Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
12.06.2020, 09:50

Streamingové služby počas pandémie: raketový príliv divákov, ale odložené premiéry a produkcie

Ktoré premiéry filmov a seriálov preložili, či zrušili? A ako sa platformám darí?

Streamingové služby počas pandémie: raketový príliv divákov, ale odložené premiéry a produkcie
Zdroj: KRAS

Na predstavenie hospodárskych výsledkov prevádzkovateľov streamingových služieb za prvý štvrťrok všetci pozerali s veľkými očakávaniami. Išlo o obdobie, keď mali za sebou prvý ucelený kvartál dvaja nováčikovia – Disney + a Apple TV +. Už od začiatku roka boli jasné otázky profesionálov – začnú ľudia striedať služby alebo si budú platiť naraz viaceré? Narazil už Netflix na strop a začne padať? Následne prišiel koronavírus, s ním milióny ľudí doma na home officoch. A aj milióny ľudí bez práce a príjmu. Vlády museli riešiť otázku zabezpečenia príjmu pre najviac dotknutých, v niektorých krajinách, napríklad v USA, jednorazovo rozdávali finančné príspevky všetkým. Z celej súťaže o to, kto bude najlepší, sa stala vojna o prežitie.

Raketový nárast

Ako povedal vo svojom kvartálnom rozhovore s bankovými analytikmi CEO Netflixu, Reed Hastings, január a február sa aj napriek nástupu nových služieb zásadne nelíšili od začiatku minulého roka. Len čo v marci zostali v zmysle vládnych opatrení ľudia doma, prejavilo sa to nielen na objeme prenesených dát, ale aj príchode nových klientov. Nárast využívania videoslužieb bol taký výrazný, že Európska komisia, ako aj predstavitelia viacerých vlád po celom svete apelovali na streamingového giganta a jeho konkurentov, aby znížili kvalitu videa, a tým uvoľnili kapacitu na prenos iných služieb – napríklad videokonferencií či vyučovania prostredníctvom internetu. Hoci zákazníci Netflixu dostali nižšiu kvalitu (celkový objem prenesených dát sa znížil o 25 percent) a jediným silnejším očakávaným titulom bola až aprílová novinka, štvrtá séria španielskej kriminálnej série Dom z papieru (La Casa De Papel), do konca marca pribudlo trhovej jednotke neuveriteľných 15,77 miliónov nových platiacich zákazníkov.

Išlo o najsilnejší kvartál v histórii služby. Nárast je približne taký veľký ako za obdobie od apríla do decembra minulého roka dokopy. Nová méta, ktorú tak dosiahli, je 182 miliónov predplatiteľov. Najväčší rast, takmer sedem miliónov nových klientov zaznamenal región Európy, Blízkeho východu a Afriky. Ten sa s počtom 58 miliónov doťahuje na domovský región USA a Kanady, kde má služba evidovaných 70 miliónov aktívnych kont.

Väčší podiel príjmov „zo zahraničia“ mal aj zaujímavý ekonomický aspekt. Celkové tržby sa dostali na rekordných 5,8 miliárd dolárov, ale pre silný dolár boli výnosy z niektorých krajín aj pri vyššom počte zákazníkov nižšie. Napríklad oslabením brazílskeho realu sa znížil výnos na jedného zákazníka o štvrtinu.
Keďže najsilnejšie tituly ako fantasy príbeh o Zaklínačovi alebo historickú sériu Koruna mal nasadené na záver uplynulého roka a ďalšie jasné ťaháky mali prísť až v druhom štvrťroku, prekvapivými hitmi karanténneho obdobia sa stali dokumentárna séria Tiger King o excentrickom homosexuálnom chovateľovi tigrov so silnou láskou k strelným zbraniam a reality show Love is Blind. Kráľ tigrov dosiahol 64 miliónov pozretí a podľa analytikov spoločnosti Nielsen sa vyrovnal sledovanosťou aj mysterióznemu seriálovému titulu Stranger Things. Nie je preto prekvapením, že značku Tiger King chce Netflix ďalej zhodnotiť v možnom novom seriáli a vo filme v hlavnej úlohe s Nicolasom Cageom.

Obchod na prvom mieste

Z pohľadu počtu užívateľov je dvojkou na trhu Amazon. Prime Video však predstavuje

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 70% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.