Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
24.05.2020, 12:20

Týždeň v médiách: Aj o tom, že 80 percent Slovákov chce v nedeľu zatvorené obchody. Tomu naozaj nikto neverí

Keď matematika nesedí: Traja na jedného nie je vyváženosť a 47 nie je relevantná vzorka Slovákov.

Týždeň v médiách: Aj o tom, že 80 percent Slovákov chce v nedeľu zatvorené obchody. Tomu naozaj nikto neverí
Zdroj: Do kríža / moderátori Štefan Chrappa a Jaroslav Daniška

Keď sa ma raz niekto spýta čo sme robili v čase korony, keď sme potrebovali racionálne riešiť budúcnosť nášho štátu, školstva, zdravotníctva, podnikateľov a tak ďalej, odpoveď bude: prioritou boli interupcie, zákaz nedeľného predaja či nespustenie aplikácie spoločnosťami Google a Apple. Jemne tak parafrázujem status Juraja Hipša. To boli totiž témy, ktoré vírili hladinu sociálnych sietí, ale aj médií v uplynulom týždni.

Verejnoprávna televízia odvysielala uplynulý týždeň takmer rok starú diskusnú reláciu s názvom Do kríža, ktorú moderoval Jaroslav Daniška (na obrázku vpravo) a Štefan Chrappa (na obrázku vľavo). Spomínaný diel pojednával o právach žien a interupciách. O téme okrem moderátorov diskutovali ako hostia Vladimír Palko a Martin Poliačik. Ako sme už spomínali, relácia vyvolala veľkú nevôľu na sociálnych sieťach. Čo relácii vyčítali? Bolo to hneď niekoľko vecí. Tou prvou bola napríklad to, že o veciach žien, hovoria iba muži. Niektorí vytýkali zasa vysoké náklady (25 dielov 50-minútovej relácie stálo 228 555 eur) a v neposlednom rade to bola nevyváženosť v diskusii. Nejde o pozvaných hostí, skôr o nevyváženosť moderátorov, ktorí boli, obaja na strane pozvaného diskutujúceho Vladimíra Palka. Moderátorský prešľap nadpráce a zainteresovania vyčítali najmä Jaroslavovi Daniškovi. Ten nielenže zastával výrazný kresťanský názor, ale aj drzo poučoval Martina Poliačika.

„Názov Do kríža nesymbolizuje len dvoch hostí s odlišnými postojmi, ale aj to, že pozície moderátorov, témy a otázky vychádzajú z konzervatívneho a kresťanského hľadiska. Podľa témy sa pred divákov pozvú čo najvýznamnejší hostia s opačnými názormi, ktorí budú zároveň reagovať na argumenty druhej strany. Pôjde primárne o diskutérov zo Slovenska, ale aj z okolitých či iných európskych krajín,“ avizuje RTVS, ktorá tak už vopred naznačila konzervatívny charakter relácie.

"Ambíciou relácie je vyvažovať iné, liberálne diskusie v televízii," povedal v rozhovore pre DenníkN Daniška. Je len logické, že pri takej citlivej diskusii ako odznela minulý týždeň, koncept relácie narazí na nevôľu liberálnejšie zmýšľajúcich. Pretože darmo bude Daniška obhajovať, že podľa neho bola diskusia pluralitná a férová. Už len zloženie diskutujúcich traja na jedného tomu tak vôbec nenapovedalo. Ale to nie je problém moderátora, ten si iba plní svoju úlohu.

Zodpovednosť nesie nadriadený, prípadne RTVS. Ako verejnoprávna inštitúcia, by tento nepomer mala vyrovnať. Iste by asi najlogickejšie a aj najideálnejšie bolo, keby tento nepomer vyvážili samotní moderátori už v úvodnej relácie. Ak ste diel, o ktorom píšeme nevideli, pozrieť si ho môžete tu.

Inou témou, ktorá rezonovala, bola otázka zatvorenia obchodov v nedeľu. Trošku nešťastne do tejto témy zasiahol prieskum, ktorý hovoril o tom, či ľudia chcú alebo nechcú mať v nedeľu otvorené predajne. Médiá interpretovali výsledky prieskumu, tak že až 80 percent Slovákov súhlasilo s tým, aby aj po skončení opatrení súvisiacich s korona krízou, zostali v nedeľu zatvorené obchody.

Zdroj: archív

Táto interpretácia médií však nebola správna. Otázka v prieskume totiž znela: Súhlasíte s tým, aby zostali väčšie predajne potravín v nedeľu zatvorené aj po skončení opatrení súvisiacich s koronakrízou? Média takto paušalizovali otázku na všetky predajne.

Ktovie, či si ľudia vôbec uvedomili, že odpovedajú na otázku "o väčších predajniach potravín".

Druhá, ktovie ako by odpovedali na otázku: Ak by ste mali možnosť, išli by ste si  nedeľu nakúpiť potraviny? Alebo: Išli by sme v nedeľu nakupovať?

Autori prieskumov vždy hovoria o tom, že je veľmi dôležitá ich interpretácia. Tak len dúfame, že v parlamente, keď sa bude riešiť, či obchody majú zostať v nedeľu zatvorené alebo sa opäť otvoria, ponechajú na ľudí, aby sa sami rozhodli, či budú nakupovať alebo nie, ale príležitosť nakúpiť im ponechajú. A tiež, že pri rozhodovaní nebudú brať do úvahy ďalší údaj z prieskumu. A síce, že zo vzorky na úrovni 47 percent ľudí pracujúcich v maloobchode je 42  za to, aby v nedeľu boli obchody zatvorené. Pretože 47 nie je reprezentatívna vzorka ľudí pracujúcich v maloobchode.

Uplynulý týždeň sa prepočítali aj tí, ktorí povedali, že aplikácia, ktorá bude monitorovať ľudí v inteligentnej karanténe, bude fungovať. Ale nefungovala, a na hraničné priechody sa opäť vyrojili Slováci, ktorí hejtovali všetkých naokolo.

Chybou bolo povedať, že inteligentná karanténa bude fungovať od piatka. Omnoho viac sa malo zdôrazniť, že prekročiť hranice môžu iba tí, ktorí už aplikáciu majú stiahnutú a funkčnú v mobile. Ďalšia zbytočná voda na mlyn médiám a hejterom.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.