Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Televízny trh v Spojenom kráľovstve sa vo svojich základných rysoch výrazne viac podobá českému ako slovenskému modelu. Predovšetkým preto, lebo „free to air“ vysielanie, alebo terestriál má približne 50 percent podiel na distribučnom mixe. Takže polovica britských domácností ešte stále neplatí za služby platenej televízie a jediné, čo platí, je koncesionársky poplatok pre verejnoprávny kolos BBC (British Broadcasting Corporation). Na druhej strane možno povedať, že televízny komfort slovenských domácností vyjadrený v množstve kanálov, ktoré majú k dispozícii, je výrazne vyšší, ak to berieme v celkovom priemere.

Druhý základný fakt je sila verejnoprávneho vysielateľa, ktorá je v Spojenom kráľovstve na úrovni 31 percentnému podielu na trhu sledovanosti, čo je takmer navlas rovnako ako má skupina ČT u našich susedov a výrazne viac ako má skupina RTVS u nás (okolo 13 percent). Samozrejme, svoju úlohu zohráva fakt, že ponuka televízneho obsahu v dominantnom terestriáli je výrazne menej konkurenčná (menej televíznych kanálov) ako v prípade ponuky operátorov platenej televízie, čo štatisticky znevýhodňuje RTVS, ak porovnávame hodnoty z reprezentatívneho píplmetrového panelu.

10 kanálov a viac ako 30 percentný podiel na televíznej sledovanosti

Televízna časť BBC pozostáva z desiatich teelvíznych kanálov a dvoch kanálov vysielaných cez internet. Obsahové spektrum týchto desiatich kanálov pokrýva mainstreamové, spravodajské, detské, náboženské, regionálne, parlamentné či športové vysielanie.

Okrem týchto kanálov produkuje BBC (respektíve na tento účel zriadená dcérska spoločnosť) dva kanály pre zahraničnú distribúciu- spravodajský kanál BBC News a dokumentárny BBC Earth. Vlajkovou loďou BBC je stále kanál BBC One, ktorý sa obsahovo dá prirovnať k ČT1 alebo Jednotke RTVS v tom zmysle, že ide o zásah na univerzálnu cieľovku. Vo vysielaní BBC One sa objavuje množstvo zábavných programov, reality shows, sitcomov či filmov a seriálov. Vzhľadom na mimoriadne robustné produkčné a kreatívne zázemie BBC je väčšina týchto programov vyvíjaná a produkovaná priamo v štúdiách BBC. Medzi historicky najúspešnejšie patria seriály Doktor Who, Blue Peter, Parkinson, livestylový projekt Top Gear a množstvo iných.

Zdroj: archív

V kreatívnom prostredí BBC vzniká aj veľké množstvo licencovaných formátov, ktoré sa distribuujú do celého sveta, vrátane Slovenska. U nás poznáme napríklad reality show Najväčší Slovák, ktorú vysielala v minulosti RTVS práve na základe licencie BBC. Takých príkladov by sme však našli mnoho, pričom formáty BBC úplne bežne vysielajú aj komerčné televízie v iných krajinách a spravidla sú vďaka dôslednému vývoju a neustálemu testovaniu na rozličných vzorkách aj divácky veľmi úspešné (rozumej majú vysokú sledovanosť).

BBC One je najsledovanejším kanálom na televíznom trhu s podielom na úrovni 15 percent celkovej sledovanosti. Zároveň drží takmer všetky televízne rekordy, čo vzhľadom na stále pomerne slabý trh platenej televízie nie je až takým prekvapením. Mimochodom najsledovanejším televíznym programom v histórii Spojeného kráľovstva je finále MS vo futbale 1966 medzi Anglickom a Nemeckom, v ktorom Anglicko zvíťazilo 4:2, čo na BBC One sledovalo viac ako 32 miliónov divákov. Cez hranicu 32 miliónov sa prehupol ešte jeden priamy prenos v histórii, a síce pohreb Diany, princeznej z Walesu. To bolo v roku 1997. Je veľmi málo pravdepodobné, že tieto rekordy niekedy niečo prekoná, a to predovšetkým vzhľadom na výraznú diverzifikáciu televízneho trhu. Odvtedy totiž pribudli na trhu desiatky, možno stovky nových kanálov a sledovanosť sa rozliala medzi podstatne väčšie množstvo tematickej televíznej ponuky.

Knokaut od Netflixu

Hoci BBC je v našich médiách prezentované ako nedosiahnuteľný ideál dokonalosti, v skutočnosti tento televízny gigant čelí veľmi podobným problémom ako RTVS alebo ČT. Agresívny nástup platenej televízie a komerčných vysielateľov spôsobil, že váhy sledovanosti sa začínajú pomaly preklápať na stranu komerčných skupín ako ITV či Channel 4, prípadne skupiny Viacom. Dravá politika telekomunikačného giganta Sky a jeho televíznej ponuky odsunula z ponuky BBC takmer všetok atraktívny šport do prostredia platenej televízie, a to vrátane domácej futbalovej súťaže Premier Leaque, ktorú si na BBC už päť rokov nepozriete.

Veľkým otrasom pre BBC bol nástup Netflixu. Tým, že v Spojenom kráľovstve nemusí Netflix čeliť žiadnej jazykovej bariére (ako napríklad u nás), vo veľkom do svojej produkcie zapája aj britské kreatívne prostredie (čo u nás zatiaľ tiež ešte nerobí), sa tak stal jednoznačnou prvou voľbou zatiaľ pre mladšie publikum (12-34 rokov), ale rovnako sa stal aj veľmi významným faktorom televízneho trhu aj pre tých starších. Rýchly nástup Netflixu má devastačný vplyv na celý „lineárny“ televízny trh a najviac samozrejme na lídra tohto „tradičného“ vysielania, teda BBC. Verejnoprávny kolos čelí nielen dramatickému prepadu sledovanosti, ale, čo je ešte horšie, aj masívnemu odhlasovaniu koncesionárskych poplatkov, a borí sa s veľkou neochotou časti verejnosti ich platiť. Príjmy BBC pochádzajú v drvivej väčšine práve z výberu takzvaných koncesii (povinného poplatku za verejnoprávnu službu), pričom vôbec nejde o lacný špás. Každá domácnosť platí mesačne takmer 16 eur (po prepočte z britskej libry). Ak si uvedomíme, že každý športový fanúšik ešte potrebuje ďalšiu službu (povedzme Sky alebo Discovery) za ďalších 30 eur a cena za Netflix s kompletnou a mimoriadne atraktívnou ponukou seriálov, filmov i dokumentov a reality shows je len 11 eur, tak je zjavné, že BBC má vážny problém. Nie je preto vôbec prekvapením, že za ostatné tri roky stratila viac ako 10 percent svojho rozpočtu, kým náklady na výrobu programu a ceny televíznych práv neustále rastú. BBC reagovala masívnym prepúšťaním (azda po prvý krát vo svojej histórii), prechodom dvoch kanálov len na internet, utlmením viacerých rozvojových projektov ako aj spustením vlastnej streamovacej služby BBC player.

Verejnoprávne škandály na britský spôsob

V poslednej dobe sa BBC dostala aj do pomerne ostrého konfliktu s vládou Borisa Johnsona. Dôvodov je viacero, ten hlavný spočíva v tom, že BBC sa otvorene postavila proti Brexitu a opakovane vytvárala tlak na zotrvanie Británie v Európskej Únii. Všetci vieme, ako to napokon dopadlo a premiér Johnson, ktorý si svoju politickú agendu postavil práve na Brexite,  to doteraz nemôže najsilnejšej televízii v krajine zabudnúť. Skloňovali sa témy ako zmena financovania BBC (Johnson chcel naviazať financovanie na štátny rozpočet) či odvolanie generálneho riaditeľa Halla -  na to však vládna exekutíva v Spojenom kráľovstve nemá žiadne priame mocenské páky, nezávislosť  BBC je reálna, nie len papierovým sloganom. Riešenie je napokon kompromisné - generálny riaditeľ Hall v lete odstúpi zo svojej pozície (o rok skôr ako mu vyprší mandát), čím otvorí cestu k menovaniu niekoho „prijateľnejšieho“ a zároveň financovanie cez koncesie zostáva zachované, hoci samotná BBC čoraz viac naťahuje ruku aj smerom k ad hoc dotáciám zo štátneho rozpočtu.

V prostredí BBC „vyrástlo“ viacero skvelých osobností, medzi tie najuznávanejšie patrí celosvetovo rešpektovaný dokumentarista a tvár mnohých výnimočných dokumentov o prírode či našej planéte ako Blue Planet či Dynasties Sir David Attenborough. Dnes už 92-ročná ikona britského verejnoprávneho priestoru bol osemkrát zvolený v ľudovom hlasovaní za najdôveryhodnejšiu osobnosť Spojeného kráľovstva a kráľovská rodina ho povýšila do šľachtického stavu. BBC sa však nevyhýbajú ani škandály. Jeden z mnohých, ktorého vibrácie sme pocítili dokonca až v našich médiách, bol spojený s obrovskými odmenami pre moderátorské hviezdy BBC. Tvár populárnej lifestylovo-motoristickej relácie Top Gear, charizmatický Jeremy Clarkson poberal od britského verejnoprávneho média plateného priamo občanmi neuveriteľných 2,8 milióna eúr ročne. Pri podrobnejšom skúmaní pomerov následne vyšlo najavo, že viac ako desiatka elitných moderátorov mala ročný plat vyšší ako 1,2 milióna eur, čo otriaslo dôverou britskej verejnosti v efektivitu využívania zdrojov vo verejnoprávnom prostredí, avšak nedokázalo rozkolísať stoličku generálneho riaditeľa Tonyho Halla. Napokon plat generálneho riaditeľa BBC je stanovený zákonom na necelých 800 000 eur ročne, pričom premiér Spojeného kráľovstva Boris Johnson zarobí ročne približne 220.000 eur, takže šéfovi BBC môže len ticho závidieť.

Lokalizovaný  BBC Earth v TV ponuke Slovak Telekom

Slovak Telekom a T-Mobile má s BBC veľmi blízky obchodný vzťah, ktorého výsledkom je exkluzívna lokalizácia skvelého dokumentárneho kanálu BBC Earth len pre našu Telekom skupinu, ako aj množstvo nových dokumentov BBC vo videotéke Magio, resp. T-Mobile Kino.

Viaceré dôverné rozhovory zo zákulisia BBC však potvrdzujú, že aj BBC musí aktívne hľadať svoju novú pozíciu na mimoriadne rýchlo sa meniacom televíznom trhu. Všetci kompetentní si uvedomujú, že to vôbec nebude jednoduché. Čím hlbšie problém poznajú, tým ťažšie si vedia predstaviť riešenie. Žiadne zázračné totiž neexistuje.

Kto je Andrej Miklánek?

Autor bol externista v STV, neskôr športový redaktor, komentátor a moderátor v STV, šéf športového vysielania, programový a výrobný riaditeľ RTVS a podpredseda Rady RTVS. Pracoval aj ako obchodný riaditeľ spoločnosti Mediaresearch/ Nielsen, ktorá dodáva trhu v ČR dáta o televíznej sledovanosti. Momentálne je šéfom televízneho obsahu pre televízne platformy Slovak Telekomu (Magio TV) na Slovensku a T-Mobilu v Čechách.

Prečítajte si aj:

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.