Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.12.2019, 06:00

Vonkajšia reklama môže byť krásna. Len ju treba skultivovať, hovorí Elena Kráľovenská

Spolumajiteľka a riaditeľka spoločnosti Keis Media Bratislava je tridsať rokov súčasťou outdoorového biznisu na Slovensku. V rozhovore hovorí nielen o jeho vývoji, ale aj problémoch.

Vonkajšia reklama môže byť krásna. Len ju treba skultivovať, hovorí Elena Kráľovenská
Zdroj: Keis Media Bratislava / Elena Kráľovenská

Tridsať rokov je súčasťou outdoorového biznisu na Slovensku. Vybudovala spoločnosť akzent media s najväčšou outdoorovou sieťou na Slovensku. Posledných päť rokov buduje spoločnosť, ktorá priniesla na slovenský trh nový typ mobilnej reklamy na promobikoch. Elena Kráľovenská, spolumajiteľka a riaditeľka spoločnosti Keis Media Bratislava, pre ktorú je vonkajšia reklama celoživotnou láskou.

Ako ste sa dostali do outdoorového biznisu?
Začínala som v roku 1990. Vtedy som ako šéfka propagácie v bratislavskom PKO začala spolupracovať s majiteľom outdoorovej spoločnosti Ispa, ktorá mimochodom doteraz na Slovensku pôsobí, a má dokonca stále toho istého šéfa. Mariána Patoprstého. Začala som pre nich stavať prvé bilbordové plochy a tak som zbierala prvé skúsenosti. Keď som dostala ponuku od rakúskej firmy Heimatwerbung, ktorá sa po Česku chcela rozšíriť aj na Slovensko, s radosťou som sa jej chopila. A postupne som vybudovala na Slovensku sieť reklamných plôch spoločnosti akzent media.

Aké boli začiatky v 90. rokoch?
Bolo v nich veľa nadšenia a málo systému (úsmev). Postupne som prijímala ľudí, rástli sme, až sme sa stali jednotkou na trhu OOH. Nebolo to jednoduché, všetko sme sa učili za pochodu. Vtedy som nepoznala ani také, v dnešnej dobe úplne samozrejmé veci ako faktúra či účtovníctvo. Lenže úžasne ma to bavilo, bolo to niečo úplne nové. Tešili sme sa z každej predanej plochy a keď nám prišla prvá objednávka z Prahy na 300 bilbordov, celý deň sme oslavovali. Počas celej svojej kariéry som mala plnú dôveru rakúskych majiteľov spoločnosti, umožňovalo mi to rýchlo sa v dôležitých momentoch rozhodovať a pracovať na svojich víziách.

Aká bola vtedy konkurencia na trhu?
Veľká. Na trhu boli už od začiatku bilbordové spoločnosti Oris, ISPA, Europlakat, Reblok, neskôr aj Nubium. Všetko vynikajúce spoločnosti, ktoré pôsobia na trhu OOH dodnes. Naše vzájomné vzťahy boli veľmi priateľské, intenzívne sme spolupracovali a v roku 2004 založili Asociáciu vonkajšej reklamy. AVR sa stala pre klientov aj agentúry zárukou profesionality v outdoore a pre štátnu a komunálnu sféru kompetentným partnerom.

Ako ovplyvnila trh vonkajšej reklamy kríza na prelome nultých a desiatkových rokov?
Po kríze v roku 2008 nastal veľký tlak na ceny. Kedysi stál prenájom jednej plochy 6 000 korún, teda asi 200 eur. Po kríze spadla cena na 100 alebo 120 eur. Firmy už nemali toľko peňazí na kvalitný servis a kultiváciu siete. Navyše veľa podnikateľov chcelo v tom čase rýchlo zarobiť a začalo sa to, čo dodnes prekáža Asociácii vonkajšej reklamy. Stavať „hurá systémom“ bez rešpektovania akýchkoľvek pravidiel, často bez stavebných povolení. Je to smutná história a poškodilo to celú branžu. Najmä však veľkých outdoorových hráčov, ktorí do tohto biznisu vložili veľa energie, času aj peňazí a museli začať riešiť aj tému vizuálneho smogu, či už s orgánmi samospráv, alebo klientmi, ktorú primárne nespôsobili.

Čierne plochy sú síce problém, ale nie jediný. Bol by to veľmi zjednodušený pohľad.

Máte nejaké riešenie, ako sa dá bojovať proti nelegálnym stavbám?
Nemám rada slovo boj, lebo bojom sa nedá nič dosiahnuť, prináša len negativizmus. Jediná cesta je podľa mňa pozitívny prístup k vyčisteniu trhu od nepovolených a prebytočných plôch, a to komunikovaním priorít, hodnôt a profesionálnych pravidiel v OOH. Plôch je priveľa a sú často neobsadené. Plochy treba skultivovať – vylepšiť sieť, opraviť plochy, priniesť nové technológie. Tak ako to robí napríklad XL media, ktorá podľa mňa stavia a prevádzkuje krásne plochy na výborných miestach. To je asi jediná cesta, ako môžeme presvedčiť klientov, že do outdooru sa oplatí investovať marketingové rozpočty.

Stačí to?
Som presvedčená, že áno. Komunikovať verejnosti iba demontáže a čierne stavby – ako hlavnú tému vo vonkajšej reklame – je nedorozumením. Všetko, čo sa negatívne komunikuje, sa posilňuje. Čierne plochy sú síce problém, ale nie jediný. Bol by to veľmi zjednodušený pohľad. Pomohlo by aj to, keby klienti vytvárali pozitívny tlak na kvalitu a legálnosť plôch a objednávali si plochy u dôveryhodných a profesionálnych outdoorových spoločností. Je potrebné takisto intenzívne komunikovať to, čo dobré za tridsať rokov vonkajšia reklama a tie subjekty, ktoré v tejto branži podnikajú, priniesli. Koľko ľudí živí vonkajšia reklama, koľko kultúrnych podujatí alebo dostalo do povedomia ľudí vďaka vonkajšej reklame a svoju propagáciu mali na plochách zadarmo. Lenže tým, že do vonkajšej reklamy prúdi menej peňazí, majú firmy menej peňazí na inovácie a vylepšovanie svojich sietí a parazitujú na tom práve tí nečestní podnikatelia.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.