Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
01.04.2020, 16:45

Šéf Rádia Expres Ivan Antala: Najväčší problém je nepredvídateľnosť

Prepad inzercie, zmena v programovej štruktúre, zatiaľ žiadne ekonomické opatrenia. Ako zvláda krízu naše najpočúvanejšie rádio?

Šéf Rádia Expres Ivan Antala: Najväčší problém je nepredvídateľnosť
Zdroj: archív

Na to ako zvládajú krízu mediálni lídri, sme sa tentoraz opýtali v našom najpočúvanejšom Rádiu Expres. Aj tam sa dnes pracuje v špecifických podmienkach. Od polovice marca približne 80 percent ľudí pracuje z domu. V rádia fungujú iba tímy vysielajúcich moderátorov či spravodajských redaktorov, ktorí sa striedajú po týždni. Podobne na striedačku pracujú ekonómky, copywriteri a produkčné štúdia, ktoré vyrábajú reklamné spoty, prípadne iné prvky zvukovej grafiky. Akékoľvek návštevy v priestoroch rádia sú zakázané, Braňo Závodský sa spája so svojimi hosťami telefonicky, dočasne je pozastavená aj show Evity, práve kvôli tomu, aby sa obmedzil počet ľudí na minimum, a tým sa vyhli možnosti infikovania  ľudí z Expresu.

Týmito obmedzeniami sa znížil počet ľudí v rádiu a obmedzili sa kontakty medzi nimi vo vysielacom štúdiu i mimo neho na nevyhnutné minimum. Moderované vysielanie sa končí v pracovných dňoch spravodajským blokom o 20-tej hodine. Všetky porady a brainstormingy sa dejú prostredníctvom konferenčných hovorov v aplikáciách.

Rastie počúvanosť?

Na otázku či dnes vedia vyhodnotiť zvýšený záujem poslucháčov o relácie, v Exprese tvrdia, že to budú vedieť až o týždeň, kedy budú k dispozícii výsledky elektronického merania za 3. a 4. marcový týždeň. Predikcie sú však také, že výsledky, ktoré prídu, ukážu dve veci. Tou prvou je fakt, že ľudia si ráno rádio zapínajú o niečo neskôr a počas dňa ho počúvajú dlhšie. Ak sa tento predpoklad naplní, v Rádiu Expres plánujú úpravy denného playlistu aj vysielacej štruktúry. V online priestore, respektíve pri podcastoch, je zatiaľ situácia takmer rovnaká ako pred vypuknutím krízy.

Prepad reklamy

Rádio Expres, asi ako každé médium, kvôli súčasnej situácii zaznamenalo pokles príjmov a podobný vývoj očakávajú na obchodnom oddelení aj v najbližšom období, vzhľadom na prijaté nevyhnutné opatrenia. Celkový celoročný objem investícii do reklamy klesne. Veria však, že sa situácia časom upokojí a biznis sa vráti do normálnych koľají, keďže rádio vie byť aj v týchto chvíľach relevantným partnerom pre poslucháčov, ako aj  klientov, ktorí môžu flexibilne reagovať na potreby trhu s malými produkčnými nákladmi. Rádio v tejto situácii zatiaľ neuvažuje o žiadnom šetrení.

Ak nepríde pomoc od štátu, môže nastať kolaps regionálneho vysielania

Pre generálneho riaditeľa Ivana Antalu je najväčším problémom nepredvídateľnosť situácie. A to z pohľadu trvania mimoriadneho režimu alebo jeho intenzity. "Rádiá na trhu avizujú prepad reklamy na úrovni 80 a viac percent. Mnohé menšie rádiá otvorene hovoria a hrozbe úplného alebo aspoň dočasného vypnutia vysielania", hovorí Antala. Ak by súčasná situácia pretrvala v ráde mesiacov a neprišla by žiadna pomoc zo strany štátu, takmer s istotou príde k úplnému kolapsu regionálneho rozhlasového vysielania, uvažuje šéf najpočúvanejšieho rádia u nás. Podľa neho je súkromný rozhlasový trh dlhodobo preregulovaný a legislatívna úprava neumožňovala žiaden rozvoj.  "Rádiá tak bojujú o prežitie už veľmi dlho a preto sú dopady aktuálnej situácie a prepad príjmov o to horšie a bezprostrednejšie hrozí samotný zánik. Táto situácie je obzvlášť nebezpečná v momente, kedy sú rádia veľmi dôležitým, vysoko dôveryhodným a spoľahlivým zdrojom informácií a štát by mal mať záujem na zachovaní duálneho systému vysielania," myslí si Antala.

Problém s frekvenciami

Z pohľadu Ivana Antalu, ktorý je zároveň prezidentom Asociácia rádií Slovenska (ARS), sú alarmujúce informácie aj o tom, že RTVS sa chystá v tejto kritickej situácii v jarnom výberovom konaní uchádzať o frekvencie, ktoré boli pôvodne koordinované súkromnými vysielateľmi alebo ktoré dodnes súkromní vysielatelia využívajú. "Za ARS môžem prisľúbiť, že urobíme maximum pre to, aby sme malým regionálnym rádiám situáciu čo najviac uľahčili a pomohli im prežiť toto kritické obdobie," sľubuje Antala. Zároveň v ARS urobia maximum pre to, aby sa naďalej nedeformoval duálny systém vysielania a nezneužívala sa konkurenčná výhoda RTVS, ktorú jej aktuálna zákonná úprava umožňuje a tým ešte viac sťažuje situáciu pre súkromných vysielateľov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.