Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
31.12.2009, 00:00

3D projekty chytili druhý dych

O revolučnej 3D technológii, jej fungovaní, no najmä využití v reklame sme sa porozprávali s na slovo vzatým odborníkom Vladom Struhárom, režisérom AVI studia, zároveň tvorcom softvéru pre Mac OS X.

„3D, alebo lepšie povedané stereoskopické projekty, chytili druhý dych. Po neohrabaných a nerentabilných IMAX-och prišli na trh nové akvizičné, postprodukčné a projekčné technológie, ktoré umožňujú vytvárať a premietať stereoskopický obsah oveľa efektívnejšie,“ otvára tému nášho rozhovoru Vlado Struhár.

Stratégie: Kedy vznikla a na akom princípe funguje 3D technológia?

Vlado Struhár: Princíp stereoskopie bol vymyslený už pred 170 rokmi. V zásade funguje na jednoduchom optickom klame, ktorý využíva princíp ľudského videnia. Každé oko vidí plošné vyobrazenie scény vyhotovené z iného uhla. Ľudský mozog dokáže tieto dva obrazy spracovať a na základe rozdielov vyhodnotiť vzdialenosti, resp. hĺbku obrazu. Aplikácia stereoskopie na pohyblivý obraz bola relatívne jednoduchá. Stačilo vymyslieť systém, ktorý umožní divákovi sledovať každým okom iný obraz. Dnes sa v zásade používajú dva systémy, pričom oba využívajú okuliare so špeciálnymi filtrami.

Stratégie: Ktoré sú to? Môžete nám ich bližšie opísať?

Vlado Struhár: Real D funguje na princípe kruhovej polarizácie, kde jedno oko filtruje pravotočivú kruhovú polarizáciu elektrickej zložky svetla a druhé oko zase ľavotočivú polarizáciu. Projektor obsahuje elektronickú predsádku, ktorá rovnakým spôsobom polarizuje projekčné svetlo podľa toho, či sa práve premieta snímka pre ľavé alebo pravé oko.

Dolby 3D systém využíva systém spektrálneho multiplexovania, ktorý je podobný obyčajnému červeno-modrému anaglyfu, akurát pracuje v troch rozsahoch vlnových dĺžok, takže poskytuje neskreslené plnofarebné vnímane.

Stratégie: Čo nová technológia podľa vás prináša? Skúste z pozície režiséra povedať, aké možnosti v nej vidíte.

Vlado Struhár: Steroskopia je atraktívna forma prezentácie, ktorá môže reklamnú tvorbu určite oživiť. Už len samotná koncepcia priestorového vnímania umožní sprostredkovať divákovi produkty oveľa reálnejšie a hmatateľnejšie. Z hľadiska realizácie silnejšie zapôsobia spoty nakrúcané subjektívnou kamerou, ktoré vtiahnu diváka do svojho priestoru. Možností je naozaj veľa. Predstavte si, aký silný zážitok môže sprostredkovať napríklad jazda autom v trojrozmernom vyhotovení. V zásade sa budú realizovať spoty, ktoré využijú možnosť priestorového vnímania, aby sa 3D efekt poriadne „predal“.

Stratégie: Kedy začne byť pre reklamnú brandžu zaujímavá 3D realizácia reklamných spotov?

Vlado Struhár: Je to otázka dostupnosti pre diváka. Dnes je u nás málo kín, ktoré ponúkajú možnosť stereoskopickej prezentácie, ale trend vo svete je jednoznačný. Stereoskopických filmov bude čoraz viac a tým pádom sa rapídne zvýši aj počet 3D kín. Distribučné spoločnosti si nenechajú ujsť túto novú možnosť navýšenia príjmov.

Stratégie: Kto podľa vás využije túto možnosť ako prvý?

Vlado Struhár: Keďže to ešte chvíľu bude exkluzivita, prvý to využije klient, ktorý ocení možnosť unikátnej prezentácie aj za cenu navýšenia nákladov. Na druhej strane však nič nebráni tomu vysielať alebo premietať stereoskopickú reklamu aj v štandardnej 2D úprave, samozrejme, bez priestorového efektu. Čo sa týka nášho štúdia, už disponuje technológiami na výrobu stereoskopického obsahu, čiže v najbližšom čase budeme v spolupráci s reklamnou agentúrou ponúkať túto možnosť prezentácie vybraným klientom.

Stratégie: Je z technickej alebo finančnej stránky náročné natočiť na Slovensku 3D reklamný spot? Je táto technológia u nás vôbec dostupná?

Vlado Struhár: Najmenej náročné bude realizovať CGI spoty, teda také, ktoré sú kompletne vytvorené počítačovou grafikou. V tomto prípade stačí prepočítať danú 3D scénu ešte raz, z pohľadu „druhého oka“, a realizovať postprodukciu v systémoch, ktoré umožňujú stereoskopické spracovanie. Tie sú dostupné tu a teraz.

Stratégie: A čo sa hraných spotov týka?

Vlado Struhár: Tu je situácia trochu zložitejšia. Zábery je potrebné nakrúcať dvomi synchronizovanými kamerami, z ktorých každá zastupuje jedno oko diváka. Používa sa na to 3D rig, teda špeciálna hlava, ktorá umožňuje postaviť kamery do side-by-side alebo beam-splitter režimu. V závislosti od typu záberu sa volí interaxiálna vzdialenosť a konvergencia, podľa toho, aký priestorový dojem chceme dosiahnuť.

Stratégie: Ste tvorcom softvéru pre MAC OS X, môžete nám ho bližšie opísať?

Vlado Struhár: Softvér pre Mac OS X, okrem iného, umožňuje v reálnom čase spracovať signál z dvoch kamier do 3D obrazu. Pomocou tohto systému môžeme s klientom naživo monitorovať stereoskopický obraz priamo pri nakrúcaní. Pozriete si www.qtakehd.com.

Stratégie: Skúste nás upozorniť na fakty, ktoré je v súvislosti s témou 3D dôležité spomenúť.

Vlado Struhár: Dnes si už aj doma môžeme pozrieť stereoskopické video vo forme anaglyfu alebo pomocou 3D monitorov, ktoré sú už dostupné aj obyčajným smrteľníkom.

Dôležité je tiež spomenúť, že v súčasnosti na 3D filmoch spolupracujú experti (tzv. stereograferi), ktorí dokážu nastaviť parametre snímania tak, aby bol 3D efekt prirodzený, aby vás po 2-hodinovom filme nebolela hlava. Súvisí to hlavne s tým, nakoľko sa musí mozog diváka namáhať, aby z dvoch pohľadov zložil priestorový obraz.

Stratégie: Kedy sa podľa vás na Slovensku nakrúti prvý 3D spot a čo všetko je na to potrebné?

Vlado Struhár: Pokiaľ viem, na Slovensku ešte nie je dostupný spomínaný 3D rig, čo je jediná vec, ktorá chýba do skladačky, ale všetko, čo tu nie je, sa dá prenajať zo zahraničia, takže technické prekážky vlastne nie sú. Chýba už len investor. Myslím si však, že prvý stereoskopický spot u nás bude generovaný počítačom a prvú slovenskú 3D reklamu uvidíme v kine možno skôr, ako sa nazdávame. 

Rozhovor 3D projekty chytili druhý dych vo formáte PDF

Zdroj: Martina Minorová, Stratégie

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.