Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
22.01.2021, 14:50

RTVS sa v minulom roku tešila nárastu sledovanosti

Divákov k televíznym obrazovkám lákali okrem noviniek a spravodajstva aj zábavné programy a športové prenosy.

RTVS sa v minulom roku tešila nárastu sledovanosti
Zdroj: RTVS

Počas uplynulého roka sa RTVS tešila nárastu sledovanosti svojich programov. Divákov k televíznym obrazovkám lákali nielen programové novinky a spravodajstvo, ale aj stálice v rámci zábavných programov a športové prenosy. RTVS o tom informovala v tlačovej správe.

Jednotka s medziročným nárastom

V rámci televíznych programových okruhov RTVS sa medziročnému nárastu sledovanosti tešila najmä Jednotka. Jej priemerný celodenný podiel na trhu v cieľovej skupine divákov starších ako 12 rokov dosiahol v roku 2020 hodnotu 11,1 percenta, v prime time si polepšila o jeden percentuálny bod s priemerným trhovým podielom 14 percent. Priemerná celodenná sledovanosť Jednotky dosiahla v uplynulom roku hodnotu 95-tisíc divákov, čo je najlepší výkon za uplynulú dekádu. V prime time dosiahla priemerná sledovanosť úroveň až 288-tisíc divákov, čo predstavuje najlepší výkon za uplynulých 11 rokov.

„Pandémia Covid-19 v minulom roku zasiahla celú spoločnosť a významne ovplyvnila aj fungovanie vo verejnoprávnej televízii a rozhlase. Snažili sme sa veľmi promptne reagovať na aktuálne dianie a tejto mimoriadnej situácii prispôsobiť aj náš program. V rámci verejnoprávnej služby sme sa v prvom rade sústredili na informovanie verejnosti. Významne sme rozšírili rozsah spravodajstva vo vysielaní. Všetky zmeny sme pritom robili s ohľadom na nastavenú programovú skladbu a divákom sme priniesli aj ich obľúbené zábavné formáty ako aj niekoľko noviniek. Som veľmi rád, že nám diváci počas minulého roka preukázali svoju priazeň čo odzrkadľujú mimoriadne priaznivé čísla sledovanosti, ale aj ocenenie dôveryhodnosti nášho spravodajstva. Chcem sa touto cestou našim divákom poďakovať a pevne verím, že nám ostanú verní aj v tomto roku, v ktorom pre nich pripravujeme množstvo noviniek, ktoré verím, že prispejú k ďalšiemu skvalitneniu vysielania RTVS,“ vyjadril sa generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.

​Zvýšenie sledovanosti spravodajstva a ocenenie dôveryhodnosti

Hlavná spravodajská relácia Správy RTVS o 19:00 hod zaznamenala v rámci sledovanosti najlepší výkon za uplynulých 13 rokov. V priemere si ju pozrelo 361-tisíc divákov s priemerným trhovým podielom 18,6 percenta v cieľovej skupine 12+. Najlepšie výsledky za niekoľko uplynulých rokov zaznamenali aj Ranné správy (priemerne 37-tisíc divákov), Správy o 12:00 (92-tisíc divákov) a Správy o 16:00 (123-tisíc divákov). V prípade Správ o 12:00 ide dokonca o najlepší výkon v rámci sledovanosti v ére peoplemetrov.

Športová spravodajská relácia Góly – Body - Sekundy lákala k obrazovkám Jednotky počas roka 2020 v priemere 263-tisíc divákov, čo je najviac za uplynulých 6 rokov. Medziročnému nárastu priemernej sledovanosti sa tešilo aj Počasie, ktoré si v minulom roku pozrelo v priemere o 25-tisíc divákov viac a dosiahlo hodnotu 300-tisíc. Priemerný podiel na trhu stúpol o pol percentuálneho bodu na hodnotu 14,4 percenta v cieľovej skupine 12+.

Televízne spravodajstvo RTVS bolo počas prvých troch kvartálov 2020 podľa pravidelného prieskumu agentúry Median SK najobjektívnejším na Slovensku. Svoju pozíciu RTVS v treťom kvartáli 2020 obhájila už po štvrtý raz za sebou, pričom spravodajstvo verejnoprávnej televízie za najobjektívnejšie označilo 22,7 percenta opýtaných.

​RTVS sa v uplynulom roku v rebríčku najdôveryhodnejších médií na Slovensku umiestnila na prvom mieste aj podľa štúdie Digital News Report 2020, ktorú každý rok pripravuje Reuters Institute na Oxford University a Slovensko je súčasťou prieskumu štvrtýkrát po sebe. Ako najdôveryhodnejšie médium na Slovensku označilo RTVS až 67 percent respondentov. 

V prime time zaujali novinky, nárast zaznamenali aj zabehnuté relácie

Na jar minulého roka priniesla RTVS na obrazovky premiérový seriál Hniezdo. Ten si získal obrovský divácky ohlas a v priemere ho sledovalo až 576-tieíc divákov s trhovým podielom na úrovni 22 percent v cieľovej skupine 12+. Stal sa tak najsledovanejším pôvodným seriálom RTVS.

​Na jeseň predstavila RTVS hneď niekoľko nových formátov. Komediálny seriál Pumpa s prvkami politickej satiry si v priemere pozrelo 316-tisíc divákov s trhovým podielom 16,4 percenta v cieľovej skupine 12+, čím sa stal najsledovanejšou jesennou novinkou.

Prvá séria zábavno-súťažnej športovej šou Tak určite dosiahla priemernú sledovanosť na úrovni 160-tisíc divákov a trhový podiel 7,7 percenta v cieľovej skupine 12+. Televíznu verziu obľúbeného podcastu hokejistov Borisa Valábika a Mariána Gáborika Boris a Brambor si v priemere pozrelo 153-tisíc divákov s podielom na trhu 7,9 percenta, špeciálnu rozšírenú verziu počas neskorších sobotných večerov sledovalo 116-tisíc divákov s trhovým podielom na 10,3 percenta v cieľovej skupine 12+.

​Stálice v rámci zábavných programov RTVS si v rámci sledovanosti takisto obhájili svoj priestor na televíznych obrazovkách. Súťažno-zábavnú šou Milujem Slovensko sledovalo v priemere 399-tisíc divákov s trhovým podielom 18,8 percenta v cieľovej skupine 12+. Vedomostná súťaž Čo ja viem s moderátorom Marcelom Merčiakom prilákala k obrazovkám v priemere 462-tisíc divákov a získala tak podiel na trhu až 21,2 percenta v cieľovej skupine 12+.

Talkšou Eleny Vacvalovej so stálym hosťom Milanom Lasicom Zlaté časy si počas štvrtkových večerov pozrelo v priemere 317-tisíc divákov s trhovým podielom 14,3 percenta. Stálej priazni divákov sa teší aj talkšou Neskoro večer Petra Marcina, ktorú si v minulom roku nenechalo ujsť v priemere 272tisíc  divákov a jej trhový podiel dosiahol hodnotu 15,2 percenta v cieľovej skupine 12+. Cestovateľskú šou S úsmevom po Slovensku sledovalo priemerne 198-tisíc divákov s trhovým podielom 11,8 percenta v cieľovej skupine 12+.

Veľký projekt RTVS Zem spieva musel byť z dôvodu pandemickej situácie v minulom roku pozastavený a semifinálových kôl, ako aj veľkého finále sa diváci dočkali až pred vianočnými sviatkami. V priemere ho sledovalo 369-tisíc divákov a získal podiel na trhu 17,4 percenta v cieľovej skupine 12+.

Veľkému nárastu divákov sa tešila súťažno-zábavná šou Záhady tela, ktorej priemerná sledovanosť zaznamenala medziročný nárast o 36-tisíc divákov a dosiahla úroveň 380-tisíc a trhový podiel 17,1 percenta v cieľovej skupine 12+, Najsledovanejšou sa stala epizóda zo dňa 21. novembra 2020, ktorú si pozrelo až 475-tisíc divákov.

V prieskume spokojnosti dominovala Pumpa a Hniezdo

V roku 2020 najviac divákov zaujala relácia Pumpa a seriál Hniezdo. So spomínanými televíznymi novinkami z dielne RTVS boli, na základe prieskumu, diváci aj najviac spokojní. S Pumpou bolo spokojných až 54,7 percenta opýtaných, so seriálom Hniezdo bolo spokojných 51,2 percenta respondentov. Seriál Hniezdo dominoval hlavne v skupine starších divákov (56 a viac rokov), ktorí ho spomedzi všetkých televíznych noviniek na trhu hodnotili z hľadiska spokojnosti najpozitívnejšie.

Trojica programov Hniezdo, Pumpa a Boris & Brambor sa objavovala na prvých troch priečkach spokojnosti takmer vo všetkých sociodemografických skupinách (pohlavie, vek, kraj a vzdelanie). Komediálny seriál Pumpa sa navyše objavil aj v prvej trojke televíznych noviniek v kategóriách „originalita“, „divácka atraktívnosť“ a „obsahová zaujímavosť“ a v rámci všetkých trhových noviniek bol respondentmi označený ako druhý najlepší program.

V rámci zabehnutých zábavných programov na trhu boli diváci najviac spokojní so súťažnou šou Milujem Slovensko, ktorú takmer 76 percent respondentov hodnotilo pozitívne. Tretie miesto z trhových relácií z hľadiska spokojnosti obsadila zábavná kvízová relácia Záhady tela (74,3 percenta podiel spokojných divákov).

Úspechy relácií mimo prime time

V rámci denných relácií dosiahol magazín Dámsky klub najlepší výkon od štartu relácie v roku 2008. V priemere sledovalo reláciu 95-tisíc divákov a získala trhový podiel 13,3 percenta v cieľovej skupine 12+. Nový rekord stanovila aj vedomostná súťaž Duel, ktorej priemerná ročná sledovanosť po prvýkrát prekročila hranicu 300-tisíc divákov. Sledovalo ju 319-tisíc divákov s trhovým podielom 21,2 percenta v cieľovej skupine 12+. Súťažná šou s moderátorom Andrejom Bičanom 5 proti 5 sa aj po rokoch stále teší priazni divákov. V uplynulom roku ju v priemere sledovalo 258-tisíc divákov a trhový podiel dosiahol 15,4 percenta v 12+, čo je najlepší výkon za posledné tri roky.

Diskusná relácia O 5 minút 12 dosiahla v uplynulom roku najvyššiu sledovanosť v ére peoplemetrov, keď si ju v priemere nenechalo ujsť až 434-tisíc divákov. Získala tak podiel na trhu 29,7 percenta v cieľovej skupine 12+, čo je desaťročné maximum. Nárast v sledovanosti zaznamenala aj publicistická relácia Občan za dverami. Tú v priemere pozeralo 225-tisíc divákov s trhovým podielom 15,1 percenta v cieľovej skupine 12+.

Medziročný nárast v priemernej sledovanosti dosiahli aj relácie Hurá do záhrady (+ 10-tisíc divákov), Postav dom, zasaď strom (+ 22-tisíc divákov) či Tajomstvo mojej kuchyne (+ 9-tisíc divákov).

Futbal bodoval na Jednotke aj v čase pandémie

Pre športových fanúšikov znamenal rok 2020 množstvo zrušených športových podujatí. Na televízne obrazovky Jednotky sa však dostali priame prenosy z futbalových zápasov v rámci Ligy národov aj kvalifikácie na Majstrovstvá Európy. Práve kvalifikačný zápas na ME 2020 Severné Írsko – Slovensko sa stal najsledovanejším v rámci športových prenosov na Jednotke v minulom roku. Sledovalo ho až 517-tisíc futbalových fanúšikov a získal trhový podiel 27,5 percenta v cieľovej skupine 12+.

Dvojka utrpela zrušením športových podujatí

Dvojka zaznamenala v dôsledku nižšieho počtu športových prenosov kvôli pandemickej situácii medziročný pokles. Medzi najsledovanejšie športové prenosy minulého roka na Dvojke patril Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní žien, ktorý si nenechali ujsť fanúšikovia slovenskej reprezentantky Petry Vlhovej. Najsledovanejším športovým prenosom na obrazovkách RTVS v minulom roku bol slalom vo Flachau v rámci Svetového pohára, ktorí 14. januára 2020 na Dvojke sledovalo až 529-tisíc divákov s trhovým podielom 24,1 percenta v cieľovej skupine 12+.

Medzi najsledovanejšie relácie Dvojky patria hlavne nedeľné vysielania relácií Farmárska revue (107-tisíc divákov), Halali (101-tisíc) a Na rybách – Petrov zdar (96-tisíc).


Zdroj dát: PMT/KANTAR SLOVAKIA; Prieskum Spokojnosť s televíznymi novinkami a zabehnutými reláciami vysielanými v r. 2020 (Odbor výskumu RTVS v spolupráci s agentúrou 2muse, december 2020)

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.