosti najpopulárnejšia platforma pre zdieľanie videí YouTube, ktorú vlastní americká internetová spoločnosť Google. Pri zrode serveru YouTube stáli traja zamestnanci americkej spoločnosti PayPal. Počítačoví nadšenci Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim ponúkli ľuďom možnosť umiestniť na web vlastné videozáznamy, a potom ich jednoducho zdieľať s ostatnými používateľmi.

Kanál YouTube má v súčasnosti cez dve miliardy aktívnych používateľov mesačne a každú minútu je na server nahraných cez 500 hodín nových videí, dostupný je v 91 krajinách sveta. Platená služba YouTube Premium umožňuje sťahovať videá aj sledovať väčšinu pôvodných programov firmy.

V rovnaký rok ako bol spustený YouTube, prišla americká internetová spoločnosť Apple s internetovým obchodom iTunes, ktorý začal za poplatok ponúkať na sťahovanie digitálne hudobné nahrávky a vybrané televízne programy a seriály.

O rok neskôr spustil americký internetový predajca a prevádzkovateľ cloudových služieb Amazon prístup k profesionálnym televíznym programom a filmom prostredníctvom služby Unbox, ktorá v súčasnosti funguje pod názvom Prime Video a celosvetovo má cez 75 miliónov používateľov.

Kráľ Netflix

Kľúčovým hráčom na trhu streamovacích televíziou je americká spoločnosť Netflix, ktorá bola založená v roku 1997 a je svetovou jednotkou medzi službami poskytujúcimi zábavu na internete. Pôvodne fungovala ako internetová videopožičovňa, ktorá požičiavala filmy na DVD nosičoch. Neskôr začala firma ponúkať filmy a ďalšie relácie cez internet a expandovala do celého sveta. Firma vyrába aj vlastné relácie ako je napríklad populárny seriál Dom z kariet či seriál Narcos o kolumbijskom drogovom bossovi Pablovi Escobarovi a drogových karteloch po jeho smrti.

Celosvetovo má Netflix viac ako 158,33 miliónov predplatiteľov. Sledujú ho diváci v 190 krajinách sveta celkovo 115 miliárd hodín ročne. Od októbra tohto roku spustil aj české používateľské rozhranie s českými titulkami aj dabingom.

Medzi hlavných konkurentov Netflixu patrí napríklad online služba HBO GO, ktorá obsahuje pôvodné seriály, filmy a dokumenty káblovej televízie HBO a aj filmy a seriály od ďalších poskytovateľov plateného obsahu. Služba je na Slovensku dostupná od roku 2017.

Sledovanie filmov a seriálov ponúka za poplatok tiež americká videotéka Hulu, ktorá má cez 28 miliónov predplatiteľov. Jej vlastníkmi sú spoločnosti The Walt Disney a Comcast.

Apple TV+ a Disney

Spoločnosť Apple spustí od 1. novembra streamovaciu službu Apple TV + s vlastným obsahom. Do tvorby originálneho obsahu tento rok plánuje investovať dve miliardy dolárov, čo je ale len pätina prostriedkov, koľko uvádza, že na ňu venuje Netflix. Len o pár dní neskôr, 12. novembra, spustí svoju streamovacie službu v Spojených štátoch spoločnosť Disney.

Apple TV+ vstúpi do boja s ponukou pôvodných relácií, filmov a dokumentov s výhradne pôvodným programom natočeným pre túto službu. Od 1. novembra bude dostupná dráma See, seriál The Morning Show, komédia Dickinson alebo detský seriál Helpsters a animovaný Snoopy in Space.  

Disney + si pre divákov pripravila 300 filmov a 7 500 seriálových epizód. Disney chce širokým záberom zacieliť na čo najširšie publikum. Dostupné by mali byť epizódy Hviezdnych vojen, z Marveloviek Iron Man 1 a 3, Thor: Dark World a Captain Marvel. Avengers Endgame si bude možné pozrieť na Disney+ mesiac po spustení služby, teda v decembri.

Služba ponúkne aj animované rozprávky z dielne Disney - Frozen, 101 dalmatíncov, Autá či Zootropolis a aj všetky Pixarovky okrem novinky, ktorá je teraz v kinách Toy Story 4. Bude ich možné tiež stiahnuť a sledovať offline.

​Podľa prieskumu spoločnosti Deloitte zverejneného tento rok v marci je 47 percent amerických divákov presvedčených, že existuje príliš veľa streamovacích služieb a diváci sa teda môžu ťažšie rozhodovať o tom, ktorú službu si predplatiť. Podľa spoločnosti Nielsen majú dve tretiny amerických domácností prístup ku streamovanému obsahu a jeho sledovaním strávia až osem miliárd hodín mesačne. Klasické sledovanie živého televízneho vysielania napriek tomu zatiaľ u divákov prevažuje.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.