Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
03.07.2020, 12:00

Twitter mení komunikáciu. Nebude používať slová s rasistickým vyznením

V komunikácii nebude používať termíny ako master, slave či blacklist, ktoré používajú najmä programátori.

Twitter mení komunikáciu. Nebude používať slová s rasistickým vyznením
Zdroj: Reuters

Americká spoločnosť Twitter, ktorá prevádzkuje rovnomennú sociálnu sieť, prestane vo svojich dokumentoch aj komunikácii používať termíny ako master (pán), slave (otrok) či blacklist (čierna listina), ktoré už desiatky rokov používajú programátori po celom svete.

Medzi programátormi sa používa termín master na hlavnú časť kódu, ktorý kontroluje podružné programy označované ako slave. Blacklist je potom zoznam zakázaných položiek, napríklad webových stránok či výrazov.

Twitter chce tieto slová nahradiť menej kontroverznými výrazmi vzhľadom k rozsiahlemu hnutiu proti zakorenenému rasizmu, ktoré vyvolalo úmrtia černocha Georga Floyda po zásahu belošského policajta na konci mája, píše server BBC.

"Inkluzívny jazyk hrá zásadnú úlohu pri formovaní prostredia," napísala firma na svojom technickom účte. "Jazyk, ktorý používame v našich programoch, neodráža hodnoty našej spoločnosti a nereprezentuje ľudí, ktorým slúžime. To chceme zmeniť," pokračuje oznámenie.

Zmení sa celá komunikácia

Twitter tak zverejnil tabuľku, ktorá sumarizuje pôvodné výrazy a uvádza nové slová, ktoré ich nahradia. Namiesto blacklist bude spoločnosť používať denylist (zakázaný zoznam) a dvojicu master / slave nahradia výrazy leader / follower (vodca / nasledovateľov) či napríklad primary / replica (primárny / replika).

Zmeny sa budú týkať ako samotného programátorského kódu, tak aj vnútornej komunikácie. Cieľom spoločnosti je tieto výrazy postupne odstrániť aj z komunikácie medzi zamestnancami. Niektorí experti sa podľa BBC domnievajú, že zmena bude stáť spoločnosť milióny dolárov a že proces potrvá mesiace.

K podobnému kroku ako Twitter sa už skôr uchýlila americká investičná banka JPMorgan či server GitHub, na ktorom desiatky miliónov programátorov uverejňujú svoje programy. Vedúci projektov internetového prehliadača Chromium a operačného systému Android pre mobilné telefóny, ktoré spadajú pod Google, tiež vyzvali vývojárov, aby sa vyhli termínom blacklist a whitelist (biela listina).

Firmy prehodnocujú názvy aj logá

Súkromné ​​spoločnosti tiež v posledných týždňoch starostlivo vyhodnocujú svoje názvy alebo logá a menia tie, ktoré v sebe nesú rasové stereotypy. Zvýšenému tlaku v poslednej dobe čelia aj sociálne siete. Stovky firiem, medzi nimi aj giganty Unilever, Coca-Cola či Starbucks, napríklad prestali zadávať reklamu spoločnosti Facebook, kým zo svojej platformy nezačne odstraňovať nenávistný obsah.

Floydova smrť vzbudila v Spojených štátoch silnú vlnu protestov, ktoré krajina nezažila desiatky rokov. Demonštranti sa v amerických mestách búrili proti zakorenenému rasizmu, ktorý podľa nich v USA naďalej prežíva a stavia nielen černošskému obyvateľstvu do cesty značné spoločenské prekážky. Protestujúci na niektorých miestach začali tiež ničiť pamätníky a sochy historických postáv, ako sú obchodníci s otrokmi či významní aktéri európskeho kolonializmu, ktorý viedol k úmrtiu značnej časti pôvodných obyvateľov Severnej a Južnej Ameriky.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.