Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
05.11.2019, 14:25

50 dňové moratórium je flagrantné porušenie práv, vyhlásili vydavatelia médií, televízie a rádiá

Vyzývajú politické autority, aby zabránili účinnosti novely zákona na zverejňovanie výsledkov prieskumov.

Peter Pellegrini a Andrej Danko
Zdroj: TASR/J. Novák

Asociácia tlačených a digitálnych médií (ATDM) sa pripojila k stanovisku Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS) k predĺženiu volebného moratória. Zavedenie 50 dňového moratória na zverejňovanie výsledkov prieskumov považujú za absolútne neprijateľný zásah do slobody prejavu a práva na informácie.

Spoločné stanovisko obidvoch asociácií k obmedzeniu práv médií prinášať informácie svojim čitateľom, poslucháčom alebo divákom:

50 dňové moratórium je flagrantné porušenie politických práv

Národná rada Slovenskej republiky schválila koncom októbra novelu zákona o volebnej kampani. Podstatnou zmenou je, že volebné moratórium sa má predĺžiť zo 14 na 50 dní.

V praxi by to znamenalo, že zákon zakáže v čase 50 dní predo dňom konania volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania, zverejňovať výsledky volebných prieskumov.

Poslanci týmto zákazom neobmedzili svoje práva, oni prístup k výsledkom prieskumov mať budú. Ide o obmedzenie práv médií svojim čitateľom/poslucháčom/divákom prinášať informácie o výsledkoch prieskumov politických preferencií a najmä o obmedzenie práva bežných ľudí, ktorých uvedené informácie legitímne zaujímajú.

Slovenské súkromné televízie, rádiá, vydavatelia a mediálne domy považujú zavedenie 50 dňového moratória za absolútne neprijateľný zásah do slobody prejavu a práva na informácie.

Upozorňujeme, že vydávanie tlače, rovnako ako vysielanie je realizáciou slobody prejavu, ktorou sa realizuje právo vyhľadávať a šíriť informácie. Obmedzenia tohto práva podliehajú striktným ústavným podmienkam, chrániacim tento základný výdobytok demokratickej spoločnosti.

Upozorňujeme, že pri schvaľovaní predmetnej novely v zásade ani nebolo snahou preukázať, že takéto opatrenie sleduje legitímny cieľ a je primerané na jeho dosiahnutie. Opäť ide iba o prejav svojvôle zákonodarcu nerešpektujúceho vôľu ľudu (podľa prieskumu až 60% ľudí toto opatrenie odmieta).

Nie je nám známy žiaden racionálny dôvod obmedzenia zverejňovania volebných prieskumov, ktorý by spĺňal ústavné podmienky obmedzenia slobody slova. Práve naopak.

Umlčaním tradičných médií, ktorým hrozia za porušenie tejto povinnosti vysoké finančné sankcie, sa dáva priestor pre konšpirácie, prostredníctvom ktorých sa môžu šíriť akékoľvek nepravdivé informácie o volebných preferenciách, ktoré v konečnom dôsledku budú ovplyvňovať správanie sa voličov.

Tento zákaz diskriminuje slovenské tradičné média voči médiám a informáciám šíreným na internete.

Považujeme za neprijateľné, aby médiá (vysielatelia a vydavatelia) nemohli plniť svoju základnú funkciu, a to prinášať aktuálne a objektívne informácie. O to neprijateľnejšie je, že sa tieto informácie týkajú volieb, ktoré by mali byť postavené na demokratických princípoch a ktoré nesmú viesť k nedemokratickému režimu alebo praktikám.

Poukazujeme tiež na skutočnosť, že už 14 dňový zákaz zverejňovania výsledkov prieskumov je neprimerané dlhá doba, ktorá znemožňuje občanom získavať aktuálne informácie. Predĺženie moratória na 50 dní je ale podľa nášho názoru neprípustný a neproporcionálny zásah do slobody slova, ktorý je prejavom zneužitia politickej moci a víťazstvom negatívneho politického populizmu nad občianskymi slobodami.

Vyzývame preto politické autority ale aj politické strany, aby zabránili tomu, aby tento návrh nadobudol účinnosť.

Členmi Asociácie tlačených a digitálnych médií (ATDM) sú najväčšie slovenské mediálne domy. Asociácia na Slovensku pôsobí od roku 1991 (vznikla pod názvom Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska)  a podporuje zavádzanie princípov etickej samoregulácie v novinárskej práci. Predsedom predstavenstva je Alexej Fulmek, podpredsedami sú Marian Zima a Michal Teplica.

Asociácia nezávislých rozhlasových staníc Slovenska vznikla v roku 1992, v roku 1997 rozšírila svoju pôsobnosť aj na oblasť terestriálneho televízneho vysielania a stala sa Asociáciou nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska (ANRTS). Asociácia je tiež jedným zo zakladajúcich členov Rady pre reklamu, združenia vytvoreného za účelom regulovania etickej úrovne vysielaných a uverejňovaných reklám. 

V súčasnej dobe má ANRTS 19 členov (16 rozhlasových a 3 televíznych vysielateľov). Prezidentom asociácie je Marcel Grega, generálny riaditeľ Joj Group, viceprezidentom pre televíznu sekciu je generálny riaditeľ TV Markíza Matthias Settele, viceprezidentom pre rádiovú sekciu je Ivan Antala, generálny riaditeľ Rádia Expres.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.