Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
29.03.2021, 07:00

Digitálna audioreklama ponúka nové príležitosti. Na Slovensku je stále iba na začiatku

Obchodná riaditeľka Rádia Expres Lenka Čamborová a online sales manager Jozef Hámorský približujú:

  • čím sa odlišuje digitálna audioreklama od štandardnej reklamy v rádiu,
  • kedy je vhodná a výhodná pre klientov,
  • prečo je pri podcastoch hra s reklamou iná ako pri streame,
  • a tiež o novinkách portálu Podmaz.sk, ktorý na jednom mieste združuje všetky slovenské podcasty.
Digitálna audioreklama ponúka nové príležitosti. Na Slovensku je stále iba na začiatku
Zdroj: Rádio Expres / Lenka Čamborová a Jozef Hámorský

Digitálne audio je bezpochyby trendom, ktorý je zaujímavý nielen pre poslucháčov, ale prináša aj ďalší priestor pre monetizáciu reklamy. Trendsetterom v digitálnej audioreklame je na Slovensku spoločnosť Expres Media, ktorá už pred dvoma rokmi uviedla na trh jej programatický nákup. O príležitostiach pre túto reklamu sme sa rozprávali s obchodnou riaditeľkou Rádia Expres Lenkou Čamborovou a online sales managerom Jozefom Hámorským.

Napriek tomu, že digitálne audio sa stáva vďaka podcastom pre poslucháčov čoraz obľúbenejšie, digitálna reklama je na Slovensku stále iba na začiatku. Keďže je to novinka, povedzme si v úvode, čo digitálna reklama znamená. Ide o spot, ktorý poslucháč počuje buď v streame rádia, aplikácii alebo podcaste. Jej výhodami sú najmä presnejší zásah cieľovej skupiny a merateľné štatistiky počúvanosti, tak ako sme zvyknutí z online reklamy. Klient zároveň platí len za impresie, teda za vypočutú reklamu.

„Čo sa týka zvuku, je to to isté ako spot v on air rádiu, ale z hľadiska nákupu sa tvári ako nákup webovej reklamy. Používajú sa presne také isté parametre, len namiesto videní sú počutia. To je základný rozdiel, čím sa odlišuje štandardná reklama v rádiu od digitálnej reklamy,“ vysvetľuje Lenka Čamborová.

Aj rádio sa dá nakupovať programaticky

Priekopníkom v predaji tohto formátu je práve Rádio Expres, ktoré ho ako jediné na Slovensku predáva aj programaticky. „Sme súčasťou skupiny Bauer Media, ktorá pôsobí v ôsmich krajinách (Veľká Británia, Írsko, Dánsko, Švédsko, Nórsko, Fínsko, Poľsko a Slovensko). Všetky tieto krajiny sú v predaji digitálnej audioreklamy a programatickom predaji omnoho ďalej ako my,“ vysvetľuje Čamborová a dodáva, že práve Bauer Media ich motivovala, aby túto službu spustili na Slovensku.

Rádio Expres spustilo programatický nákup ako prvé rádio v decembri 2019 a pred pár mesiacmi do platformy integrovalo aj Adform, ktorý využíva väčšina slovenských agentúr. „Programatický nákup je aj v prípade rádií budúcnosť, aj keď nerastie zatiaľ tak rýchlo ako nákup iných formátov v prípade publisherov. V našom prípade predávame programaticky 37 percent a zvyšok na priamo. Môj odhad je, že to bude do pár rokov naopak,“ predpovedá Čamborová.

Podcasty: nové príležitosti v reklame aj vo formátoch

Pri podcastoch je hra s reklamou iná ako pri streame. Pri streame sa digitálna reklama správa skôr ako štandardná rádiová reklama, no pri podcastoch sú formáty rôzne. „Najčastejší formát, respektíve formát, ktorý my odporúčame, je sponzoring jednotlivého podcastu. Vtedy sa vkladá reklama priamo do podcastu po úvodnom slove moderátora. Väčšinou je to po pár sekundách a nahovorí si ju priamo moderátor podcastu,“ vysvetľuje jeden z možných formátov digitálnej reklamy Čamborová. Dodáva, že takéto natívne vloženie je pri podcastoch menej rušivé ako klasická reklama s jinglami.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 65% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.