Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.01.2020, 01:00

Televízie prechádzajú vývojom. Nové meranie ho bude reflektovať, hovorí riaditeľ PMT Vladimír Fatika

Dodávateľ nového peoplemetrového merania vzíde z výberového konania, ktoré sa uzatvorí v tomto roku.

Televízie prechádzajú vývojom. Nové meranie ho bude reflektovať, hovorí riaditeľ PMT Vladimír Fatika
Zdroj: PMT / Vladimír Fatika

Spoločnosť PMT realizuje elektronické meranie sledovanosti televízií prostredníctvom peoplemetrov. V súčasnosti prebieha výberové konanie na nového dodávateľa merania, ktoré bude okrem sledovanosti televízií merať tiež online, prípadne aj počúvanosť rádií. Víťaz tendra bude známy do konca apríla, aj keď porovnávanie ponúk bude náročné, hovorí Vladimír Fatika, výkonný riaditeľ spoločnosti PMT.

V akom stave je momentálne výberové konanie a kedy ho plánujete ukončiť?
V najbližších týždňoch čakáme na postupné odovzdávanie vypracovaných ponúk k zadanému projektu od troch oslovených subjektov. Posledný termín na odovzdanie je v polovici februára tohto roka. Následne budú prebiehať hodnotenia ponúk z hľadiska splnenia požadovaných náležitostí, navrhnutej metodiky k jednotlivým mediatypom, prebehnú prezentácie jednotlivých ponúk. Predpokladáme, že celkový proces výberu nového dodávateľa by sa mal ukončiť koncom apríla podpisom zmluvy o službách. Samozrejme, bude záležať aj na rozsahu spracovania projektov, takže tento termín sa môže aj mierne posunúť.

Aké novinky prinesie nové meranie?
Nové meranie bude reflektovať vývoj, ktorým televízny trh prechádza. Najzákladnejšou požiadavkou v zadaní je meranie televízneho vysielania a jeho rozšírenie aj o meranie sledovanosti na internete. V tomto prípade treba brať internet v užšom slova zmysle, a teda najmä videá, streaming a podcasty. Do zadania sme doplnili aj meranie rozhlasového vysielania, či však bude tiež zahrnuté v novom meraní, je zatiaľ predčasné hovoriť. Najprv musíme vedieť, aký je obsah ponúk, čiže navrhnuté technológie, metodika výskumu, cenové rámce a podobne. Samozrejme, budeme hodnotiť pomer ceny a výkonu noviniek v meraní. Ak by nejaká novinka mala priniesť nízke doplnkové inventory bez budúceho rastu a za veľa peňazí, tak je zbytočná.

Napríklad aká?
V minulosti sme mali ponuky napríklad na meranie druhých domácností, ako sú víkendový dom, chata a pod., ale pri finančnom porovnaní s tým, čo by to prinieslo trhu, to bolo neefektívne. Rovnako na tom bolo zavedenie osobných peoplemetrov, pre ktoré sme nemali opodstatnené využitie. V súčasnosti však práve tieto spôsoby merania môžu byť zaujímavé vzhľadom na vývoj v spôsoboch sledovania televízie a rozvoj technológií.

A sledovanie televízie na iných ako televíznych obrazovkách?
Sledovanie televízie na iných zariadeniach bude pokryté v rámci elektronického merania sledovanosti na internete, kde bude meraný streaming, video on demand, archív a pod. Pôjde o tzv. cross-platform cross-device prístup. Existuje niekoľko vhodných technológií, aby sme vedeli vyhodnocovať jednotlivé relácie, ich sledovanosť v televízii, na internete vrátane timeshiftu. Pri tomto meraní máme v zadaní doplnené aj podcasty. V súčasnosti testujeme už elektronické meranie streamingu a VOD, zatiaľ bez podcastov. Výsledky z týchto testov sú pre nás veľmi zaujímavé a hodnotné.

Celkový proces výberu nového dodávateľa by sa mal ukončiť koncom apríla podpisom zmluvy o službách.

Od Nového roka ste do sledovanosti pridali trojdňový timeshift (odloženú sledovanosť). Ako ovplyvňuje share televízií?
Odložená sledovanosť závisí vždy od konkrétnej relácie a programovej ponuky ostatných televízií v čase jej vysielania. Nie všetky relácie sú typicky „timeshiftové“, preto priemerne za celý deň sú tieto hodnoty nízke. Celodenný výkon stanice nie je až taký zaujímavý ako výkon jednotlivých programov. Tým môže odložená sledovanosť zvýšiť rating v niektorých prípadoch aj o jeden bod, čo je zaujímavé napríklad z hľadiska predaja sponzoringu alebo product placementu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 55% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.