Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.07.2020, 09:40

Ceny za šport sú vysoké. Aj po pandémii bude ich pokles skôr výnimkou, vraví Lucie Bayer z Discovery

O cenách za vysielacie práva a novinkách nielen v športovej ponuke hovorí Lucie Bayer, zodpovedná za strategický a komerčný rozvoj a distribúciu vysielacích práv v Česku a na Slovensku.

Ceny za šport sú vysoké. Aj po pandémii bude ich pokles skôr výnimkou, vraví Lucie Bayer z Discovery
Zdroj: Lucie Bayer, Discovery

Spoločnosti Discovery a M7 Group sa nedohodli na ďalšej spolupráci a slovenskí a českí zákazníci Skylinku tak prišli o Eurosport a ďalšie kanály. Na druhej strane, Discovery posilnila strategické partnerstvo so spoločnosťami Telekom a Digi. O cenách za vysielacie práva a novinkách nielen v športovej ponuke hovorí Lucie Bayer, ktorá je v spoločnosti Discovery zodpovedná za strategický a komerčný rozvoj a distribúciu vysielacích práv v Česku a na Slovensku.

V poslednom čase zarezonovala neúspešná dohoda Discovery so spoločnosťou M7 Group. Od 1. júna tak zákazníci Skylinku nemajú dostupné kanály z ponuky Discovery Channel a Eurosportu.
Je nám úprimne ľúto, že zákazníci Skylinku prišli o naše programy, a to navyše v čase, keď sledovali televíziu viac než predtým a keď pre nich riešenie, ako napríklad zmena poskytovateľa, môže byť zložitejšie, čo sa, našťastie, s postupným uvoľňovaním reštrikcií v Česku i na Slovensku mení.

Skylink je jedným z najväčších poskytovateľov televízneho vysielania v Českej a Slovenskej republike s viac ako 1,5 milióna zákazníkmi. Ako sa prejaví tento výpadok na trhových podieloch Discovery v našom teritóriu?
Skylink patrí medzi najväčších hráčov, to je pravda. Bohužiaľ, situácia, keď medzi stranami nedôjde k dohode o ďalšej spolupráci, je bežnou súčasťou obchodných rokovaní v akomkoľvek odvetví. My sme radi, že okrem Skylinku sú naše kanály súčasťou všetkých hlavných poskytovateľov televíznych služieb na Slovensku a naši fanúšikovia tak majú možnosť naše kanály naďalej sledovať. Stále sa snažíme ponúkať ešte kvalitnejší obsah, ktorý bude pre našich divákov prínosný, a tešíme sa na návrat živých športových udalostí, ku ktorému už postupne dochádza, vrátane prémiových športových udalostí, ako sú US Open, Roland Garros, Tour de France alebo Giro d´Italia a v neposlednom rade i olympijské hry, ktoré sa uskutočnia budúci rok.

Prečo nebolo možné dospieť k dohode?
Bohužiaľ, išlo o jednostranné rozhodnutie Skylinku ukončiť spoluprácu s nami, napriek tomu, že sme sa snažili s ohľadom na našich fanúšikov nájsť riešenie. Skutočnosť, že naše portfólio kanálov je súčasťou ponuky všetkých ostatných partnerov na trhu, je jasným dôkazom, že vždy berieme ohľad tiež na našich zákazníkov a ich potreby. Okrem toho ste možno zaregistrovali naše nedávne oznámenie o predĺžení spolupráce na niekoľko nasledujúcich rokov so spoločnosťami Slovak Telekom, Digi Slovakia a T-Mobile Czech Republic zo skupiny Deutsche Telecom, čo znamená, že zákazníci budú mať u týchto poskytovateľov TV prístup ku všetkým našim kanálom. Diváci na Slovensku nájdu naše kanály u všetkých hlavných poskytovateľov televíznych služieb, či už ide o poskytovateľov satelitnej televízie, káblovky, IPTV alebo OTT. Patria medzi ne UPC Slovensko, Antik Telekom, Orange, O2, Swan, Slovanet a ďalší.

Problémy s podpisom zmluvy so Skylinkom boli už v roku 2017, keď spoločnosť M7 Group uviedla, že cenu považuje za neúmerne vysokú najmä vzhľadom na výkonnosť programov, a tiež, že podmienkou je odoberať buď všetky stanice, alebo žiadne. Majú rovnaké podmienky všetci operátori alebo umožňujete aj individuálne dohody?
Ako som už uviedla, situácia, že naše kanály sú a po celý čas od roku 2017 boli súčasťou všetkých hlavných poskytovateľov, vypovedá o tom, že máme vždy na zreteli predovšetkým záujem divákov. Cenovú politiku, bohužiaľ, nemôžem komentovať s ohľadom na našich partnerov a na naše interné pravidlá. Môžem len uviesť, že do tvorby cien vstupuje viac faktorov.

Na druhej strane, po dvoch rokoch spolupráce ste posilnili strategické partnerstvo so spoločnosťami Slovak Telekom, Digi Slovakia a T-Mobile Czech Republic, ktoré zahŕňa aj špeciálny vzdelávací obsah dostupný cez VOD služby. Môžete ho bližšie špecifikovať?
Áno, našu spoluprácu sme na niekoľko budúcich rokov predĺžili a ponuku pre divákov sme tiež obohatili o vzdelávací VOD obsah, ktorý bude spustený v spolupráci s týmito spoločnosťami. Ide o zábavný program, ktorý je určený pre celú rodinu a ktorý uspokojí každú zvedavú myseľ, či už ide o fanúšikov známych tvárí z relácií Ničitelia mýtov alebo Irwinovci, o nadšencov do staviteľstva, vedy alebo detských kuchárskych súťaží alebo divákov zaujímajúcich sa o prvé pristátie na Mesiaci. V oblasti vzdelávania môžeme čerpať z rozsiahleho medzinárodného know-how a z našich skúseností s platformami, ako je napríklad Discovery Education, ktorá je k dispozícii v USA, Kanade a vo Veľkej Británii.

Avizovali ste tiež spustenie kanálu Eurosport 4K na českom a slovenskom trhu. Kedy plánujete jeho štart?
Formáty 4K/UHD sa už čoskoro stanú novým štandardom pre sledovanie televízneho obsahu. Podľa dostupných údajov z trhu môžeme sledovať enormný rast, pokiaľ ide o nasadenie 4K televízorov v krajinách, ako sú Rumunsko, Česko, Maďarsko, Izrael, Srbsko, Slovinsko alebo Grécko, konkrétne odhadom až o 500 percent v období medzi rokmi 2017 a 2020. To dokazuje, že 4K televízory sú čím ďalej, tým dostupnejšie a diváci očakávajú ponuku kvalitného obsahu, pričom hlavnou motiváciou pre ich obstaranie sú športové udalosti. Eurosport ponúka tisíce hodín obsahu a viac ako 2 500 hodín živého vysielania ročne. Eurosport 4K sme úspešne spustili už v Rumunsku a Slovinsku a podľa dohody so spoločnosťami Slovak Telekom, Digi Slovakia a T-Mobile Czech Republic plánujeme jeho zavedenie aj v Česku a na Slovensku.

Zdroj: Lucie Bayer, Discovery

Aké ďalšie novinky plánujete zaradiť do programovej ponuky?
Naše portfólio kanálov aktuálne pokrýva všetok možný dopyt zo strany divákov. Kanál Discovery Channel sa zameriava na dobrodružstvo, vedu alebo rôzne extrémne povolania, TLC zahŕňa relácie o rodine a vzťahoch alebo napríklad príbehoch z lekárskeho prostredia, Travel Channel pokrýva dobrodružstvo a vzrušenie z neznámeho, Investigation Discovery prináša vyšetrovanie zločinov a odhaľuje skutočných ľudí a príbehy, ktoré za nimi stoja. Kanál HGTV, ktorý už bol spustený na 11 trhoch naprieč strednou a východnou Európou a ktorý plánujeme ponúknuť tiež českému a slovenskému publiku, prinesie skúsenosti hviezdnych realitných maklérov a inšpiratívne rekonštrukcie domov.

Podľa našich výskumov je v Európe vyše 160 miliónov ľudí, ktorých zaujímajú témy ako hoby alebo úpravy a dekorovanie domácnosti, preto očakávame záujem divákov aj u nás. Vždy sa snažíme pružne reagovať aj na aktuálne dianie, takže napríklad po vypuknutí epidémie sme zaradili do programu špeciálny dokument Pandémia: COVID-19. Niekoľko tematických relácií sme tiež vysielali v súvislosti so Svetovým dňom oceánov, napríklad Príbeh plastu alebo Na love morských obrov. A čo sa týka veľkých zaujímavostí z programovej ponuky, rada by som spomenula naše dva dokumenty o vesmírnej misii spoločnosti SpaceX s ľudskou posádkou. Štáb sa dostal do zázemia spoločnosti a výsledkom sú dva dvojhodinové dokumenty, ktoré sme odvysielali 14. júna. A v pláne je rad ďalších špecialít vrátane relácii s Oprah Winfreyovou.

Budete rozširovať portfólio kanálov v našom teritóriu?
Pre rozhodovanie o zavedení nových kanálov na trh potrebujeme najskôr dopyt zo strany divákov a partnerov. Všeobecne sa dá povedať, že naše portfólio sa neustále vyvíja, ako napríklad plánované spustenie staníc HGTV alebo Eurosport 4K, ktorý je reálne súčasťou dohody so Slovak Telekom a Digi Slovakia a T-Mobile Czech Republic, a že sme vždy otvorení ponúknuť partnerom našu medzinárodnú knižnicu.

Domáca izolácia počas koronakrízy sa prejavila na vyššej sledovanosti televíznych staníc. Diváci venovali viac času predovšetkým spravodajským formátom, obľube sa však tešili tiež tematické stanice zamerané na filmy, seriály alebo dokumenty. Ako sa zmenili návyky vašich divákov počas koronakrízy?
Vo všetkých krajinách nášho regiónu sme zaznamenali priebežný nárast počtu hodín, ktoré diváci strávili pred televíznymi obrazovkami, ktorý eskaloval koncom marca. Na začiatku karanténnych opatrení bol najväčší záujem o spravodajské kanály, ale neskôr diváci sledovali tiež dokumenty alebo televízne seriály. Našu pozornosť sme sústredili najmä na vzdelávacie programy a obsah, ktorý mohli rodiny sledovať spoločne. Absencia živých športov mala, samozrejme, vplyv na Eurosport, ale aj tu sme divákom pripomenuli historické športové okamihy, ktoré určite stojí za to vidieť znova. Napríklad v rámci interaktívnej kampane You Say, We Play mohli sami diváci rozhodovať o tom, ktorý z kľúčových momentov turnaja French Open uvidia. Diváci reagovali na zmeny v programe pozitívne.

Aká je sledovanosť vašich staníc?
Discovery je tretia najväčšia televízna spoločnosť v Európe. Okolo 50 kanálov z jej portfólia sleduje 306 miliónov divákov mesačne. Počas pandémie sme zaznamenali vyššiu sledovanosť našich kanálov v celom regióne EMEA (Európa, Blízky východ a Ázia), samozrejme, vrátane Slovenska a Česka, konkrétne napríklad v marci sa sledovanosť zvýšila medziročne o 22 percent. Nárast počtu divákov bol zaznamenaný v kľúčových demografických skupinách: sledovanosť kanálov pre ženy narástla o 10 percent, sledovanosť kanálov pre mužov o 11 percent a pre ostatné kategórie vrátane Animal Planet o 50 percent.

Ktoré programy z vašej programovej ponuky boli na Slovensku najsledovanejšie?
Podľa údajov z posledných meraní patrili medzi najobľúbenejšie relácie na Discovery Channel pre cieľovú skupinu 15 – 69 rokov Zlatá horúčka, Pandémia: COVID-19, Záhady múzeí, Výbušná show, Veľké stavby s Richardom Hammondom alebo Zničená minulosť. Na TLC sa tešia najväčšej obľube v rovnakej vekovej skupine relácie 90-dňoví snúbenci, 450 kg sestry, Ach, tie nohy!, Môj 300 kg život a Ako si vybrať správne šaty. Na programe Eurosport 1 bolo počas januára kľúčové vysielanie Australian Open.

Šport zaručuje televíziám nadštandardnú sledovanosť, no zákaz hromadných podujatí súvisiaci s epidémiou koronavírusu priniesol úplne novú situáciu. Všetky významné športové podujatia sa zrušili, respektíve preložili až na budúci rok. Najväčším podujatím, ktoré pandémia zasiahla, sú nepochybne letné olympijské hry, na ktoré vlastníte práva. Čo to pre spoločnosť znamená? Aké to má finančné dosahy?
S ohľadom na bezprecedentnú situáciu a na zdravie a bezpečnosť divákov, športovcov aj našich zamestnancov spoločnosť Discovery plne podporila rozhodnutie Medzinárodného olympijského výboru usporiadať letné olympijské hry v roku 2021. Pokiaľ ide o Discovery, tak sme v tomto období ocenili diverzifikáciu nášho portfólia a široké spektrum všetkých žánrov, ktoré môžeme divákom ponúknuť. Všetky plány pre olympijské hry máme pripravené a teraz zameriame svoju pozornosť na ich realizáciu v roku 2021.

Kedy sa vráti živý šport na Eurosport?
Postupný návrat športových udalostí na Eurosport môžeme sledovať už teraz, napríklad v podobe tenisovej Adria Tour. Zápasy sa dokonca prvýkrát odohrali za účasti obmedzeného počtu divákov. Zaujímavejší obsah potom očakávame s koncom leta, keď sa na Eurosport vrátia ďalšie tenisové turnaje, cyklistika alebo biliard. Konkrétne sa na prelome augusta a septembra uskutoční US Open, na prelome septembra a októbra potom French Open. Na koniec leta a na jeseň boli odsunuté tiež dva významné cyklistické preteky. Diváci sa tak môžu tešiť na Vueltu, ktorá sa začne 14. augusta, alebo na Tour de France, ktorá štartuje 29. augusta. Fanúšikovia biliardu sa na prelome júla a augusta dočkajú majstrovstiev sveta a na konci novembra britského šampionátu.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Vyskúšajte digitálne predplatné a dočítajte článok až do konca.
-89%

MIMORIADNA AKCIA

Získajte prístup ku kompletnému obsahu
len za 1 €

VYSKÚŠAŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.