Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
14.07.2016, 18:24

Denis Roman: Rádio Vlna bude raz naša vlajková loď

Obchodný riaditeľ zoskupenia Radio Services hovorí, že podiely rádií na trhu sa menia. Ako hodnotí spoluprácu s Europou 2?

Denis Roman: Rádio Vlna bude raz naša vlajková loď

Od nového roka zoskupenie Radio Services exkluzívne predáva reklamný priestor rádia Europa 2. Ako zareagoval trh na pripojenie rádia Europa 2 k mediálnemu zoskupeniu Radio Services?

Nové zoskupenie sme začali nazývať „veľká štvorka“ a prax ukázala, že zadávatelia reagujú veľmi pozitívne. Prinášame na trh bezkonkurenčný produkt vhodný pre akéhokoľvek zadávateľa.

Čo sa u vás zmenilo príchodom rádia Europa 2?

Celkovo sme nastavili množstvo nových vecí, spomeniem dve základné. Prvou je edukácia trhu, o tom, čo zadávatelia naším spojením získavajú. Snažíme sa vysvetľovať výhody spojenia štyroch rozhlasových staníc s akcentom na analytické ukazovatele. Používame claim „Reklama veľkej štvorky osloví týždenne najviac poslucháčov“, keďže chceme byť korektní voči lídrovi trhu, ktorý zatiaľ dominuje v parametri denná počúvanosť.

Druhá vec je tá, že sme vytvorili nové formáty produktov. Zamerali sme sa aj na vytvorenie balíkov a rôznych kombinácií rádií s ponukou celoplošného vysielania i na ponuky s regionálnym cielením, pretože v regiónoch vidíme veľký potenciál.

Vytvorili sme napríklad Silnú Trojku pre rádiá s možnosťou odpojenia v západoslovenskom regióne, konkrétne ide o Rádio Jemné, Vlna a Europa 2, ktorým môžeme v počúvanosti konkurovať Rádiu Expres a táto ponuka je u nás v rámci nákupu veľmi žiadaná.

S príchodom rádia Europa 2 neprišli aj väčšie prieniky?

Minimálne. Ak si prejdeme naše jednotlivé stanice, Rádio Jemné primárne cieli na ženy vo veku 30+, Rádio Anténa Rock primárne na mužov a rádio Europa 2 definuje svoju core cieľovú skupinu 14 – 29. Veľmi dôležité je povedať, že rádio Europa 2 má veľmi dobrý zásah aj na poslucháčov vo veku 30+, teda v bonitnej cieľovej skupine. Rádio Vlna bolo podľa posledného MML prieskumu vyhodnotené ako skokan roka spoločnosťou Median. Osobne si myslím, že toto rádio bude v budúcnosti naša vlajková loď.

Koľko poslucháčov by mohlo mať podľa vašich odhadov?

Skôr či neskôr, čomu nasvedčuje trend rastu počúvanosti v západoslovenskom regióne a Bratislave, je potenciál Rádia Vlna atakovať čísla v celoplošných výsledkoch počúvanosti nad 400 000 denných poslucháčov.

To je Rádio Vlna. Podľa posledného MML mierne zakolísalo Rádio Jemné. Dokonca malo najhoršie výsledky od rokov 2010 – 2011.

Myslím si, že to je dôsledok rastu počúvanosti Rádia Vlna, keďže v minulosti sa Rádio Jemné muselo prispôsobiť celosvetovému trendu hudby, ktorá veľmi nepriala formátu Soft AC, s ktorým rádio začínalo. Dôsledkom bolo, že Rádio Jemné začalo čiastočne vykrádať oldies formát. Momentálne hudobný trend opäť praje formátom, akým je Soft AC a aj vstupom Rádia Vlna na trh sa formát posunul ďalej.

Osobne si myslím, že Rádio Jemné má veľmi skúsený tím a hravo si s tým „miernym zakolísaním“ poradí. Treba však podotknúť, že Rádio Jemné nie je jediným rádiom na trhu, ktoré mierne klesá. Týka sa to aj iných rozhlasových staníc, ktoré takisto dlhodobo klesajú.

Vráťme sa k obchodu. Aký ste mali prvý polrok a ako sa bude rok vyvíjať ďalej?

Pre skúseného obchodníka je vždy prvý kvartál určitým  lakmusovým papierikom, aby vedel posúdiť, ako sa bude vyvíjať celý rok. Prvý kvartál sme mali výborný a aj druhý kvartál sa nám ukazuje veľmi dobre.

Samozrejme, sú tu letné mesiace. Ale musím povedať, že na pojem off season už neverím. Sme veľmi aktívni pri vytváraní  špeciálnych letných ponúk, veľmi citlivo reagujeme na požiadavky trhu. Vytvárame ponuky pre zadávateľov, ktorí predávajú sezónne produkty, vytvárame priestor na vstup do event marketingu.

O koľko ste rástli percentuálne v prvom polroku?

(Smiech)

Jednociferný?

Nie, dvojciferný, výsledky sú výborné.

Odkiaľ tie peniaze prišli? Trh sa nafúknuť nedá.

Na túto tému vedieme často diskusie aj so šéfmi mediálnych agentúr. Názory z trhu sú rôzne. Niekto tvrdí, že rast bude alebo je, iný povie, že trh „nepôjde hore“ ani o percento. Nebudeme sa tu však tváriť, že zrazu je na rozhlasovom trhu o paťmiliónov viac. Primárne si myslím, že berieme konkurencii.

Nazdávam sa, že sa mení prerozdelenie podľa trhovej pozície. Na trhu sme mali povedzme hodnotu X, z ktorej bral Expres 40 –45 %, Fun rádio možno 25 –30 %, zvyšok si prerozdeľovali ostatní, to je môj osobný odhad. Tieto podiely sa teraz prespupujú. Minulý rok rozhlas ako mediatyp rástol aj z dôvodu investícii z EU kampani. Tento rok očakávam, že na rozhlasovom trhu bude situácia stabilná, môže byť však ovplyvnená poklesom investícii súvisiacim s EU kampaňami.

Naopak, pozorne monitorujeme situáciu v TV segmente a v prípade, že sa objemy z tohto segmentu začnú uvoľňovať pre iné mediatypy, možno trh rádií začne rásť. Zatiaľ to však nenastalo.

Boris Kollár sa nedávno vyjadril, že Fun rádio je na predaj. Mohli by mať vaši majitelia záujem?

Je to hypotetická otázka. A najmä, je to otázka na našich akcionárov. Ale Fun rádio by som si dokázal predstaviť v našom portfóliu. Čo sa týka brandu, je jedno z najsilnejších na našom trhu a myslím si, že stále ma potenciál.

Denis Roman je obchodný riaditeľom spoločnosti Radio Services od roku 2014. Do portfólia Radia Services patria rozhlasové stanice: Jemné, Europa 2, Vlna a Anténa Rock. A internetové rádio Žofka.

Celý rozhovor si môžete prečítať v júnovom vydaní časopisu Stratégie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.