Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
19.12.2019, 06:00

Ťažiskom filmového priemyslu majú byť mainstreamové filmy, hovorí producent Peter Núňez

Filmový a televízny producent Peter Núñez hovorí o novej evitovke Príliš osobná známosť, tretej sérii Zem spieva a svojich ďalších projektoch.

Ťažiskom filmového priemyslu majú byť mainstreamové filmy, hovorí producent Peter Núňez
Zdroj: Režisér a producent Peter Núňez

Producent Peter Núñez prichádza do kín so svojím druhým filmovým projektom. S romantickou komédiou Príliš osobná známosť sa bude snažiť zopakovať mimoriadny úspech evitovky Všetko alebo nič. Okrem filmov sa venuje aj produkcii veľkých televíznych šou a relácií pre všetky slovenské televízie.

Na začiatku roku 2017 ste na plátna kín priniesli romantickú komédiu Všetko alebo nič, z ktorej sa stal fenomén. Dá sa povedať, že ste priekopníkom tohto žánru na Slovensku?
Skôr to vnímam tak, že sme chceli vyprodukovať slovenský mainstreamový blockbuster a podarilo sa nám to. Že sme išli do romantickej komédie, je vlastne zhoda okolností. S Evitiným námetom v ruke som uveril tomu, že toto je námet diváckeho hitu. Nechcel som urobiť všeobjímajúci filozofujúci film, trpkú komédiu alebo niečo podobné. Nechcel som vypovedať o špecifikách slovenskej duše alebo o mieste človeka vo vesmíre. Pričom také filmy sa určite majú robiť a majú svoj význam. Prekážalo mi však, že na Slovensku sa akoby obchádza základ filmového priemyslu, že filmy sa robia pre divákov. A artovky sú podľa mňa nadstavbou filmového priemyslu. Jeho ťažiskom majú byť podľa mňa mainstreamové filmy, na ktoré príde kritická masa divákov, ktorá uživí kiná aj súvisiaci priemysel. Toto je podľa mňa jadro a podstata filmového priemyslu. Tak som videl vec, keď som sa púšťal do projektu Všetko alebo nič. A potom sa stal zázrak.

Všetko alebo nič ste uvádzali okrem Slovenska aj v Poľsku a v Česku, spolu ho videlo až 850-tisíc platiacich divákov. Akú stratégiu máte pre Príliš osobnú známosť?
Príliš osobná známosť je srbsko-česko-slovenská koprodukcia, uvádzať ju budeme v týchto troch krajinách. Kľúč financovania filmu som si našiel v tom, že zbierame peniaze v troch lokáciách od troch televízií a troch distribučných sietí. Pri tomto filme sú to televízie a distribučné siete na Slovensku, v Česku a Srbsku.

Zdroj: Peter Núňez, Evita Twardzik a Ivan Tásler s Nikol Štíbrovou, ktorí naspievali titulnú pieseň k filmu Príliš osobná známosť

​​Máte už po úspechu filmu Všetko alebo nič jednoduchšiu pozíciu pri rokovaniach?
Áno, ale to sa skončí v momente, keď bude Príliš osobná známosť neúspešná. Moja vyjednávacia pozícia momentálne spočíva v tom, že viem ukázať výsledky a na tento film už mám teraz zabezpečených 90 percent financií, čo je úžasné. Môžem sa teda už zaoberať tretím filmom.

Na čom staviate marketing novej evitovky?
Na Evite. Som pevne presvedčený, že Evita je kľúčový brand. Druhá extrémne silná stránka filmu je režisérka Marta Ferencová, ktorá ešte, bohužiaľ, nemá to renomé na Slovensku, ale ľudia podľa mňa veľmi rýchlo prídu na to, že tu máme slovenskú režisérku svetového formátu s neuveriteľne dobrou prácou s hercami aj s emóciami. A vo filme máme tiež najlepšie hrajúce dieťa od čias Tomáša Holého (preslávil ho v roku 1977 film Marie Poledňákovej Jak vytrhnout velrybě stoličku). Ďalší a kľúčový marketingový benefit je to, že máme ako partnera televíziu JOJ, ktorá veľmi slúži slovenskému filmu. To, čo robí JOJka ako televízny partner filmových projektov, je naozaj vysoký nadštandard.

Televízia JOJ prináša nové žánre aj v seriálovej tvorbe. Nie vždy sa však stretnú s takým diváckym ohlasom, ako by si možno zaslúžili. V čom to je?
Robí odvážne počiny a odvaha jej svedčí. A svedčí aj slovenskému televíznemu trhu. Pamätám si časy, keď JOJka v roku 2000 vznikala a všetci sa smiali, že nie je možné, aby na Slovensku fungovala aj druhá komerčná televízia. Dnes existuje, veľmi dobre sa jej darí a má svoju stabilnú pozíciu na trhu. Mne je jej ochota a odvaha ísť aj do riskantných projektov, ako napríklad Trhlina, sympatická. Triler tohto typu bol ako žáner u nás neznáma vec. Túto odvahu cítim aj pri ich podpore slovenského filmu. Možno je to niekde na hranici hoby a fanatizmu, ale verím, že sa im toto zanietenie pre rozvoj a posun slovenskej audiovizuálnej tvorby oplatí. A, samozrejme, dúfam, že ďalším veľmi úspešným počinom sa stane už náš film Príliš osobná známosť.

Okrem filmu sa venujete aj televíznym projektom. Čo momentálne pripravujete?
Pre RTVS pripravujem tretiu sériu Zem spieva, ktorú sme tentoraz nakrúcali aj v Amerike. Snažili sme sa opäť priniesť niečo nové. Aj keď je to konzervatívny formát a nesiahame na veci, ktoré fungujú, chceme opäť rozšíriť obzory a témy. Vysťahovalectvo Slovákov do Ameriky je veľká téma, týka sa mnohých ľudí a sú za ňou úžasné príbehy. Vojvodinu a Srbsko sme už cez Zem spieva otvorili, mnoho ľudí si cez nás našlo tento krásny kus Slovenska v Srbsku a dúfam, že sa tak stane aj so slovenskou komunitou v Amerike.

Mali ste v RTVS voľnú ruku?
Prebiehali pomerne tvrdé debaty a pripomienkovania, ale tejto téme som veril a bol som si istý, že to ustojím. Téma slovenského vysťahovalectva do Ameriky mi príde zanedbaná a chcem využiť tretiu sériu Zem spieva na to, aby sa to zmenilo. Samotným impulzom bolo veľmi úspešné „americké“ turné Urpínu a Martina Repáňa, víťazov prvej a druhej série, ktoré sľúbil pán Rezník vo finále druhej série. Sľub sa naplnil a priniesol aj nám tému, ktorou chceme potešiť tých divákov, ktorí nás budú sledovať.

Zdroj: Režisér a producent Peter Núňez

Vaším druhým veľkým televíznym projektom je V siedmom nebi. Čo prinášate v novej sezóne?
Veľmi dobré a silné príbehy. Tento formát je na trhu extrémne dlho a najťažšie je udržať štandard, pretože opakovanie a rutina sú hrozbou, uspávajú. Zmeny testujeme priebežne, ale v deviatich z desiatich prípadov si povieme, že poďme späť k zlatému štandardu. Teraz posilňujeme linku, ktorú sme si testovali v posledných dvoch rokoch. Ide o „adoračné“ príbehy, ako si ich nazývame interne.

Čo si mám pod tým predstaviť?
Riešime napríklad pána Strmeňa, 92 ročného partizána, ktorý netrpí žiadnou akútnou núdzou. Vzdávame mu hold, plníme mu sen len preto, že si zaslúži úctu. Príbehov takýchto ľudí máme počas tejto sezóny naplánovaných päť-šesť. V minulosti sme priniesli olympijského víťaza v boxe Jána Zacharu alebo paniu z Vojvodiny, ktorá od detstva snívala o tom, že sa raz okúpe v piešťanskom bahne a za 90 rokov sa jej to nepodarilo. Tieto príbehy nám divácky zafungovali, a preto veľmi opatrne a na lekárnických vážkach trochu zvyšujeme ich dávku.

Keď sme sa pred rokom rozprávali, hovorili ste o pláne priniesť na obrazovky vážnu hudbu, akúsi SuperStar vážnej hudby.
Stále si myslím si, že keď sa nám podarilo priniesť folklór do prime time, tak to isté sa dá urobiť aj s vážnou hudbou. Je na to tisíc dôvodov. Vážna hudba ľudí kultivuje, sú v nej skryté emócie a zážitky, od ktorých sa väčšina ľudí nechá odradiť len tým, že si myslí, že jej nerozumie. Existuje veľká bariéra medzi vážnou hudbou a bežným publikom, hoci v skutočnosti by to tak nemalo byť. Veď aj ťažiskové emočné sekvencie vo filmoch sa riešia vážnou hudbou. Som presvedčený, že tak, ako sa podarilo z folklóru urobiť široko populárnu vec pre masy, nie je nemožné urobiť rovnakú vec aj s vážnou hudbou. Zatiaľ to mám v šuplíku.

Aký by mal byť koncept?
Môj úplne prvý koncept bol „V zámku a podzámčí“. Dolu v chalupách by sa hral folklór a hore na zámkoch, ktorých máme na Slovensku ozaj požehnane, by bolo sláčikové kvarteto, balet, operný bard a deti hrajúce na klavíri. No a my by sme kamery aj zraky zdvihli hore zo skanzenov a venovali by sme sa tomu, čo znie v sálach a komnatách slovenských hradov. Myslím si, že je v tom skrytá aj vizuálna krása, aj emócia, aj sila hudby a talentov. A volať by sa to mohlo Krútňava.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 42% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.