Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.12.2020, 07:00

Šéfovia mediálnych a reklamných asociácií: Čaká nás rok plný výziev

Šéfov najvýznamnejších asociácií sme sa opýtali, s akými očakávaniami vstupujú do roku 2021.

Šéfovia mediálnych a reklamných asociácií: Čaká nás rok plný výziev
Zdroj: Stratégie

Asociácie televízií, rádií, mediálnych či reklamných agentúr združujú najvýznamnejších hráčov pôsobiacich na slovenskom mediálnom trhu. Ochraňujú ich záujmy, podporujú podnikanie a kultivujú prostredie, v ktorom pôsobia. Rok 2020 však otriasol celým trhom, ktorý sa musel rýchlo prispôsobiť zmeneným podmienkam. Šéfov najvýznamnejších asociácií z oblasti médií a marketingu sme sa preto opýtali, s akými očakávaniami a výzvami vstupujú do roku 2021.

Pandémia prehĺbila roky neriešené problémy

Zdroj: TV Joj / Marcel Grega

Marcel Grega
Predseda Asociácie televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS),
generálny riaditeľ JOJ Group

Pre Asociáciu televíznych vysielateľov je to prvý rok fungovania a, ako pre všetkých, vyzerá inak, než sme si pôvodne predstavovali a plánovali. Za posledné vyše desaťročie prešla audiovizuálna tvorba na Slovensku mimoriadnou obrodou, ku ktorej veľkou mierou prispeli i televízie, ktoré nielen v televíznej, ale aj filmovej výrobe preinvestovali milióny eur. Za rovnaké obdobie sa však iba minimálne vyvíjali podmienky pre vznik a rozvoj slovenskej tvorby i samotných televíznych služieb.

Veríme tak, že po postupnom spamätaní sa z koronakrízy sa pozornosť opäť presmeruje na roky neriešené problémy, ktoré pandémia ešte rýchlejšie prehĺbila. ATVS tak bude iniciovať ďalšie rozhovory s Ministerstvom kultúry a intenzívne tlačiť na zásadne zmeny v oblasti televízneho vysielania, na modernizáciu legislatívneho zázemia, zastaraných schém či odstránenie prekážok, ktoré neodrážajú dynamický vývoj v televíznom segmente, ani pôvodnej tvorbe. Jej úroveň pritom dobieha Európu, no podmienky zaspali dobu.

Televízie sa zároveň po náročnom roku hneď od prvých týždňov novej sezóny investíciami vracajú do obdobia spred krízy a pripravujú, naopak, množstvo pôvodnej tvorby aj s tak veľkými projektmi, ktoré majú potenciál definovať charakter roka 2021.

Chceme prinášať zmysluplné a efektívne mediálne riešenia

Zdroj: archív
Rastislav Kaňuch
Predseda Asociácie mediálnych agentúr (AMA),
Executive Director UNIMEDIA

Rok 2020 nám okrem iných ukázal aj to, že robiť predikcie v takto rýchlo meniacej sa dobe, je veľmi ťažké a je potrebné ich častejšie updateovať. Preto jedna z výziev na rok 2021 pre náš segment bude aj naďalej kontinuálne monitorovat situáciu a flexibilne na ňu reagovať v každej oblasti mediálneho plánovania a nákupu, byť v úzkom kontakte s klientami, sledovať a predikovať spotrebiteľské nálady a trendy.

Našou snahou bude prinášať také mediálne riešenia, ktoré budú zmysluplné, z krátkodobého ako aj dlhodobého pohľadu a zároveň bude možné merať ich efektívnosť a ROI, okrem tradičných nosičov napr. podcasty, možnosti v oblasti gamingu a e-športov, VOD, a pod. Digitálna transformácia bude pokračovať vysokým tempom, pripravujeme sa na cookieless svet. Ecommerce zostane v popredí záujmu spotrebiteľov a klientov, čomu sa prispôsobí komunikácia a jej forma, na čo budeme musieť reagovať napríklad aj rozšírením poskytovaných služieb (tvorba chatbotov, shoppable posts, ... ).

A nakoniec, čo sa týka AMA ako združenia, chceme pokračovať v aktívnej participácii na brandžových aktivitách s ostatnými asociáciami a záujmovými združeniami, venovať sa témam ako je mediálny audit a férový tender a mnohým iným aktivitám, ktorých cieľom je skvalitňovať fungovanie mediálneho trhu na Slovensku.

Rozhlasový trh sa môže v nasledujúcich rokoch výrazne zmeniť

Zdroj: archív
Ivan Antala
Prezident Asociácie rádií Slovenska (ARS),
generálny riaditeľ Rádia Expres

V prvom rade to bude pre mnohých o prežití, kým sa vrátime všetci do ,normálu‘ alebo presnejšie do ‚nového normálu‘. Posledné jesenné výberové konanie na RVR, ktoré bolo odložené, prinieslo pravdepodobne najvyšší počet voľných frekvencií za posledných 20 rokov (viac ako 60) a rovnako veľmi vysoký počet starých aj nových žiadateľov. Aj to potvrdzuje, že rozhlasový trh sa môže v nasledujúcich rokoch výrazne zmeniť a je pravdepodobné, že prvé výrazné zmeny prídu už v 2021. Okrem iného dúfam, že jednou z výrazných zmien bude stransparentnenie vlastníckych vzťahov, ktoré umožnila novela prijatá koncom roka 2020.

Z pohľadu ‘súboja’ medzi komerčným a verejnoprávnym rádiovým vysielaním očakávam zmazanie niektorých neférových výhod, ktoré verejnoprávny vysielateľ, s posvätením ministerstva kultúry, roky využíval a ktorých sa pochopiteľne bráni vzdať. Osobne by som si želal, aby žiaden súboj nebol, keďže v správne nastavenom duálnom systéme si tieto dve zložky nekonkurujú ale sa navzájom dopĺňajú.

Zásadnou udalosťou bude aj úplne nový zákon o vysielaní, ktorý sa už dlhé mesiace na úrovni expertnej skupiny kreuje a ktorý by mal vstúpiť v 2021 do platnosti. Ten dosluhujúci je ešte z roku 2000 a napriek početným novelizáciám ani zďaleka nereflektuje dobu a v mnohých oblastiach spôsobuje nezmyselné obmedzenia.

Verím a očakávam, že komerčný rádiový trh na konci roka 2021 bude v oveľa lepšej kondícii než je dnes a že sa otvoria mnohé cesty na jeho ďalší rozvoj a rast.

Najväčšou výzvou bude nový mediálny zákon

Zdroj: RVR
Marta Danielová
Predsedníčka Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR)

Začiatkom roka čaká Radu prideľovanie voľných rozhlasových frekvencií, ktoré bolo vyhlásené ešte v septembri, no konanie bolo prerušené kvôli pandémii. Tiež máme v pláne mnoho zaujímavých podujatí, diskusií a konferencií, ktoré si našli svojich stálych účastníkov a vďaka online svetu sú dostupné komukoľvek z pohodlia domova.

Rada bude viesť pracovnú skupinu ERGA zameranú na dezinformácie a bude sa tiež venovať medzinárodnému projektu EduMediaTest, zameranom na skvalitnenie mediálneho vzdelania európskych žiakov a študentov.

Tento rok bude zrejme prijatý a vstúpi do platnosti úplné nový mediálny zákon, čo bude pre Radu a celé mediálne prostredie určite najväčšia výzva roku 2021.

Čaká nás rok nových výziev

Zuzana Ďurčeková
Prezidentka Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS),
Managing Director MADE BY VACULIK

V nasledujúcom roku by sme sa chceli intenzívnejšie venovať Férovému tendru, hľadáme novú tvár Raňajok s reklamou v spolupráci s Radou pre reklamu. No a radi by sme sa viac otvorili a prizvali aj ďalšie agentúry, aby sa pridali do nášho združenia. Žijeme dobu, kedy je všetko inak a tak ďalšie úlohy a výzvy uvidíme v priebehu roka. Ale teším sa na to!

Chceme rozvíjať kvalitu služieb agentúr

Zdroj: archív
Peter Šurín
Prezident a predseda Správnej rady Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA),
Strategy and Creative Director, Elite Solutions

Rok 2020 bol dokonalou skúškou všetkých agentúr a zároveň nám poukázal na množstvo vecí, ktorým sa ako asociácia chceme venovať v budúcnosti. Chceme sa viac venovať rozvíjaniu kvality služieb členských agentúr, internému vzdelávaniu a pomáhať agentúram rásť spolu s klientmi. V roku 2021 sa teda budeme venovať viacerým témam smerom do asociácie ale aj externe, z čoho verím pocíti osoh celý trh.

Čaká ešte masívnejšia transformácia do online priestoru

Zdroj: archív

Soňa Lexmanová
Prezidentka Asociácie public relations Slovenskej republiky (APRSR),
Managing Director / CSR Strategist SKPR STRATEGIES

Súčasná situácia nás núti posilňovať online kompetencie, čoraz viac si uvedomujeme potrebu strategického líderstva, tímovosti a lojálnosti. Myslím, že dôležité je prispôsobiť sa, zmieriť sa s tým, na čo nemáme dosah, a sústrediť sa na to, čo zmeniť môžeme a dokážeme pretaviť na príležitosť. V roku 2021 nás čaká ešte masívnejšia transformácia do online priestoru, realizácia hybridných eventov, či vytváranie kreatívnych konceptov odzrkadľujúcich aktuálny stav. Rýchlosť reagovať a prinášať inovatívne riešenia schopné prispôsobiť sa podmienkam doslova z večera do rána je to, čo bude mať v našom biznise prím. Napriek týmto predikciám by sme však nemali zabúdať na sociálne kontakty a väzby, ktoré nám všetkým tak chýbajú.

V digitálnej reklame prejdeme k výraznejšej exkluzivite, za ktorú si bude treba priplatiť

Zdroj: Dáša Karpelová, IAB Slovakia
Daša Karpelová
Výkonná riaditeľka Interactive Advertising Bureau Slovakia (IAB Slovakia)

Myslím si, že prvý polrok 2021 bude kopírovať ten predošlý. Tým sa ešte viac bude vyvíjať tlak na digitalizáciu vlastne všetkého, kde je to možné. Očakávam ďalší rozvoj e-commerce, digitalizáciu ďalších služieb, nové spôsoby komunikácie medzi značkami a ich zákazníkmi. To všetko by malo mať pozitívny dopad na obchodné výsledky najmä mediálnych a digitálnych agentúr. Určitou výzvou možno bude nájsť nových ľudí, ktorí tento rozvoj zastrešia. Digitálna reklama sa bude čoraz viac dostávať do stream obsahu, gamingu ale i podcastov.

Výzvou nášho biznisu určite bude koniec možnosti sledovania cookies tretích strán aj v najväčšom prehliadači, čo ovplyvní cielenú reklamu ale i ostatné oblasti digitálu ako napríklad výskumy návštevnosti, analytiku. Budeme nútení hľadať nové modely (na ktorých už viaceré tech spoločnosti či komisie združení pracujú). Bolo by trošku nešťastné, kebyže sa vrátime o krok späť a boli by sme donútení prejsť ku kontextovej reklame. Náš segment však musí neustále pracovať na spôsobe zdokonaľovania cielenej reklamy, ktorý má stále svoje “nedoriešené stránky” a tým teraz nemám na mysli súkromie.

Myslím si, že centrom záujmu budú vlastné dáta publisherov, ktoré budú mať dôkladne ošetrené po GDPR stránke. Možno niektorí z nich aj prehodnotia svoju doterajšiu stratégiu reklamnej monetizácie a prídu s novými modelmi. Aj v digitálnej reklame podľa mňa prejdeme k výraznejšej exkluzivite, za ktorú si bude treba priplatiť. Do výhody by sa tak mohli dostať najmä veľkí publisheri s širším portfóliom služieb.

Uvidíme ako dopadnú návrhy nových legislatív ako Digital Services Act a Digital Markets Act, ktorých jednou z úloh bude podporiť konkurencieschopnosť na digitálnom trhu všetkých hráčov a zabrániť online gigantom “zneužívať” ich postavenie na pretláčanie vlastných produktov. Ostáva otvorená aj problematika ePrivacy.

Zážitok z pozerania filmu práve na veľkom plátne nemožno nahradiť

Zdroj: Združenie prevádzkovateľov kín
Jozef Valachovič
Predseda Združenia prevádzkovateľov kín (ZPK)


Asi najväčšou výzvou bude prekonať prvý a teoreticky možno aj druhý kvartál roka 2021, keďže pandémia nie je ani zďaleka zažehnaná a kiná, ktoré sú závislé hlavne na zahraničných filmoch, budú s najväčšou pravdepodobnosťou buď zavreté alebo bez dostatočného počtu atraktívnych filmových premiér.

Samozrejme, chceme a budeme naďalej optimisti a veríme, že aj napriek enormnému nárastu domácej formy zábavy (Netflix a pod.) bude ten pravý zážitok na pozeranie filmu práve na veľkom plátne, ktoré nemožno nahradiť ničím iným. Preto sme presvedčení a veríme, že život sa do našich prevádzok čoskoro vráti a my budeme môcť opäť poskytovať služby pre našich zákazníkov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.