Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.03.2021, 08:55

Šéf Bontonfilmu: Pirátstvo je veľký problém. Znehybňuje celý filmový priemysel

V rozhovore s Martinom Palánom, šéfom spoločnosti Bontonfilm, sa dočítate:

  • ako prebieha spolupráca s VoD službami ako Netflix, iTunes či Google Play,
  • ako online distribútori bojujú proti nelegálnemu sťahovaniu filmov z pirátskych portálov,
  • ako zmení nová európska smernica prístup k internetu a ochrane duševného vlastníctva,
  • a či ohrozia digitálne platformy klasické kiná.
Šéf Bontonfilmu: Pirátstvo je veľký problém. Znehybňuje celý filmový priemysel
Zdroj: Bontonfilm / Martin Palán

Prevádzkovatelia pirátskych portálov sa nezákonne obohacujú o milióny eur ročne, ktoré sa nedostávajú späť k tvorcom, hovorí Martin Palán, šéf spoločnosti Bontonfilm, ktorá je v česko-slovenskom teritóriu najväčším online distribútorom filmov v rámci služieb VoD.

Bontonfilm zastáva v Česku a na Slovensku jedno z najvýznamnejších miest v oblasti distribúcie filmov do kín. Aký bol pre vás rok 2020 v súvislosti s pandémiou?
V kinodistribúcii sme celý rok rok bojovali s pandémiou a, samozrejme, s výpadkom zahraničných titulov. Oba trhy sa správali veľmi podobne, na prvých priečkach sa umiestnili lokálne filmy. Prepad na oboch trhoch bol zhruba o 64 percent. V oblasti kinodistribúcie skončil Bontonfilm v roku 2020 na treťom mieste, pričom v Česku sú rozdiely minimálne, na Slovensku sú väčšie. Takže pre nás, čo sa kina týka, bol rok 2020 neustálym bojom s opatreniami a so snahou udržať tituly v distribúcii. To bola jedna samostatná kapitola.

A tá druhá?
Druhou bola videodistribúcia alebo distribúcia fyzických nosičov, ktorú sme pre pandémiu museli úplne prerušiť. Videodistribúcia je naviazaná na celý cyklus distribúcie titulov v kinách, posunutím premiér sme prišli o posunutie premiér na videonosičoch, keďže trh dlhodobo a kontinuálne klesal, rozhodli sme sa, že úplne ukončíme distribúciu fyzických nosičov a sústredíme sa na digitálnu distribúciu.

V Česku a na Slovensku ste najväčším distribútorom filmov v rámci VoD služieb, spolupracujete s Netflixom, iTunes, Google Play, Voyo... Ako prebieha táto spolupráca?
Digitálny distribučný trh funguje na báze takzvaných agregátorov, držiteľov agregačných licencií. Bontonfilm je agregátorom všetkých digitálnych služieb dostupných v našich teritóriách. Sme plne česko-slovenská firma s pobočkami a so zastúpením v obidvoch krajinách. Správame sa tak, ako keby hranica medzi Českom a Slovenskom neexistovala, pristupujeme k nim ako k jednému teritóriu. Čo je, samozrejme, výhodou pre českých aj slovenských producentov a tvorcov, pretože sa tým zvyšuje ich akčný rádius teritória, kde divák nepotrebuje žiadnu jazykovú úpravu.

Ako tvorca alebo producent umiestni svoj titul na nejakú digitálnu platformu?
Keď chce producent vydať film na Netflix alebo iTunes, nemôže prísť napríklad za iTunes a povedať „pozrite sa, mám tu film a chcel by som vám ho dať na distribúciu“. Za distribučnou službou je schovaný celý procesný mechanizmus usporiadania práv a licencií, následné rozpočítanie rôznych platieb a poplatkov pre rôzne fondy. Je to komplexný proces a globálne služby nemajú priestor a čas pracovať zvlášť s každým producentom alebo držiteľom malého množstva audiovizuálneho obsahu. Preto v jednotlivých teritóriách pracujú agregátori, čo sme my. Máme uzatvorené zmluvy s globálnymi službami a ponúkame im naše tituly.

Tituly si aktívne vyhľadávate alebo vás producenti sami oslovujú?
Fungujú oba mechanizmy. Sami aktívne vyhľadávame tituly, ktoré sú ponúkané na trhu, alebo producenti sami prichádzajú za nami, čo je častejší prípad. Už v ranej fáze vývoja diela nám ponúkajú titul na odpredaj prostredníctvom investícií. My do projektu vstúpime, vykúpime práva a následne zo zarobených peňazí odvádzame väčšinový podiel producentom.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 73% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.