Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.11.2019, 09:55 Aktualizované dňa 04.11.2019 o 11:46

SNS propaguje národnú politiku zahraničným ornamentom. Má staroslovanský pôvod, bráni sa

Nejde o prvý prešľap strany tohto typu.

SNS propaguje národnú politiku zahraničným ornamentom. Má staroslovanský pôvod, bráni sa
Zdroj: Facebook - SNS

Len pred pár dňami na svojej stránke zverejnila Slovenská národná strana vedená lídrom Andrejom Dankom  novú reklamu. Hlavným headlinom je slogan "Za rodinu - za národ." Centrálny slogan ilustruje na pohľad veľmi pekný, folklórny ornament.

Človek by očakával, že ak ide o Slovenskú národnú stranu, ktorá ako píše na svojom webe, že "presadzuje pozitívne vlastenectvo, rozvoj zdravého národného povedomia, prirodzenej hrdosti na národnú kultúru, jazyk, dejiny a spôsob myslenia a hodnôt slovenského národa", tak by si vybrala rýdzo slovenský motív. Ale nie je to tak.

SNS si za svoj ústredný vizuálny motív vybrala obrázok z klasickej fotobanky. Autorom je pražská ilustrátorka Lucia Skálová. A ornament nie je vôbec slovenský. Pochádza z Moravy. Na tento "detail" upozornila stránka Slovenský folkór bez fejku.

Informáciu prebrali viaceré stránky a začala sa voľne šíriť internetom. 

Fakt, že ide o motív moravskej výšivky z oblasti Slovácka, ktorá sa nachádza na južnej Morave, nám potvrdila známa etnografka Katarína Nádaská. "Motív pochádza z oblasti Slovácka, ale to nie je Slovensko ako si to niekto často zamieňa alebo si to dôsledne nepreštuduje," spresnila Nádaská.

To, že nejde o slovenský motív si uvedomuje aj samotná SNS. Strana však v stanovisku tvrdí, že vzor má "staroslovanský pôvod." Kampaň pre stranu robila externá spoločnosť, ktorá je za vizuál zodpovedná. O akú spoločnosť ide, SNS nespresnila. 

SNS už v minulosti využila na propagáciu svojej strany vo voľbách fotobanku, čo  nie je nič nezvyčajné. Avšak pri slogane "Slovenské mäso nie je zo zahraničia" použila ako ilustračnú fotografiu zo zahraničnej fotobanky od zahraničného autora.

Zdroj: SNS

​O prešľap, kedy si strana pomohla s ilustráciou so zahraničnej fotobanky, sa zaslúžila aj strana HZDS Vladimíra Mečiara. V roku 1998 prišla s bilboardom, na ktorom bol slogan "Krajina môjho srdca". Pointa bola v tom, že išlo o obrázok Švajčiarskej krajiny. Za reklamou stál v tom čase Fedor Flašík, ktorý tvrdil, že obrázok je mix slovenskej a švajčiarskej krajiny.

Zdroj: archív HZDS

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.