Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
07.03.2020, 13:30

Trumpov tím opäť porušil zásady Facebooku, ten nakoniec zakročil

Množstvo zavádzajúcich reklám odkazovalo na nadchádzajúce sčítanie ľudu v USA, slúžili však na prezidentskú kampaň.

Trumpov tím opäť porušil zásady Facebooku, ten nakoniec zakročil
Zdroj: Reuters

Volebný štáb amerického prezidenta Donalda Trumpa tento týždeň opäť porušil reklamné zásady sociálnej siete Facebook, keď vypustil množstvo zavádzajúcich reklám odkazujúcich na nadchádzajúce sčítanie ľudu v Spojených štátoch.

Platforma vo štvrtok oznámila, že oznámenie zablokovala v snahe zabrániť "nejasnostiam". Podľa všetkého však opäť zakročila až potom, čo sa problému začali venovať médiá a osobnosti vrátane predsedníčky Snemovne reprezentantov Nancy Pelosiovej.

​Problematické reklamy vyzývali adresátov, aby bezodkladne odpovedali na "oficiálne sčítanie ľudu" v ich volebnom okrsku. Tiež obsahovali ikonku s nápisom "sčítanie ľudu 2020" a odkazovali na webovú stránku obsahujúcu banner nazvaný slovami "len pre oficiálne účely".

Príspevky však boli zadané Trumpovým volebným štábom, čo pri nich napokon bolo uvedené, a odkazovali na typický dotazník zakončený výzvou k finančnému príspevku na prezidentovu kampaň.

"Je tu zjavný a úmyselný pokus docieliť, aby to vyzeralo ako vládny dokument," uviedol na svojom webe Popular Information nezávislý komentátor Judd Legum, ktorý na reklamy upozornil ako prvý. Trumpov tím podľa neho v uplynulých dňoch tieto príspevky nakúpil v stovkách verzií.

Dezinformačná kampaň

Manipulatívne či priamo nepravdivé tvrdenia v politických reklamách všeobecne nie sú na facebooku zakázané, v súvislosti so sčítaním ľudu, ktoré v USA začne už budúci týždeň, ale sociálna sieť zaviedla výnimku.

V decembri oznámila, že bude blokovať oznámenia, ktorá by mohli používateľov zmiasť ohľadom účasti v dôležitom demografickom skúmaní a tým poškodiť jeho efektivitu. Opatrenie sa vzťahuje aj na platené príspevky.

Facebook však najskôr Legumovi oznámil, že reklamy Trumpovho štábu pravidlá neporušujú, pretože je z nich jasné, že sa netýkajú skutočného sčítania. Vo štvrtok ale kalifornská spoločnosť zmenila názor a oznámila ich mazanie.

"Na základe ďalšieho posudzovania aktuálne tieto reklamy deaktivujeme vzhľadom k platným pravidlám, ktorých cieľom je zabrániť zmätku okolo oficiálneho sčítania ľudu v USA," citoval Legum z vyhlásenia.

Na postoj sociálnej siete si predtým sťažovala okrem iných aj šéfka Snemovne reprezentantov Pelosiová, ktorá reklamu prezidentovej kampane klasifikovala ako "úplnú lož" a "neprijateľný zásah do sčítania ľudu". "Viem, že sledovanie zisku je ich (Facebooku) podnikateľským modelom, ale to by nemalo byť na úkor počítania toho, kto žije v našej krajine," uviedla na tlačovej konferencii.

Milióny reklám v predvolebnej kampani

Trumpov tím nechcel záležitosť komentovať. Facebook jeho reklamy vo štvrtok neblokoval prvýkrát. Vlani na jar zakročil proti stovkám platených príspevkov, ktoré pomerne konkrétne menovali svoju cieľovú skupinu, čo je v rozpore so zásadami platformy.

Facebook je pre Trumpa kľúčovým nástrojom predvolebného boja. V posledných piatich mesiacoch kampane roku 2016 tu podľa médií jeho tím zadal skoro šesť miliónov reklám.

Za desať týždňov v čase nedávneho procesu ústavnej žaloby proti prezidentovi zase jeho štáb vypustil okolo 14-tisíc platených príspevkov obsahujúcich slovo "impeachment", uviedol v februárovej reportáži magazín The Atlantic. Trumpovu honbu za obhajobou prezidentského mandátu by podľa neho mohla sprevádzať "najrozsiahlejšia dezinformačná kampaň v amerických dejinách".

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.