Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
12.05.2021, 10:20

Najviac sťažností prišlo na RTVS a OTO, najviac pokút dostal vysielateľ TV Joj

Uviedol to regulačný orgán vo svojej správe za minulý rok.

Najviac sťažností prišlo na RTVS a OTO, najviac pokút dostal vysielateľ TV Joj
Zdroj: RTVS

Najviac pokút za porušenie zákona o vysielaní a retransmisii zaplatil v roku 2020 vysielateľ TV Joj, najväčší počet sťažností verejnosti na vysielanie smeroval k RTVS. Vyplýva to zo Správy o stave vysielania v Slovenskej republike a činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu, ktorú poslanci Národnej rady vzali v utorok na vedomie.

Správa, ktorú v parlamente predložila predsedníčka regulačného orgánu Marta Danihelová, uvádza, že rada v roku 2020 rozhodla o uložení sankcie za porušenie zákona v 69 prípadoch, sedem sa týkalo rozhlasového a 62 televízneho vysielania. V 52 prípadoch uložila finančnú pokutu, ďalších 17 prípadov riešila pochybenie upozornením na porušenie zákona.

Celková výška finančných sankcií dosiahla 175-tisíc eur. Prakticky celá suma sa týka pokút televíziám, rozhlasovým vysielateľom uložila RVR tri pokuty v súhrnnej výške 695 eur. V rozhlasovom vysielaní bola najvyššia pokuta 497 eur uložená RTVS, dve menšie po 99 eur Rádiu ONE. Rada v uplynulom roku počas pandémie udeľovala sankcie na najnižšej zákonom prípustnej úrovni.

Za porušenie zákona v televíznom vysielaní dostala RTVS dve pokuty v celkovej výške 828 eur. Najvyššiu sumu pokút musel zaplatiť vysielateľ MAC TV (televízie Joj, Plus a Wau), ktorý dostal od rady 28 pokút v celkovej výške 131-tisíc eur. Vysielateľ Markíza-Slovakia (televízie Markíza, DOma a Dajto) dostal 11 pokút so sankciou vo výške 31 590 eur. Celkovo Rada udelila v roku 2020 o 17 pokút viac ako v roku 2019. 

Najviac sťažností na OTO

Správa uvádza, že v roku 2020 zaevidovala Kancelária Rady 527 sťažností týkajúcich sa obsahu vysielania. Sťažnosti zaevidované v roku 2020 sa vzťahovali k 428 programom/programovým zložkám (viaceré podnety sa mohli týkať jedného programu). 

V prípade televízneho vysielania v roku 2020 smeroval najväčší počet sťažností (174) voči RTVS a vysielaniu Jednotky, pričom 95 z nich smerovalo voči programu OTO. Diváci sa sťažovali na "Boha šoubiznisu", ktorého spomenul moderátor Matej “Sajfa” Cifra, ale aj na narážky na boha, ktoré sa objavili aj vo viacerých ďakovačkách ocenených osobností či pri dokrútkach s nominovanými. Satiru scenáristov galavečera na svet šoubiznisu viacerí diváci neprijali a dotkla sa aj niektorých účinkujúcich.

Zdroj: RTVS

O niečo menej sťažností (99) smerovalo voči TV Markíza a tiež voči JOJ (75). Sťažností, týkajúcich sa vysielania regionálnych a lokálnych televízií, bolo 13.

„Pri porovnaní s rokom 2019 možno skonštatovať, že kým počet sťažností smerujúcich voči verejnoprávnemu vysielateľovi stúpol, pri licencovaných bol zaznamenaný pokles,“ uviedla Rada v správe.

Čo sa týka rozhlasového vysielania, regulátor zaregistroval 39 sťažností, z toho 31 sa týkalo RTVS – Slovenského rozhlasu. Najviac podnetov (171) sa týkalo ľudskej dôstojnosti a ľudskosti, 160 namietalo nevhodnosť vysielaných programov vo vzťahu k ochrane maloletých, 142 sa vzťahovalo k objektivite a vyváženosti spravodajských a politicko-publicistických programov a 56 podnetov sa vzťahovalo k vysielaniu reklamy, telenákupu, umiestňovaniu produktov či sponzoringu.

Ďalších 51 sťažností malo iný charakter, resp. sa vzťahovalo k rôznym iným ustanoveniam zákona o vysielaní a retransmisii. Za opodstatnené uznala rada 19 sťažností, päť sťažností bolo opodstatnených sčasti.

V roku 2020 pôsobil v oblasti rozhlasového zákona jeden vysielateľ zo zákona (RTVS) s deviatimi programovými okruhmi. V prípade vysielateľov na základe licencie bolo v platnosti 39 licencií na rozhlasové analógové terestriálne vysielanie a 25 licencií na digitálne vysielanie.

Televízny program zabezpečoval verejnoprávny vysielateľ prostredníctvom svojich troch programových služieb a tiež držitelia 31 licencií na televízne analógové terestriálne vysielanie a 184 licencií na digitálne televízne vysielanie. Rada dodáva, že 31 vysielateľov malo licenciu iba na vysielanie doplnkového vysielania.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.