Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
15.02.2021, 20:11

Google sľúbil francúzskym vydavateľom 76 mil. USD na tri roky

Nie všetkým vydavateľom dohoda vyhovuje.

Google sľúbil francúzskym vydavateľom 76 mil. USD na tri roky
Zdroj: Reuters

Americký internetový gigant Google sľúbil zaplatiť francúzskym vydavateľom novín v najbližších troch rokoch 76 miliónov USD. Uviedla to agentúra Reuters s odvolaním sa na dokumenty do ktorých mala možnosť nahliadnuť.

Podpis dohody, ktorá ukončila viac ako rok trvajúci spor o autorských právach, medzi Googlom a lobistickým združením Alliance de la presse d'information générale (Apig) zastupujúcim francúzske celonárodné a regionálne denníky, bol oznámený v januári.

Finančné podmienky ale strany nezverejnili. Jedna z lobistických skupín vydavateľov však považuje dohodu za nevýhodnú. Dokumenty zahŕňajú rámcovú dohodu, ktorá stanovuje, že Google je pripravený vyplatiť celkovo 22 miliónov USD ročne skupine 121 národných a miestnych vydavateľov spravodajstva vo Francúzsku po podpise individuálnej licenčnej dohody.

Druhý dokument je dohoda o urovnaní, v ktorej Google súhlasil s tým, že zaplatí rovnakej skupine desať miliónov USD výmenou za ich záväzok ukončiť všetky súčasné a prípadné budúce súdne spory spojené s nárokmi na autorské práva po dobu trvania tejto trojročnej zmluvy. "Tieto nepriehľadné dohody nezabezpečujú spravodlivé zaobchádzanie so všetkými vydavateľmi, pretože vzorec pre výpočet tejto sumy nie je zverejnený," uviedla tento týždeň únie nezávislých vydavateľov správ na internete Spiil. Únia tiež dodala, že ľutuje, že sa zväzy v celom odvetví nedohodli na spoločnom postupe pri rokovaní s Googlom. "Google využil naše rozdelenie na presadenie svojich záujmov."

Celá čiastka bude rozdelená medzi jednotlivých vydavateľov. Ak však chcú získať svoj podiel, musia podpísať s Googlom individuálnu licenčnú zmluvu. Sumy pre jednotlivých vydavateľov sa pohybujú od 1,3 milióna USD pre denník Le Monde po 13 741 USD pre lokálne La Voix de la Haute-Marne. Dokument nespresňuje, ako sa tieto sumy vypočítavajú.

Podľa dobre informovaného zdroja si národné denníky Le Monde, Le Figaro a Libération navyše vyjednali každý zhruba tri milióny eur ročne tým, že v novembri súhlasili s predajom predplatného cez Google. Členovia Apig sa rovnako zaviazali používať a dopĺňať nový produkt Google News Showcase, čo je nástroj Googlu pre odmeňovanie vydavateľov správ.

Dohodu medzi spoločnosťou Google a vydavateľmi vo francúzsku kritizoval český podnikateľ Daniel Křetínsky, ktorý je vo Francúzsku spolumajiteľom denníka Le Monde. Křetínsky koncom minulého roka upozornil na to, že veľkí giganti ako Google či Facebook vytvárajú enormnú ekonomickú hodnotu tak, že zadarmo využívajú prácu iných profesionálov, prípadne informácie, ktoré získali od redakcií. A to bez zodpovednosti, ktorá je s tým spojená.

Noviny či rádio a televízia nesú zodpovednosť za obsah, ktorý zverejní alebo odvysielajú. Novinári podliehajú etickým pravidlám. Ich práca je podriadená tiež pomerne tvrdej legislatíve, na rozdiel od GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple). Úplná voľnosť nakladať s prácou ostatných, takmer úplná absencia zodpovednosti a etiky nemá nič spoločné so slobodou, o ktorej giganti radi hovoria. Sloboda vyjadrovania či cenzúra je to, za čo sa giganti skrývajú, napísal Křetínský.

Mediálny magnát je toho názoru, že Google dnes využíva zlú situáciu menších mediálnych domov. Prvý krok bol podľa neho už urobený tým, že sa prijala európska smernica o autorskom práve na jednotnom digitálnom trhu. Táto smernica umožňuje mediálnym domom získať odmenu od Googlu za spravodajský obsah. Podľa smernice nie je možné využívať profesionálnu prácu druhých k vytváraniu veľkých ziskov. Francúzsko bolo prvé, kto túto smernicu prijal v národnej legislatíve. A tak mal Google s mediálnymi domami rokovať, avšak tieto vyjednávania boli podľa Křetínského neúspešné. A namiesto toho aby sa Goole principiálne postavil k vyriešeniu tejto otázky, prišiel so špecifickou ponukou pre jednotlivých vydavateľov. Ide vlastne "o licenciu" za preberanie obsahu, nie je známa podľa čoho bola stanovená výška za autorské práva, Křetínskemu sa nepáči, že zmluva sa týka najdôležitejších spravodajských denníkov a vôbec nie ďalších médií.

Francúzski vydavatelia ponuku Googlu podpísali, a podľa Křetínského upozornenia sa dohody udiali v štýle "keď netečie, aspoň kvapká".

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.