Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
21.08.2020, 11:22

Ďalší tlak mediálnych spoločností na Apple a Google

Mediálne domy chcú mať lepšie podmienky z podielu ich digitálneho predplatného.

Ďalší tlak mediálnych spoločností na Apple a Google
Zdroj: Google

Technologickí giganti, ako je Apple či Google, čelia tlaku mediálnych spoločností, ktoré pre seba chcú dosiahnuť lepšie podmienky, napísal spravodajský server BBC. Združenie Digital Content Next (DCN), ktorého členom je napríklad denník The New York Times, sa obrátilo na Apple so žiadosťou, aby si bral menší podiel za sprostredkovanie digitálneho predplatného. Google sa tento týždeň dostal do sporu s austrálskym regulačným úradom, ktorý si želá, aby vyhľadávač platil za spravodajský obsah.

Zatiaľ čo technologické spoločnosti ako Apple a Google rastú, nemálo mediálnych spoločností po celom svete  sa potýka s existenčnými problémami.

Združenie DCN popri menovanom denníku The New York Times zastupuje napríklad denníky The Washington Post či The Wall Street Journal. Na šéfa Applu Tima Cooka sa organizácia obrátila vo štvrtok. Žiadajú lepšie podmienky za sprostredkovanie predplatného vo virtuálnom obchode, v ktorom Apple ponúka aplikácie.

Mediálne spoločnosti zvyčajne od Applu za nových abonentov berú 15 až 30 percent z tržby. Amazon, ktorý v obchode ponúka svoju službu Prime Video, má však podmienky výhodnejšie. A práve tých sa domáha aj združenie  DCN.

Tento mesiac sa Apple dostal do sledovaného sporu so štúdiom Epic Games, majiteľom obľúbenej počítačovej hry Fortnite. Apple aj firma Google odstránili Fortnite zo svojich ponúk mobilných aplikácií kvôli aktualizácii, ktorá porušuje ich pravidlá o platbách vnútri aplikácií.

Štúdio reagovalo dopredu pripravenými žalobami proti obom spoločnostiam, ktoré obviňuje z monopolistického správania. Ani Epic Games nie je spokojný s podielom 30 percent z tržby, ktorý si Apple berie, ak niekto v hre platí prostredníctvom jeho virtuálneho obchodu.

Austrálska komisia pre ochranu hospodárskej súťaže a spotrebiteľov (ACCC) skôr tento týždeň zverejnila návrh zákona, podľa ktorého by spoločnosti ako Google či Facebook mali platiť za využívanie spravodajského obsahu. Google plán austrálskej vlády obratom kritizoval a ďalej v tejto súvislosti varoval, že navrhované zmeny by mohli ohroziť fungovanie jeho bezplatných vyhľadávacích služieb v Austrálii.

"Nekvalitné 'titulkové' spravodajstvo bude zrejme vždy zadarmo, ale novinárčina s pridanou hodnotou má značné náklady. Ak sa nezaplatí, stratí na cene, alebo zmizne," varuje profesor Michael Wade, ktorý pôsobí na švajčiarskom medzinárodnom inštitúte pre rozvoj manažmentu (IMD). "Google, Facebook a ďalšie ju bez dôsledkov poskytovali zadarmo až príliš dlho," povedal Wade BBC.

Spoločnosť Google už dávnejšie v tomto roku informovala, že pracuje na licenčnom programe, ktorý má byť spustený do konca roka. S niektorými mediálnymi skupinami v Austrálii, Brazílii a Nemecku sa dohodla, že im bude platiť za kvalitný obsah.

Medzi prvými sa  Google dohodol s nemeckými novinami Der Spiegel, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit a Rheinische Post, ďalej s austrálskymi skupinami Schwartz Media, The Conversation a Solstice Media, a takisto s brazílskymi Diários Associados a A Gazeta.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.