Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.04.2020, 15:45

Google musí platiť francúzskym vydavateľom za obsah

Vo Francúzsku začali vlani na jeseň platiť nové pravidlá autorského práva, ktoré sa okamžite stali predmetom sporu tamojších médií s Googlom.

Google musí platiť francúzskym vydavateľom za obsah
Zdroj: Reuters

Americký internetový gigant Google bude musieť francúzskym vydavateľským spoločnostiam a spravodajským agentúram platiť za používanie ich obsahu. Rozhodol o tom dnes francúzsky úrad pre reguláciu hospodárskej súťaže. Spoločnosť Google krátko potom uviedla, že sa rozhodnutiu úradu podriadi.

Verdiktu predchádzala sťažnosť niekoľkých zväzov zastupujúcich francúzskych vydavateľov tlače na praktiky Googlu, ktorý je prevádzkovateľom najväčšieho internetového vyhľadávača na svete. "Praktiky Googlu spôsobili vážnu a bezprostrednú škodu tlačovému sektoru," uviedol regulačný úrad.

Francúzsky úrad zároveň upozornil, že ekonomická situácia vydavateľov a spravodajských agentúr je aj bez toho krehká. Poukázal aj na zákon, ktorého cieľom je posilnenie príjmov plynúcich z obsahu, ktorý vytvárajú novinári.

​Vo Francúzsku vlani na jeseň začali platiť nové pravidlá autorského práva, ktoré sa okamžite stali predmetom sporu tamojších médií s Googlom. Médiá majú teraz podľa európskych pravidiel, ktoré francúzska novela zohľadňuje, dostávať zaplatené za obsah, ktorého úryvky a náhľady firmy ako Google, Facebook a ďalšie šíria na internete. Google však platiť odmietol a rozhodol sa náhľady vôbec nezverejňovať.

"Od chvíle, kedy vlani vo Francúzsku nadobudol platnosť európsky zákon o autorskom práve, spolupracujeme s vydavateľmi, aby sme zvýšili našu podporu a investície do spravodajstva," uviedol dnes však viceprezident spoločnosti Google Richard Gingras, ktorý má na starosti aktivity týkajúce sa spravodajstva.

​Obdobný postup zvolila spoločnosť Google v septembri 2019 aj voči slovenským a českým vydavateľom. Požadovala po nich udelenie bezplatných licencií na užívanie vydavateľského obsahu na účely správneho fungovania vyhľadávacieho algoritmu a zobrazovanie výsledkov vo svojom vyhľadávači.

"Išlo o evidentný pokus, ako obísť zmysel prijatej európskej smernice o autorských právach na jednotnom digitálnom trhu v EÚ a národnú implementáciu zákona prijatú ako prvú práve vo Francúzsku. Sme preto veľmi radi, že Francúzsko urobilo rýchlo rázne kroky, ktorými ukázalo, že podobné pokusy nebudú v EÚ tolerované," povedal ČTK výkonný riaditeľ českej Únie vydavateľov Václav Mach.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.