Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
08.12.2019, 09:00

Týždeň v médiách: Spomienkový optimizmus v RTVS. S Trojkou nikdy nezostarneš je motto novej verejnoprávnej stanice

Vydrží táto Trojka dlhšie ako tá predošlá?

Týždeň v médiách: Spomienkový optimizmus v RTVS. S Trojkou nikdy nezostarneš je motto novej verejnoprávnej stanice
Zdroj: RTVS

Verejnoprávna televízia spúšťa pre Vianocami tretí televízny okruh. Jeho štart avizoval riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník ešte v lete, pričom mal byť zameraný na šport a zdravý životný štýl.

Dnes je všetko inak. Nová Trojka tu síce je, ale  fokusuje sa na starších divákov a jej programová štruktúra je zostavená z vysielania pôvodnej tvorby z archívu. „Spúšťame okruh pre duchom i telom sviežich pamätníkov a boli by sme veľmi radi, aby to vnímali ako vianočný darček, ktorý im bude robiť radosť celý rok,“ povedal Rezník na predstavení Trojky. Pripomenul, že podobné kanály majú aj verejnoprávne televízie v Británii, Maďarsku či Holandsku. Pričom plán na vysielanie športu sa posúva na budúci, olympijský rok.

Na obrazovku sa vráti televízny archív a spomienky. „Celé vysielanie bude odrážať hlavné motto okruhu – S Trojkou nikdy nezostarneš,“ uviedol programový riaditeľ televízie Marek Ťapák.

Diváci si vďaka Trojke môžu zaspomínať na také programy ako Kaviareň Slávia, Repete, Liga Pasáž Borisa Filana, Straty a nálezy, Chodili sme spolu... a autentickosť celého vysielania podčiarknu dve hostiteľky večera Alena Heribanová a Soňa Müllerová.

Trojka nie je v Slovenskej televízii novinkou, vysielala už v rokoch 2008 až 2011. Zameraná bola na šport a svoje vysielanie spustila so zahájením olympijských hier v Pekingu. Jej vypnutie o tri roky neskôr bolo podľa vtedajšej riaditeľky Miloslavy Zemkovej ekonomickým rozhodnutím. RTVS chcela zrušením Trojky ušetriť približne jeden milión eur, z toho na licenciách približne pol milióna.

Trojka vtedy zabezpečovala takmer päť tisíc hodín športového vysielania ročne. Vtedajší programový riaditeľ Ľuboš Machaj sa vyjadril, že by bol najradšej, ak by STV mala štyri kanály tak ako Česká televízia. „Momentálne sú však možnosti RTVS a ČT diametrálne odlišné,“ povedal v roku 2011. Ani dnes, po ôsmich rokoch, nestratilo jeho vyjadrenie nič na aktuálnosti.

Trojku chcel oživiť aj Václav Mika, ktorý bol riaditeľom RTVS v rokoch 2012 až 2017. Podmienkou však bolo zvýšenie koncesionárskych poplatkov. Navrhoval sumu takmer 7 eur, na čo nebola politická vôľa.

Podľa Rezníka má v rozpočte na budúci rok Trojka ako nízkorozpočtový kanál alokované 2 milióny eur. Na štvrtý televízny okruh zameraný na šport má RTVS vyčlenených 10 miliónov eur.

Zdroj: Trojka RTVS

Aký je potenciál Trojky?

Poďme sa pozrieť, čo nám hovoria čísla. Podľa údajov spoločnosti Kantar Slovakia tvoria diváci 60+ až štvrtinu (presne 26 percent) v univerzálnej cieľovej skupine divákov starších ako 12 rokov a sledovaním akejkoľvek slovenskej televízie strávia priemerne 6 hodín. Aké televízie sledujú?

Celodenný trhový podiel RTVS v tejto cieľovej skupine divákov je v tomto roku priemerne 14 percent, rovnako ako posledné roky. Dvojka sa týchto výkonoch podieľa približne 2,5 percenta. Na porovnanie, skupina Markíza dosahuje so svojimi stanicami Markíza, Doma a Dajto celodenný trhový podiel nad 25 percentami a skupina Joj so svojimi stanicami Joj, Plus, Wau a RiK podiel okolo 21 percent. Pričom menšie stanice sa na celkovom výsledku komerčných televíznych skupín podieľajú 6-7 percentami.

Športová Trojka mala v roku 2008 za prvých šesť dní vysielania priemerný podiel 2,6 percenta. Jednotka mala 31,1 percenta, Dvojka 2 percentá. Neočakávame z pohľadu sledovanosti vyšší podiel, na druhej strane, necháme sa príjemne prekvapiť.

A možno verejnoprávnej inštitúcii ani tak nejde o čísla. Rezník takto nečakane siahol po televízii, ktorá sprístupní naše kultúrne dedičstvo, ktoré sme niektorí vôbec ešte nevideli. To, koľko ľudí bude reálne zaujímať vzdialená minulosť a ako dlho vydrží tentoraz Trojka, necháme na budúcnosť. A aj na Radu RTVS, ktorá okrem iného dohliada na hospodárnosť RTVS.

V každom prípade, aj to je výhoda verejnoprávnej televízie, ktorá si toto gesto, zdá sa, môže dovoliť. Ak by tento okruh vytvorila komerčná televízia a vrátila by formáty, na ktorých sa ľudia bavili pred desiatkami rokov, nevieme, či by sa komentáre na margo tohto kroku netočili okolo známej komédie Vrať se do hrobu! Ale jeden naozaj nikdy nevie.

Ďalšie udalosti týždňa v skratke:

  • O prezidentke Zuzane Čaputovej písali svetové médiá. Podľa The New Yorker vyjadruje slovenská prezidentka politický lúč nádeje v mori demagógie pre celý región strednej a východnej Európy. Vplyvný portál Politico zaradil prezidentku do rebríčka 28 najmocnejších ľudí v Európe ako dôkaz nádeje, že budúcnosť môže byť aj liberálne demokratická. Prvé miesto obsadil Emmanuel Macron, v rebríčku sú napríklad politici Boris Johnson, Angela Merkel, Vladimir Putin či Viktor Orbán, ale aj aktivistka Greta Thunberg.
    Zdroj: Politico
  • Na Slovensku prezidentka Zuzana Čaputová musela vyvracať konšpirácie, že prezidentský palác je nasvietený dúhovými farbami LGBT komunity. Dúhové farby  mnohých znepokojili a spustili miernu hystériu. Na sociálnych sieťach a viacerých weboch sa šírila informácia, že prezidentka novým osvetlením podporuje túto komunitu. Hovorca Martin Strižinec všetkých upokojil, že fotky sú zo skúšky nastavenia osvetlenia k špeciálnym príležitostiam a prezidentský palác naďalej bude bežne osvetlený bielym svetlom.
  • Sila sociálnych sietí sa naplno prejavila aj pri tragédii v Prešove. Výbuch plynu, pri ktorom zahynulo sedem ľudí a zničil bytovku, vyvolal mohutnú vlnu záujmu. Na jednej strane to bola opäť túžba po senzácii. Ľudia chceli vidieť čo najviac obrázkov z miesta tragédie, dokonca si zdieľali video vypadnutého človeka. Na druhej strane to bola aj solidarita. Ľudia na facebooku spontánne ponúkajú ubytovanie, oblečenie, potraviny či inú pomoc ľuďom, ktorí stratili strechu nad hlavou. Nová facebooková skupina s názvom "Pomôžme ľuďom z vybuchnutého bytového domu v Prešove", ktorá vznikla v piatok poobede, už má 36-tisíc členov.  Opäť sa ale vyrojili špekulanti, ktorí chcú parazitovať na ľudskom nešťastí. Médiá však intenzívne od začiatku upozorňovali ľudí na šíriace sa podvodné účty. Ak by ste mali záujem pomôcť, môžete tak urobiť tu:

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.