Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
24.04.2020, 09:00

Novinári z významného denníka sa sťažujú na prokremeľskú cenzúru

Denník Vedomosti bol doteraz považované za jedno z mála významných médií, ktoré nie sú pod priamou kontrolou úradov či podnikateľov blízkych Kremľu.

Kremeľ
Zdroj: wikipedia

Novinári z hospodárskeho denníka Vedomosti, patriaceho v Rusku k najvýznamnejším, obvinili úradujúceho šéfredaktora z cenzúrnych zásahov v prospech Kremľa, a vyzvali správnu radu k vymenovaniu nového šéfa. Situácii, o ktorej informovala tiež agentúra Reuters, sa Vedomosti venujú vo svojom redakčnom úvodníku.

Šéfredaktor Andrej Šmarov, ktorého do funkcie dosadil nový majiteľ, napríklad zakázal zverejňovať prieskumy verejnej mienky od nezávislého strediska Levada, ktoré vadia Kremľa. Zabránil tiež vydanie komentára, ktorý by sa údajne mohol dotknúť mocného šéfa ropného koncernu Rosnefť Igora Sečina, blízkeho spolupracovníka prezidenta Vladimira Putina.

Už skôr si reportérka denníka Xenija Bolecká verejne posťažovala na to, že Šmarov zakázal negatívne ohlasy na Putinove plány na zmenu ústavy. Tie by existujúcemu prezidentovi mali umožniť zotrvať v Kremli až do roku 2036.

"Takéto zmeny podkopávajú dôveru v denník," varoval úvodník. Redakcia v ňom uistila, že vytlačenie textu svedčí o jej odhodlaní brániť hodnoty, na ktorých noviny doteraz stáli. "Po strate reputácie sa Vedomosti stanú ďalším závislým a riadeným médiom, ktorého cieľom nie je uspokojiť potreby čitateľov overenými správami a kvalitnými analýzami, ale slúžiť záujmom a ambíciám oficiálnych a tajných vlastníkov," píše sa v úvodníku.

Na jej žiadosť o vyjadrenie Šmarov neodpovedal a položené otázky ponechal bez odpovede. Putinov hovorca Dmitrij Peskov na otázku ohľadom výhrad redaktorov významného denníka proti cenzúre povedal, že Kremeľ nezasahuje do redakčnej politiky médií. O zákaze publikovať výsledky prieskumov Levadu nič nevie. "Naďalej máme záujem o kvalitné publikácie s talentovanými redakčnými tímami," povedal.

Vedomosti až doteraz pravidelne zverejňovali prieskumy strediska Levada, ktorému ruské úrady v roku 2016 udelili hanlivú nálepku "zahraničného agenta". Napríklad tento mesiac išlo o prieskum, podľa ktorého si 38 percent Rusov myslí, že Putin obhajuje záujmy oligarchov, bankárov a veľkých podnikateľov.

Vedomosti boli doteraz považované za jedno z mála významných médií, ktoré nie sú pod priamou kontrolou úradov či podnikateľov blízkych Kremľu. Na konci marca ale bolo oznámené, že noviny kupujú dvaja podnikatelia a Šmarov bol poverený riadením redakcie.

"On (Šmarov) mi včera povedal, že pred vymenovaním zašiel na pohovor do prezidentskej kancelárie a že mu stanovili neprekročiteľné medze. Najdôležitejšou bola Levada," povedal teraz Reuters vedúci redaktor denníka Dmitrij Simakov. "V rozhovore mi povedal aby som už odteraz Levada nikdy nezmieňoval. Inak ho (Kremeľ) vyhodí aj všetky ostatné. A že noviny nemajú peniaze," dodal s tým, že požiadavky odmietol. O postoji Kremľa k prieskumom Levady hovoril Šmarov s redaktormi tiež podľa zástupcu šéfredaktora Filipa Sterkina.

"Ľudia sú odhodlaní bojovať (o hodnoty novín). Ak prehrajú, odídu," povedal Reuters Boris Safronov z vedenia redakcie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.