Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
11.02.2021, 09:00

Režisér Bebjak a producent Šesták: Správa nám má ukázať cestu, ktorou sa znova nevydať

O filme Správa aj ďalších projektoch sme sa rozprávali s režisérom Petrom Bebjakom a producentom Rasťom Šestákom zo spoločnosti DNA Production.

Režisér Bebjak a producent Šesták: Správa nám má ukázať cestu, ktorou sa znova nevydať
Zdroj: DNA / Režisér Peter Bebjak a Rasťo Šesták pri nakrúcaní filmu Správa.

Koronakríza výrazne poznačila filmovú a televíznu produkciu. Zatvorené kiná ovplyvňujú filmové premiéry a aj produkčná spoločnosť DNA musela už viackrát odložiť premiéru svojho nového filmu Správa. Nielen o ňom, ale aj o ďalších projektoch sme sa rozprávali s režisérom Petrom Bebjakom a producentom Rasťom Šestákom zo spoločnosti DNA Production.

Vy ste sa, pán Bebjak, stali ako režisér známy v širokej verejnosti najmä po výraznom komerčnom úspechu Čiary a potom Trhliny. Správa tak už vzbudzuje u ľudí veľké očakávania. Aké sú tie vaše?
P. B.: Správa je iný film. Pre mňa je filmom o určitom posolstve. Rozpráva príbeh dvoch ľudí, ktorí riskovali svoj život, aby informovali o tom, čo sa deje v Osvienčime. Kým Čiara alebo Trhlina mali zámer dostať čo najviac ľudí do kín, pri Správe mi išlo skôr o to, aby bola myšlienka pretlmočená správne, aby ju ľudia dokázali pochopiť. Správa teda nebola stavaná na taký komerčný úspech. Samozrejme, keď robíte film, tak ho robíte preto, aby ho videlo čo najviac ľudí. No je rozdiel, keď robíte film s víziou alebo cieľom ako pri Trhline, aby do kina prišlo čo najviac ľudí. Pri Správe mi skôr išlo o myšlienku a príbeh. To bolo pre mňa dôležité.

Správa opisuje ťažké obdobie svetových dejín. Držali ste sa striktne predlohy (kniha Alfreda Wetzlera Čo Dante nevidel)? Snažili ste sa zachovať všetky fakty a dosiahnuť maximálnu autenticitu?
P. B.: Áno, hoci Wetzlerova kniha nie je napísaná lineárne ako príbeh, sú to skôr udalosti, sekvencie, ktoré si vybral a opisoval. Pri tvorbe scenára sme vychádzali nielen z jeho knihy, ale aj z toho, čo sme sa dozvedeli na návštevách v Osvienčime. Stretávali sme sa s historikmi a čerpali sme aj z ďalších kníh a rozhovorov s ľuďmi, ktorí holokaust prežili. Potrebovali sme sa dostať k absolútnym detailom, zistiť, ako fungoval v koncentračnom tábore deň pre väzňov alebo vojakov. Aby sme boli čo najautentickejší.

Extrémizmus zo spoločnosti nevymizol, dokonca rastie a extrémistov máme aj v parlamente. Holokaust bol pritom vyústením procesu, ktorý sa začínal verbálnymi útokmi a perzekvovaním určitej skupiny ľudí. Existuje nejaký spôsob, nejaké mechanizmy, ktoré tomu môžu zabrániť?
P. B.: Myslím si, že je to najmä vo vzdelaní a v nastavovaní spoločenskej kultúry, ako vnímame jednotlivé udalosti, ako sa staviame k menšinám a ako dodržiavame ich práva. Bohužiaľ, kríza, či už ekonomická, alebo morálna, vyvoláva tieto nálady, a práve vtedy sa najviac presadzujú extrémisti a ich myšlienky. Ak sa tomuto budeme vedieť vyhnúť a ak budeme už od detstva pracovať na tom, aby sme vytvorili pocit bezpečia, istoty a tolerancie, tak by sme sa mali vyhnúť tomu, aby extrémistické strany získavali sympatizantov práve medzi mladými ľuďmi.

R. Š.: Je to o tom, ako sa ľudia k sebe správajú. O tom, aby sme sa vedeli poučiť z minulosti a neopakovali zlyhania, ktorých sme sa ako spoločnosť už kedysi dopustili.

Zdroj: D.N.A. Production / režisér Peter Bebjak pri nakrúcani filmu Správa

Aj v kontexte aktuálnej situácie, keď rastie polarizácia spoločnosti, môže byť Správa vhodne načasovaným mementom?
P. B.: Som presvedčený o tom, že nikdy nie je dostatok takých filmov, ktoré nás majú poučiť a ukázať nám cestu, ktorou sa znova nevydať. Preto je dôležité pripomínať si udalosti, keď sme zlyhali, keď zlyhalo ľudské spoločenstvo a dopustilo, aby boli ľudia prenasledovaní za svoje vierovyznanie, za svoj pôvod, za svoje názory či orientáciu. Tomu sa musíme vyhnúť.

R. Š.: Keď sme na filme začali pred ôsmimi rokmi pracovať, nenapadlo by nám, aký aktuálny dnes bude. Ako veľmi sa spoločnosť za osem rokov spolarizuje.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 69% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.