Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
01.01.2020, 00:01

Toto je 10 najdôležitejších udalostí v médiách za rok 2019

A jeden bonus na záver.

Marian Kočner v putách
Zdroj: TASR/Martin Baumann

1. Kočnerova Threema

Aj v roku 2019 rezonovala v médiách vražda novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej.  Od zavraždenia mladého investigatívneho novinára  a jeho priateľky uplynuli v tomto období takmer necelé dva roky. Vyšetrovanie vraždy nabralo reálne kontúry keď koncom roka odsúdili sprostredkovateľa vraždy novinára Zoltána Andruskoá, vo väzení si odpyká 15 rokov. Andruskó je prvým právoplatne odsúdeným za Kuciakovu vraždu. Ďalší štyria sú obžalovaní - Marian Kočner, Tomáš Szabó, Miroslav Marček, Alena Zsuzsová. Súdne pojednávanie s nimi sa začne 13. januára v tomto roku. V minulom roku rezonovala aj téma Kočnerovej aplikáciie Threema, vďaka ktorej sa dozvedáme o množstve kontroverzných rozhovorov Mariana Kočnera s rôznymi podnikateľmi, sudcami a politikmi. Threema má vyšší presah na politickú scénu ako mala svojho času Gorila.

2. Výhra Zuzany Čaputovej a najdrahšie prezidentské voľby

Zuzana Čaputová bola najskôr členkou strany Progresívne Slovensko, ktoré ju nominovalo ako kandidátku za prezidentku Slovenskej republiky. Dnes vieme, že Zuzana Čaputová v nich uspela, keď v druhom kole porazila svojho protikandidáta, nominanta SMER-u Maroša Šefčoviča. Viacerí odborníci a médiá skonštatovali, že za výhrou Čaputovej sa skrýva správne zvolený štýl  a dynamika komunikácie na sociálnych sieťach. Odborníci nazvali jej marketing „soft“ marketingom, kde ide o hodnoty, úprimnosť a autenticitu.  Zuzana Čaputová spolupracovala s Michalom Repom, Martinom Burgrom a Veronikou Gulášovou. Avšak každý marketing niečo stojí. Prezidentské voľby boli zároveň najdrahšie voľby doteraz. Prezidentku Zuzanu Čaputovú sledujú aj zahraničné médiá. Bruselský portál Politico ju napríklad zaradil medzi 28 najvplyvnejších ľudí v Európe.

3. Predaj roka. Televízia Markíza bude mať nového majiteľa

Zdroj: SNÍMKA

Český podnikateľ Petr Kellner prevzal mediálnu spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), vrátane slovenskej Markízy a českej televízie Nova. CME vlastní v piatich krajinách strednej a východnej Európy - v Bulharsku, Česku, Rumunsku, na Slovensku a v Slovinsku, 30 televíznych staníc. Kellnerova PPF Group podpísala dohodu s CME prostredníctvom svojich dcérskych spoločností. Očakáva sa, že transakcia za 2,1 miliardy USD bude dokončená okolo polovice roku 2020, pod podmienkou schválenia regulačnými orgánmi a splnenia bežných podmienok uzatvárania. Televízia ako mediatyp má na Slovensku z pohľadu reklamných prostriedkov dominantné postavenie. Matthias Settele ako generálny riaditeľ Markízy aj v uplynulom roku dokázal ustáť silnú konkurenciu na trhu. Skupina Markíza bola lídrom na televíznom trhu v roku 2019 v obchodnej skupine 12 – 54. K dobrým výsledkom skupine dopomohli divácky úspešné projekty, ktoré bodovali v náročnej jesennej sezóne: Oteckovia, Sestričky, Horná Dolná, Extrémne premeny či prekvapenie sezóny Utajený šéf. 

4. RTVS spustila tretiu stanicu. Zamerala sa na reprízy a spomienky

Zdroj: HN/Pavol Funtál

​RTVS  spustila nový televízny okruh Trojka zameraný na starších divákov. Programová štruktúra je vyskladaná z archívnej pôvodnej televíznej tvorby, sloganom nového televízneho okruhu je „S Trojkou nikdy nezostarneš“.  V budúcnosti sa má obohatiť  štruktúra aj o atraktívnu zahraničnú tvorbu. V tomto roku plánuje verejnoprávna televízia spustiť ďalšiu, športovú stanicu. 

5. Nové zákony pre médiá. Rozdielne dane pre časopisy a noviny, politici majú právo na odpoveď, seniori nemusia platiť koncesie

V uplynulom roku parlament schválil niekoľko zákonov týkajúcich sa médií. Jeden zo zákonov sa týkal koncesií RTVS.  O januára 2020 budú oslobodení od povinných úhrad seniori a poberatelia dávok v hmotnej núdzi. Na jeseň prijal parlament zákon, ktorým sa znížila daň pre periodickú tlač o 10 percent, avšak ostatná periodická tlač - týždenníky a magazíny ostali naďalej v daňovej sadzbe 20 percent, ktorá v rámci EÚ patrí medzi absolútne najvyššie. Tento nerovnaký pomer kritizovala Asociácia tlačených a digitálnych médií (ATDM). ATDM mala výhrady k novele tlačového zákona. Asociácia považuje za absurdné, ak sa parlament po vražde investigatívneho novinára Jána Kuciaka prioritne zaoberá  právom politikov na odpoveď, namiesto toho, aby podporil legislatívne opatrenia na posilnenie ochrany novinárov. 

6. Fenomén podcasty

Podcasty sa stali v uplynulom roku atraktívnym a moderným rozšíreným spoločenským trendom. Viaceré mediálne domy obohatili svoj obsah práve o onlinové rádiové programy. Napriek veľkej obľube sú pre ich tvorcov stále iba investíciou. Sú zadarmo. Poslucháči za ne neplatia a pre zadávateľov reklamy to nie je zaujímavá forma prezentácie. Tvorcom podcastov chýba spôsob monetizácie. Na Slovensku sa tento trend pravdepodobne v tomto roku nezmení.

7.  Silnie vplyv alternatívnych a dezinformačných médií

V roku 2018 sa konšpiračný web Hlavné správy podľa britského inštitútu Reuters Institute for the Study of Journalism stal piatym najdôveryhodnejším médiom na Slovensku. Dôvody nevhodnej interpretácie vysvetľoval Denník N tu.  Hlavné správy sa týmto chválili aj počas uplynulého roka, čo vôbec nebola pravdivá informácia. Ich popularita spolu s inými alternatívnymi a dezinformačnými webmi rastie. Ich vplyv vo svoj prospech využívajú niektorí politici ako napríklad Štefan Harabin, ĽSNS aj ďalší. Negatívom silnejúceho vplyvu konšpiračných médií je to, že prinášajú aj skreslené a nepravdivé informácie.

8. Netflix lokalizuje svoje služby

Netflix je u nás dostupný aj pre používateľov, ktorí nehovoria anglicky. V uplynulom roku spustil tituly s českou lokalizáciou. Záujemcovia si tak môžu pozrieť zoznam filmov a seriálov s titulkami a tiež aj s českým dabingom. Uvidíme, či tento krok zvýšil popularitu tejto streamovacej služby u nás.

9. Pokračovala kauza zmenky

Marian Kočner a Pavol Rusko

​Kauza zmenky je spojená s Marianom Kočnerom,  ako aj bývalým šéfom a zakladateľom Markízy Pavlom Ruskom, ktorí si od televízie Markíza nárokujú zmenky. Zmenky sú vystavené na stovky miliónov korún. Tie mal Kočnerovi ešte v roku 2000 vystaviť Rusko. Garantovať ich mala samotná Markíza, za ktorú sa podpísal Rusko ako jej šéf a akcionár.
Samotná televízia Markíza však pravosť zmeniek spochybňuje. Prešla preto do protiútoku. Podala na oboch hlavných aktérov trestné oznámenie. Jej právnici vyslovili podozrenie, že Kočner a Rusko zmenky sfalšovali. Podľa nich nemali byť vystavené v roku 2000, ale oveľa neskôr. Dôkazom falšovania majú byť napríklad rozdiely v Ruskovom podpise vtedy a dnes.
V júni 2018 polícia Kočnera aj Ruska zatkla. Spolu s nimi je obvinený aj Štefan Agh. Rusko je stíhaný na slobode. Kočner je od svojho zatknutia vo väzbe. K obvineniu z falšovania zmeniek mu minulý rok pribudlo obvinenie z objednávky vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

10. Vydavatelia tlačia na zamykanie obsahu. Chcú viac príjmov od čitateľov

Jednou z priorít publisherov nielen minulého roka sa stala monetizácia obsahu v online. Aj počas minulého roka ďalšie mediálne domy spustili alebo vytvorili platobný systém na zamykanie obsahu v online. Dnes obsah na webe spoplatňuje väčšina slovenským publisherov: Petit Press, N Press, Aktuality a Mafra Slovakia. Predpokladáme, že v budúcnosti trend zamykania či spoplatňovania obsahu v online bude silnieť. 

Bonus na záver

Slovenským fenoménom sa stáva Zomri. Facebookový profil má v súčasnosti takmer 230 tisíc fanúšikov. Zomri dnes nefunguje iba ako satirický profil, počas uplynulého roka sa spojil s viacerými dobročinnými aktivitami. Zároveň napríklad v prípade bitky športových fanúšikov v Bratislave, bol prvým zdrojom informácie, odkiaľ ju prebrali viaceré médiá. 

 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.