Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
12.10.2020, 06:55

Zatvorené reštaurácie a zákaz podujatí. Zamestnávatelia avizujú, že pre biznis budú devastačné

Krízový štáb rozhodol, že reštaurácie spolu s fitnescentrami budú opäť zatvorené, rušia sa hromadné podujatia.

Zatvorené reštaurácie a zákaz podujatí. Zamestnávatelia avizujú, že pre biznis budú devastačné
Zdroj: TASR

Vysoký nárast počtu nakazených ochorením COVID-19 má za následok, že Ústredný krízový štáb rozhodol, že reštaurácie spolu s fitnescentrami budú opäť zatvorené a rušia sa tiež hromadné podujatia.

Nové plošné opatrenia zatvárajú vštky prevádzky verejného stravovania či fittnesscentrá. Pre majiteľov prevádzok bola už prvá vlna devastačná. Upozorňujú na to, že druhú už možno neprežijú.

"Rešpektujeme, že boj proti pandémii je prvoradý, a tak ako do dnes, aj budúci týždeň sa opatreniam prispôsobíme. Pre reštaurácie a podobné podniky je to však absolútny lockdown, a bez adekvátneho odškodnenia im hrozí okamžitý krach. Kompenzácia nájmov a drobné príspevky na zamestnanosť nebudú stačiť. Mnohí členovia iniciatívy Zachráňme gastro! už podniky pozatvárali a zamestnancov prepúšťali. Teraz príde druhá vlna zatvárania a prepúšťania, a všetci by sme chceli, aby bola čo najmenšia. Preto prosíme vládu, aby čím skôr deklarovala, ako odškodní tých, ktorí od marca znášajú najväčšie bremeno zákonných obmedzení. Veľmi by pomohla kompenzácia fixných nákladov zatvorených prevádzok (mzdy, energie...), a tiež nákladov na boj proti pandémii." hovorí Ján Laš z iniciatívy Zachráňme gastro!.

"Veríme, že príde aj na realizáciu programového vyhlásenie vlády o dočasnom znížení daňového zaťaženie v cestovnom ruchu a gastronómii pretavenú do dočasného zníženia reštauračnej DPH na 5 % tak, ako je to bežné v Európskej únii. Koronou bol zasiahnutý celý gastrosektor, takmer bez rozdielu, a preto je znížená DPH ideálnym liekom na jeho zotavenie po pandémii," dodáva Laš. Znižovanie DPH však minister financií Heger ani premiér Matovič zatiaľ nepodporujú.

Jedlo len cez okienko

Gastro segment zamestnáva takmer 50-tisíc ľudí, z ktorých časť už zostala doma. K nim pribudne ďalších 20-tisíc ľudí zamestnaných vo fitnescentrách, ktorí sedem mesiacov nemohli, nemôžu a ďalšie mesiace ani nebudú môcť vykonávať svoju prácu v normálnom režime. Iba v apríli si segment reštaurácií pripísal medziročne o 42 percent nižšie tržby než vlani, v hlbokom mínuse sa ocitol aj v máji a ani po uvoľnení opatrení ľudia nenavštevovali prevádzky ako predtým.

Reštaurácie budú môcť jedlo vydávať len zabalené a cez okienko alebo v exteriéri. "Možnosť konzumácie na terasách a výdaj baleného jedla sa týka miniatúrneho zlomku aktivít členov našej iniciatívy a je v tejto súvislosti a v tomto ročnom období úplne nepodstatné. Nič si nenahovárajme, to čo sme o nových opatreniach zatiaľ počuli, znamená de facto povinné zatvorenie väčšiny reštauračných podnikov na Slovensku." dodáva Ján Laš.

Stopka pre hromadné podujatia

Medzi plošné opatrenia patrí aj opätovný zákaz hromadných podujatí. Zástupcovia kultúrneho a kreatívneho priemyslu, ktorý zamestnáva 220-tisíc ľudí, upozorňujú na to, približne jedna tretina z nich má v posledných siedmich mesiacoch pokles práce o viac ako 80 percent, niektoré odvetvia až 90 percent. Po šesťmesačnom neúspešnom vyjednávaní so zástupcami vlády sa rozhodli aj otvoreným listom premiérovi Igorovi Matovičovi verejne poukázať na to, že sa nachádzajú na pokraji kolapsu. "V problémoch nie sú „komedianti“, ale priemysel, v ktorom pracuje 9 percent zo všetkých na Slovensku pracujúcich ľudí. A drvivá väčšina z nich patrí medzi nízkopríjmových občanov, ktorí nie z vlastnej viny nemôžu vykonávať svoju prácu,“ upozorňujú v otvorenom liste.

Medzi novými plošnými podujatiami je tiež zákaz zhromažďovania, uzavretie wellness centier, kúpalísk, akvaparkov a sáun a obmedzenie počtu zákazníkov v obchodoch a nákupných centrách na 1 osobu na 15 m2. Opätovne sa tiež zavádzajú vyhradené nákupné hodiny pre seniorov v potravinách a drogériách od 9:00 do 11:00. Nosenie rúšok je povinné aj v exteriéri.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.