Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
12.05.2020, 16:05 Aktualizované dňa 12.05.2020 o 18:30

Mediálny výbor kritizuje hospodárenie RTVS. Vláde navrhne urobiť finančný audit

Podľa výboru telerozhlas nehospodárne nakladá s financiami pri výrobe programov. Článok sme aktualizovali o stanovisko RTVS.

Mediálny výbor kritizuje hospodárenie RTVS. Vláde navrhne urobiť finančný audit
Zdroj: RTVS / Zástupca RTV Jozef Klem, GR RTVS Jaroslav Rezník a programový riaditeľ Marek Ťapák

Parlamentný výbor pre kultúru a médiá bude informovať vládu a ministerstvo kultúry o podozreniach z nehospodárneho nakladania s verejnými prostriedkami v RTVS a navrhne urobiť vo verejnoprávnom médiu finančný audit. Predseda výboru Kristián Čekovský (OĽaNO) to uviedol po dnešnom rokovaní výboru.

Predražené relácie

Čekovský na brífingu po rokovaní zopakoval svoje výhrady, ktoré priamo na výbore predložil generálnemu riaditeľovi RTVS Jaroslavovi Rezníkovi. Vyčítal mu plytvanie pri hospodárení v súvislosti s nákladmi na výrobu programov. "V priebehu roka 2019 sa zvýšili o 5,8 milióna eur," spresnil Čekovský. Zároveň upozornil aj na to, že väčšiu časť prostriedkov čerpali externí dodávatelia.

Viaceré relácie RTVS sú podľa predsedu mediálneho výboru predražené, spomenul napríklad programy ako Zdravá maškrta, Folklorika či Nero a Seneca, kde vidí i konflikt záujmov programového riaditeľa RTVS Mareka Ťapáka.

Najvýraznejšiu kritiku namieril Čekovský k projektom Najväčší Slovák a DNA hrdina. "Dokumenty DNA hrdina predstavujú rovnako osoby ako v projekte Najväčší Slovák. Obe diela vyrába tá istá produkčná skupina. Za jeden 40-minútový diel dokumentu je vklad RTVS vyše 80-tisíc eur, pričom v priemere je koprodukčný vklad RTVS na dokumentárny film v závislosti na jeho rozsahu 12- až 24-tisíc eur," informoval.

Zmena vizuálnej identity RTVS

Predseda parlamentného výboru tiež upozornil, že RTVS vo viacerých kritizovaných prípadoch nevyužíva centrálny register námetov, ktorý umožňuje vyselektovať programy s reálnym potenciálom vysokej sledovanosti. "Často ho obchádza, niekedy sa programy vyrábajú len na základe dohody vedenia RTVS a produkčných spoločností, čo vytvára podozrenie, že sa výroby prideľujú niektorým ľuďom,“ uviedol Čekovský. Spochybňuje aj vhodnosť uvažovať nad rebradingom, teda modifikáciou vizuálnej identity značky RTVS.

Podľa Čekovského zlyhalo nielen vedenie RTVS, ale aj Rada RTVS ako dozorný orgán. Okrem návrhu vláde a rezortu kultúry vykonať finančný audit v RTVS preto do pléna NR SR predloží návrh uznesenia, že si dozorný orgán neplní svoje zákonné funkcie, najmä kontrolu hospodárnosti verejnoprávneho média. "Ak sa NR SR dvakrát v priebehu šiestich mesiacov uznesie na tom, že Rada si neplní svoje povinnosti, všetkých členov rady odvolá," dodal.

Aktualizácia: Požiadali sme RTVS o stanovisko RTVS k výhradám výboru NR SR pre kultúru a médiá, k zvýšeniu nákladov na výrobu programov o 5,8 milióna eur v minulom roku a či nedochádza pri realizácii programov ku konfliktu záujmov.

"Sme šokovaní zo zjavnej snahy niektorých členov Výboru NR SR pre kultúru a médiá o spochybňovanie kreditu RTVS na základe klebiet a nepodložených informácií bez akejkoľvek analýzy. Zavádzajúce informácie o vybraných projektoch sú vytrhnuté z kontextu a nie je zjavné, na základe akých konkrétnych údajov a porovnaní Výbor NR SR pre kultúru a médiá vychádzal pri svojich tvrdeniach o ich nehospodárnosti a predražení.

Vo vysielaní RTVS stúpol podiel pôvodnej tvorby a v súčasnosti vyrába programy za nižšie ceny ako pred niekoľkými rokmi, pričom dokázala eliminovať konkurenčné snahy, ako aj inflačné tlaky. Všetky zmluvy aj programy prechádzajú v RTVS viacstupňovou kontrolou, ktorá eliminuje možnosti uprednostňovania akéhokoľvek typu programu.

Nie je to však prvýkrát, čo ad hoc kritika vybraných projektov skrývajúca sa za pomyselnú starostlivosť o peniaze koncesionárov a spochybňujúca činnosť manažmentu RTVS, je len priehľadnou zámienkou zakrývajúcou ataky na RTVS z čisto politických dôvodov," uviedla hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.