Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
26.01.2021, 16:45

Primátor Vallo reaguje na petíciu za odstránenie nelegálnych bilbordov

Obyvatelia bratislavského Ružinova bojujú za odstránenie nelegálnych bilbordov na Miletičovej ulici.

Matúš Vallo
Zdroj: TASR/J. Novák

Obyvatelia bratislavského Ružinova bojujú petíciou za odstránenie bilbordov na trhovisku na Miletičovej ulici. Informovali o tom miestni poslanci za Team Vallo pre Ružinov: „Poslanci Team Vallo pre Ružinov spolu s aktívnymi občanmi sa rozhodli požiadať o pomoc verejnosť a spustili petíciu za odstránenie nelegálnych bilbordov.“

„Najväčšie trhovisko v Bratislave na Miletičovej ulici, známe ako Miletička, pozná každý Bratislavčan. Jeho vstup už roky lemuje „bilbordová aleja", ktorá je využívaná na rozsiahlu vonkajšiu reklamu viacerými spoločnosťami. Neestetický bilbordový plot, ktorý narúša verejný priestor a zamoruje jeho vizuálne vnímanie, sa stal terčom sťažností návštevníkov trhoviska, ako aj iných obyvateľov Bratislavy,“ uvádzajú poslanci.

Na ich podnet v predstavenstve Ružinovského podniku verejnoprospešných služieb, ktorý mal v správe trhovisko, boli reklamným spoločnostiam ukončené nájomné zmluvy k 31. decembru 2019. „Tie napriek tomu predmetné plochy prenajímajú na účely reklamy ďalej. Dokonca nosné konštrukcie niektorých reklamných spoločností nemajú stavebné povolenia a preto sú považované za čierne stavby,“ upozorňujú poslanci.

Štyri zóny regulácie

Primátor Bratislavy Matúš Vallo predstavil návrh na reguláciu vonkajšej reklamy už na jeseň minulého roka. V novom návrhu predstavil plán štyroch zón s rôznymi podmienkami na umiestňovanie vonkajšej reklamy, ktoré vychádzajú z prirodzeného členenie mesta. 

Dnes Vallo zareagoval na facebookový status bývalého primátora Bratislavy Iva Nesrovnala a predstavuje podrobnejšie plán regulácie vonkajšej reklamy v hlavnom meste, ktorý má ukončiť dlhodobo nesystematické a chaotické umiestňovanie reklamy.

"Reklama zasahuje do kvality mestských priestorov, preto to chceme nahradiť jasnými a jednotnými pravidlami - vytvorili sme Návrh regulácie vizuálneho smogu, ktorý ráta so štyrmi zónami regulácie, ktoré rešpektujú prirodzené členenie mesta. Myslím, že práve takýto systém tu chýbal a preto sme ho začali tvoriť," píše Vallo a uvádza aj pravidlá regulácie: 

  • Vo všetkých zónach bude zakázané umiestňovať bilbordy s reklamnou plochou väčšou ako 13 m2.
  • Úplný zákaz reklamných stavieb v prírodnom prostredí, na nábreží, promenáde, zeleni definovanej v územnom pláne a pri vodných tokoch a plochách.
  • V širšom centre mesta – CMO má byť zakázané umiestňovanie reklamných stavieb, okrem menších citylightov s plochou do 3 m2 s minimálne 100 m rozostupom a tiež vývesných štítov na označenie organizácie alebo prevádzky na budove.
  • V pamiatkovo chránených územiach, ako napr. historické jadro mesta alebo pamiatková zóna Rusovce, budú povolené len základné vývesné štíty do 2 m2 na budovách prevádzok a organizácií.
  • Zásadné zníženie množstva reklamných stavieb pozdĺž kompozičných osí, akými sú hlavné dopravné ťahy, napr. Račianska, Karloveská, atď., kde okrem vývesných štítov budú povolené iba citylighty do 3 m2 s rozostupom minimálne 100 m.
  • V ostatnom urbanizovanom území majú byť povolené iba citylighty do 3 m2 s minimálnym rozostupom 100 m, bilbordy do 13 m2 s minimálnym rozostupom 200 m a vývesné štíty na veľkých budovách obchodu a služieb s maximálnou reklamnou plochou do 13 m2 pre jednu prevádzku.

Vláda pripravuje novelu stavebného zákona

Poslanci okolo Tomáša Lehotského (Za ľudí) dnes predložili do parlamentu novelu stavebného zákona, ktorá má zjednodušiť odstraňovanie nelegálnych bilbordov. Lehotský upozornil, že na Slovensku je približne 30- až 40-tisíc bilbordov, pričom 20 až 30 percent z nich je nelegálnych. Iniciovať ich odstránenie by mohla podľa návrhu aj obec v rámci jej územia, aj keď nie sú na jej pozemkoch. Poslanci tiež chcú zvýšiť pokuty, ktoré sú dnes podľa nich symbolické. Bilbordy by sa mali podľa návrhu povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.