Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
13.01.2020, 07:10

6 mediálnych trendov na rok 2020, ktoré vyhodnotili šéfovia digitálnych médií

Od predplatného, cez podcasty k umelej inteligencii.

6 mediálnych trendov na rok 2020, ktoré vyhodnotili šéfovia digitálnych médií
Zdroj: R2B2

Reuters Institute zverejnil aj tento rok mediálne predpovede. Výročná správa vychádza z prieskumu, ktorého sa zúčastnilo 233 vedúcich pracovníkov a digitálnych lídrov z 32 krajín. Zo správy, ktorá je zároveň zrkadlom stavu súčasnej žurnalistiky, vyplynulo šesť najdôležitejších trendov pre tento rok.

1. Strata dôvery v žurnalistiku

Takmer tri štvrtina respondentov, čo je 73 percent, uviedlo, že v tomto roku vnímajú veľmi pozitívne svoju spoločnosť. Reuters konštatuje, že vzhľadom na pretrvávajúcu politickú a obchodnú neistotu, je to prekvapujúce pozitívne hodnotenie. Zdá sa, že stratégia výnosov z predplatného sa začína vyplácať. Tí istí šéfovia mediálnych spoločností sú ale znepokojení budúcnosťou žurnalistiky ako takej. Problémom je pokles dôvery a ataky zo strany politikov.

2. Rastú príjmy z predplatného

Vydavatelia sa naďalej zameriavajú na príjmy čitateľov, pričom polovica respondentov tvrdí, že to bude ich hlavný zdroj príjmov v budúcnosti. Približne tretina (35 percent) si myslí, že príjmy z reklamy a čitateľov budú rovnako dôležité, pričom iba jeden zo siedmich (14 percent) vidí zdroj príjmov iba v reklame.

Zdroj: Reuters

3. Google je populárnejší ako Facebook

Prieskum digitálnych lídrov ukazuje, že vydavatelia hodnotia pozitívnejšie Google a Twitter, čo v prípade Google súvisí pravdepodobne s iniciatívou na podporu žurnalistiky.  Apple, Facebook, Snapchat a Amazon hodnotili mediálni lídri menej pozitívne. Viac ako polovica respondentov hodnotila Google ako priemerný alebo lepší. Všetky ostatné platformy mali nielenže viac negatívnejšie ako pozitívne hodnotenie, pričom pri hodnotení sa vyskytuje aj istá miera cynizmu.

Zdroj: Reuters

​Podľa štúdie Reuters vyššie hodnotenie spoločnosti Google odráža veľký počet vydavateľov v  prieskume, ktorí sú súčasnými alebo minulými príjemcami inovačných fondov spoločnosti Google, prípadne spolupracujú so spoločnosťou na rôznych produktoch. Nižšie skóre Facebooku môže odzrkadľovať historickú nedôveru vydavateľov po sérii zmien, ktoré sa negatívne dotkli ekonomiky niektorých vydavateľov.

4. Pokroky v diverzite zamestnancov

Respondenti Reuters prieskumu uviedli, že dosiahli veľké pokroky týkajúcej sa rodovej diverzity zamestnancov. Tri štvrtiny z nich (76 percent) verí, že ich organizácia robí v tomto smere naozaj dobrú prácu. Menej pozitívne však hodnotia svoj prístup týkajúci sa politickej rozmanitosti (48 percent) a rasovej rozmanitosti (33 percent).

Zdroj: Reuters

​V rámci týchto priemerov môžeme zistiť významné regionálne rozdiely, pričom škandinávski vydavatelia sú si viac istí rodovou diverzitou ako vydavatelia v iných častiach Európy. Celkovo boli ženy o miere pokroku skeptickejšie ako muži.

Nedostatok rozmanitosti môže byť tiež faktorom pri zavádzaní nových talentov do odvetvia. Vydavatelia majú veľmi nízku dôveru v to, že môžu prilákať a udržať si talenty v oblasti technológií (24 percent) a dát (24percent), ako aj produktového manažmentu (39 percent). Omnoho viac dôvery bola v prípade talentov týkajúcej sa redakčnej práce (76 percent).

5. Podcasty sú horúcou témou

Vyzerá to tak, že aj tento roku bude priať podcastom. Viac ako polovica opýtaných respondentov uviedla, že tento rok budú presadzovať rôzne typy iniciatív týkajúcich sa podcastov. The Times v Londýne je jedným z mnohých, ktorí v roku 2020 spustili denné spravodajstvo na podcastoch. Iné investujú do iných typov formátov ako sú napríklad rozhovory. Francúzsky Le Monde, napríklad nedávno vydal tri nové série podcastov, ktoré vyplynuli z investigatívnych článkov.

Zdroj: Reuters

​Štúdia sa venovala aj príjmom z podcastov. Očakáva sa, že tieto príjmy porastú ročne približne o 30 percent a v USA dosiahnu do roku 2021 viac ako 1 miliardu dolárov. Podľa štúdie sú na jednej strane vydavatelia, ktorí sú opatrní a napriek záujmu publika sa do podcastov intenzívne napúšťajú. Na druhej strane sú publisheri, ktorí v podcastoch vidia príležitosť osloviť najmä mladých ľudí.

6. AI inleligencia v redakciách

Posledný trend na tento rok, ktorý vyplynul so štúdie sa týka využívania umelej inteligencie v redakcii. Vydavatelia majú v pláne zintenzívniť jej používanie najmä pri zvyšovaní efektívnosti distribúcie obsahu. Viac ako polovica opýtaných respondentov tvrdí, že tento rok bude veľmi dôležité vypracovať lepšie odporúčania, po ktorých bude nasledovať komerčné využitie, napríklad použitie AI na zacielenie na potenciálnych predplatiteľov a optimalizáciu platobných brán (47 percent), ako aj na zvýšenie efektívnosti v redakcii (39 percent). Iba menšina vydavateľov sa domnievala, že nové technológie v žurnalistike (12 percent) alebo v spravodajstve (16 percent) budú dôležitými oblasťami, ktoré by sa mali objaviť tento rok.

Viac o výsledkoch štúdie si môžete prečítať tu.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.