Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
07.10.2016, 13:22

Mohol to byť „prúser“ alebo megaúspech, hovorí režisér šou Tvoja tvár znie povedome

Stalo sa to druhé, čo je výborné, hovorí Pepe Majeský, režisér projektu.

Mohol to byť „prúser“ alebo megaúspech, hovorí režisér šou Tvoja tvár znie povedome
Zdroj: TV Markíza

Na televíznej scéne nie je žiadnym nováčikom, i keď ho vidíme na obrazovke iba v podobe titulkov na záver relácií. Režisér Pepe Majeský režíroval pre televízie Markíza a Nova niekoľko relácií, momentálne je to šou Tvoja tvár znie povedome, jeden z highlightov programov sezóny.

Tvoja tvár znie povedome je jeden z najdôležitejších formátov tejto jesene. Čím to je, že na jar tak zaujala divákov?

V prvom rade tým, že je to niečo nové na trhu, ako na Slovensku, tak aj v Česku, kde má rovnako skvelé výsledky. Druhá vec je, že trh bol asi presýtený talentovými súťažami. Tvoja tvár je ľahká, neviazaná zábava, a zrazu to celé zafungovalo. Pravdepodobne tu bol hlad po takej zábave. Nebola to žiadna séria tri, štyri, päť, šesť... Ide o hravosť formátu v spojení s celebritami, ktoré tam vystupujú.

Nebáli ste sa na začiatku, že šou môže skĺznuť ku gýčovej zábave? Prezlečenia a napodobňovanie celebrít, to je de facto zábava na stužkovej.

Za seba môžem povedať, že som sa bál, a asi sa bála aj televízia, keď kupovala formát. Mohlo to podľa mňa dopadnúť len dvoma spôsobmi: buď by to bol „prúser“, alebo megaúspech. Stalo sa to druhé, čo je výborné. Stužková, večierky, tie tu boli odjakživa. A stužková, to sú lacné kostýmy a niekto pritom niečo zaspieva ako na karaoke. Ale toto je niečo iné. Toto sú známi ľudia, ktorí sa týždeň čo týždeň trápia v nejakých skúšobniach a podávajú reálne výkony. Prirodzene, ak hovoríme o stužkovej, aj to bola jedna z našich výziev – vyhnúť sa tomu, aby tak šou vyzerala.

Ak poviem, že celebrity predvádzajú umelecké číslo, to je asi silný výraz, ale určite robia niečo, čo je často na hrane, čo divák vníma ako wau! V tejto šou ide o celý setup povýšený na najvyššiu úroveň. Pracujeme s umeleckými maskérmi, ľudia naozaj drú, aby podali výkon od najmenších gest po mimiku tváre a naozaj je to vidieť. Samozrejme, že sa nájdu ohlasy ľudí, že je to lacná stužková, ja si to však nemyslím.

Prečo sa Nova a Markíza nedohodli a neurobili šou spoločne? Možno by ich to vyšlo lacnejšie.

Z jednoduchého dôvodu a môžem to povedať, pretože robím české a slovenské projekty už niekoľko rokov. Momentálne sa ako národy od seba dosť vzďaľujeme. To, čo fungovalo kedysi pre obidve krajiny, funguje už čoraz ťažšie a ťažšie. V tomto prípade nájsť osem celebrít, ktoré by boli známe v obidvoch krajinách, je skoro nemožné. Ak by som to porovnal so SuperStar, kde potrebujeme nájsť štyroch porotcov, tak tých by sme ešte našli. Je len veľmi málo ľudí, ktorí sú dnes známi v obidvoch krajinách. Z môjho pohľadu urobili televízie dobre.

Ako ste vyberali celebrity? Sú v licencii dané jednotlivé typy?

Máme nejakú bibliu od licensora, v ktorej sú napísané isté kategórie, ktoré by bolo dobré dodržiavať a ktoré fungujú v rámci tohto formátu.

Viete byť konkrétnejší?

Napríklad niečo ako prekvapenie, to znamená moderátor, športovec, niekto, kto vie spievať a divák by to od neho nečakal, čo bol Viktor Vincze v prvej sérii, v druhej Lenka Vavrinčíková. Potom je tam kategória komediant – čo bol Andrej Bičan. Je tam kategória starší spevák, herečka. Je tam x kategórií, ktoré smerujú k tomu, aby bol ten program pestrý. Pri výbere účinkujúcich sme reálne zvážili, akí ľudia sú na trhu, a začali sme ich oslovovať. Pozvali sme ich do štúdia, absolvovali hlasové kastingy, aby sme zistili ich potenciál. Pretože napríklad nie každý spevák vie napodobniť niekoho iného.

V tomto majú asi výhodu muzikáloví speváci.

To áno, oni vedia robiť rôzne žánre na počkanie. Z toho nám vyšlo niekoľko ľudí, z ktorých sme vybrali konečnú osmičku. Jedna zo základných vecí tejto šou je, že ľudia tvoria výborný kolektív. Ľudia sa bavia a myslím, že v obidvoch sériách sme vybrali dobre.

Kto z účinkujúcich vás zatiaľ najviac prekvapil?

Najviac ma prekvapili práve nespeváci Lenka a Viktor. Mali minimum skúseností s veľkým pódiom a nikdy vlastne nevystupovali pred ľuďmi a zvládli to výborne a obaja sa stali ťahákom programu.

 Pepe Majeský so súťažiacim prvej série (štvrtý sprava) Tvoja tvár znie povedome.
Zdroj: TV Markíza

​Spomínali ste bibliu. Čo všetko vám káže? Nakoľko môžete kreatívne vstupovať do procesu?

To je veľmi široká otázka, čo konkrétne máte na mysli?

Hovorili ste o jednotlivých typoch umelcov, scéna s výťahom je rovnaká...

Scéna v biblii je daná. Respektíve jej základné parametre, to, ako má zhruba pozične vyzerať, technické nákresy. Vizuál si môže každá krajina prispôsobiť, pokiaľ dodrží základné parametre. Je tam presne daná výťahová sekcia, maskérňa, kostymérňa. Dostaneme napríklad vzor, ako to vyzeralo v desiatich krajinách, my to potom prispôsobujeme divákovi. Nejaká vôľa tam, samozrejme, musí byť.

Čo konkrétne je to vaše, keď režírujete?

Závisí to od formátu. Mohli by sme sa na túto tému hodiny rozprávať, ale napríklad v tomto formáte je to hravosť, farby, to, čo ja nazývam v tom najlepšom zmysle kolotoče. Musí to byť farebné, podporovať dané vystúpenie. Samozrejme, musí to napodobňovať predlohu, pretože speváci napodobňujú buď nejaký klip, alebo live vystúpenie. A to sa my snažíme napodobniť vizuálne, svetelne aj rekvizitami.

Je to váš majsterštuk?

Skôr by som povedal, že je to môj najhravejší projekt, pri ktorom sa najviac bavím. Rovnako som mal rád aj SuperStar či Hlas Česko Slovenska, ale toto je môj najzábavnejší projekt.

Čo sa týka interpretov, je zoznam vytvorený dopredu? Podliehajú domáce skladby, respektíve interpreti, schvaľovaciemu procesu?

V princípe máme top mená odporučených interpretov, ktoré dopĺňame v každej krajine lokálnymi umelcami. Tým naplníme ruletu. Výber piesne si potom určuje každý účinkujúci. Zväčša však ide o ikonické skladby.

Predpokladám, že sa zaujímate o výsledky sledovanosti. Ste nervózny?

Z čoho?

Predsa z toho, ako Tvoja tvár uspeje u divákov.

Kedysi som býval nervózny, ale už nie som, obzvlášť pri projekte Tvoja tvár znie povedome, pretože viem, čo sme do projektu dali, a viem, že sme urobili maximum pre to, aby šou hrala. V tomto smere nemám žiadne pochybnosti. Niekedy ich tvorcovia majú – hovoria si, že toto by som mohol urobiť lepšie... V rámci daných možností, v rámci toho, že sme začali vyrábať v podstate hneď po skončení druhú sériu a mali sme veľmi krátky čas na to, aby sme šou pripravili, sú výsledky podľa mňa zatiaľ veľmi dobré.

Posledné dve časti išli mierne dole. Nedeľná mierne stúpla, avšak v pätách má tvrdú konkurenciu, ktorá sa jej vyrovnáva.

Treba si asi uvedomiť jednu vec. Tvoja tvár na rozdiel od jarnej sezóny čelí silnejšiemu formátu konkurencie. Nepodceňujem formát Česko Slovensko má talent, naopak, je to u nás dlhodobo jeden z najsilnejších formátov. Čiže výsledky aj budú kolísavé, ale za seba môžem povedať, že sme urobili maximum.

Koľko sérií môže dnes vydržať taká šou? V dnešnom svete, v ktorom sú diváci nasýtení a chcú stále niečo nové?

Závisí to od množstva faktorov. Predovšetkým od toho, aké čísla budú mať u divákov. Zoberte si, že ja som pred rokom robil SuperStar 7, a stále z nejakých dôvodov funguje. Ak by to tak nebolo, asi by televízie do toho nešli. Ony majú dobre spočítané, čo im funguje a čo nie, do čoho sa oplatí ísť. Keď si pozerám krajiny, ktoré majú Tvoju tvár, tak Poliaci robia šiestu sériu, Rusi siedmu, Španieli tiež. Keď sa bude tento program páčiť, dá sa ešte dosť dlhý čas ponúkať na obrazovkách.

Samozrejme, nemôžeme sa porovnávať s krajinami, ktoré som teraz vymenoval, a to z jediného dôvodu – predsa len máme obmedzený počet celebrít. Pokiaľ nájdeme správnych ľudí, formát môže ísť na obrazovky, ale pokiaľ zistíme, že varíme z vody, čo sa týka výberu celebrít, tak by si formát mal dať prestávku. Zatiaľ to však nehrozí.

Dostali ste sa napríklad v prvej sérii do situácie, keď ste si povedali: ešte tento účinkujúci by bol dobrý, prípadne vás niekto odmietol?

Najskôr treba povedať, že sme vyberali ľudí, ktorí mali záujem súťažiť. Pretože prvá rada od konzultanta znela: netlačte ľudí do niečoho, čo sami nechcú. V prvom rade musí byť dobrý kolektív. Keď sa vám napríklad nepodarí do osmičky dostať štyri áčkové osobnosti, nezúfajte, šou si ich vytvorí. A je to v zásade pravda.

Nechýba vám relácia vysielaná naživo?

Práveže som rád, že mám na rok pauzu od naživo vysielaných formátov, pretože sú veľkou záťažou na psychiku a ja som posledné štyri roky, okrem tohto, robil len formáty naživo. Myslím, že Tvoju tvár možno iba jediná krajina robí naživo.

V čom to je? Premeny by trvali dlho, väčšia finančná záťaž?

Je to riskantné z toho dôvodu, že vám môže odpadnúť parochňa, nejaká maska. Je to komplikovaný formát na živé vysielanie. Nehovoriac o tom, že by ste potrebovali päťkrát viac tímov maskérov a podobne. Myslím, že nik si nevezme na seba riziko, že niekomu počas prenosu odletí maska.

Aký rozpočet ste dostali na druhú sériu?

(smiech, pozn. red.) Porovnateľný s prvou.

Mimochodom, čia je potom chyba, keď napríklad v priamom prenose spadne moderátor do jamy na pódiu?

Hahahaha, viem, na čo narážate. Tak toto bola konkrétne chyba moderátora (Jana Krausa, pozn. red.), ktorý sa pozeral na to, či má dobre zapnuté sako, a nie pred seba :). Ale, samozrejme, v konečnom dôsledku všetko je nakoniec chyba režiséra :). Čiže som blbo umiestnil jamu :).

Vy ste kedysi pracovali aj na reality šou.

Reality šou je úplne iná káva. Musíte mať trpezlivosť, omnoho silnejší dramaturgický cit, musíte sa vžívať do príbehov jednotlivých ľudí, musíte to skladať ako skladačku. Je to iný štýl práce, iné rozmýšľanie. Dnes by som už na reality šou nemal toľko trpezlivosti ako kedysi. Aj si myslím, že je dobré, že je čas na taký typ neformálnej príjemnej zábavy.

Iste, ale televízie prišli v tejto sezóne s reality šou.

Áno, to je v poriadku.

Nechceli ste ísť na Filipíny?

Nie, kedysi som strávil čas v Argentíne, keď sme robili Wipeout, to mi bohato stačilo.

Za akých okolností môže byť dnes reality šou úspešná?

V prvom rade musí mať výborný casting, to je základ. Pokiaľ nemáte dobrý cast – ľudí, ktorí účinkujú alebo súťažia, môžete sa aj roztrhať a dobrú reality šou nespravíte.

V televízii Markíza ste od jej začiatkov, aké boli?

Začínal som v Slovenskej televízii v detskej relácii, kde som si prešiel všetkými pozíciami cez donesenie kávy až po asistenta réžie. Potom ma vtedajší zakladateľ Markízy Pavol Rusko doviedol do Markízy. Moje prvé réžie boli v Teleráne, potom som sa posúval aj do iných relácií.

Ako sa zmenila televízia za dvadsať rokov?

Bol som na evente, kde Markíza oslavovala dvadsiate výročie, a musím povedať, že ma chytila nostalgia. Dvadsať rokov v živote človeka je naozaj veľa. Nehovoriac o tom, že za dvadsať rokov sa zmenil celý televízny trh.

V čom najviac?

V profesionalite. Keď sme začínali s kolegami v Markíze či iných komerčných televíziách, boli to časy, keď sa neučili profesie ako režisér, asistent réžie a hlavný kameraman – bolo tu VŠMU a tam sa učili síce základné profesie na filmy, dokumenty, ale televízia, to sa tu neučilo. Naopak, všetko sme sa učili na vlastných chybách, na kolene od A po Z.

Dnes tu je veľa workshopov, zahraničných konzultantov, máte biblie na formáty. V tom čase neboli ani takéto formáty, postupne vznikali spoločnosti, ktoré produkovali domáci obsah, a potom prišli spoločnosti, ktoré nám doniesli obsah zvonka. Bola to škola hrou. (smiech)

Opäť spomínate biblie. Je podľa vás dobré, že existujú? Máte priestor na realizáciu?

Priestor tam vždy je. Niekto vám dá bibliu, a zároveň vám hovorí: drž sa jej, ale všetko ostatné si urob. Krajiny sú také rozdielne, že vy vlastne musíte prebrať s konzultantom veci, ktoré sa týkajú formátu – napríklad lokácie, zloženie poroty, kategórie ľudí. Všetko je o konzultácii.

Pretože ak to preženiem, rovnakú bibliu dostanú v Thajsku a tiež tam tá relácia vyzerá inak. Biblia je spôsob, ako rýchlo dokážete preniesť reláciu na obraz. Pretože za normálnych okolností nemáte ani toľko peňazí, ani tím ľudí, a mohli by ste vymyslieť, čo je už vymyslené, a keby ste už aj mali peniaze, tak by vám to trvalo rok. Tieto formáty sa vyvíjajú roky a existujú ľudia, ktorí nič iné nerobia, len toto. Myslím si, že na to ako malá krajina ani nemáme priestor.

Majú to dnes televízie ťažké? Ak áno, v čom?

Na Slovensku určite majú. Je veľká konkurencia medzi televíziami, vzniká každý rok množstvo programov a trafiť sa do aktuálneho vkusu diváka je stále ťažšie a ťažšie. Zároveň je slovenský divák náročný, niekedy až rozmaznaný (v dobrom) a žiada vždy najvyššiu kvalitu. Keď ju nedostane, vie sa veľmi rýchlo danému projektu otočiť chrbtom.

Viete odhadnúť to, čo chce?

Divák je nepredvídateľný. Stále si my, tvorcovia, hovoríme, že vieme aspoň trošku odhadnúť, čo nás čaká, a stále nám divák ukazuje, že je to päťdesiat na päťdesiat. Je to niekedy naozaj pokus-omyl. A niekedy vás to naozaj stojí veľa peňazí. Divák občas aj odzrkadľuje život ľudí na Slovensku, politickú situáciu. Keď je človek unavený, depresívny, prijme ľahšiu zábavu, potom potrebuje vidieť vzťahové veci, reality šou...

A český divák?

Ten je brutálne konzervatívny. Oveľa viac ako slovenský. V Česku fungujú seriály typu Ordinácia v ružovej záhrade niekoľko rokov a stále dosahujú rekordné čísla, neviete s tým pohnúť.

Ale predsa majú Česi aj seriály ako Ohnivý kuře.

Asi skôr hovorím o divákovi na Nove. Ten si musí viac zvyknúť. Veľa šou v Česku zakapalo na tom, že diváci nemali čas si na novinku zvyknúť. Divák Novy je málo flexibilný, ťažko prijíma nové tváre, má svoje herecké i spevácke ikony...

Čo pozeráte v televízii?

Kvôli prehľadu si pozriem vždy všetky novinky. Lokálne programy, chcem vedieť, čo sa deje na trhu. Keď som v Prahe a som unavený, tak si pozriem Hornú Dolnú.

Čo by ste ešte pre televízie chceli režírovať?

Som spokojný s tým, čo mám. Aj Tvoja tvár dokázala, že trh dokáže niečím prekvapiť. Pôvodne som mal totiž pripravovať pred pár rokmi Tvoju tvár pre českú verejnoprávnu televíziu, ktorá v tom čase aj kúpila licenciu, ale nakoniec sa rozhodli, že pre nich je to príliš kontroverzná šou. Neskôr o rok ju potom kúpila česká Nova a oblúkom sa dostala k Markíze.

Už ste niekedy ponúkli televíziám nejaký nový projekt?

Vlastný projekt som ešte televízii neponúkol. Skôr odporúčam. Tým, že už niekoľko rokov spolupracujem so zahraničnými spoločnosťami, od ktorých kupujeme licencie, skôr si poviem svoj názor. Odporúčam, čo by sa oplatilo kúpiť, čím by sa oplatilo zaoberať.

A vychádzajú predikty?

Vcelku vychádzajú, možno nie úplne hneď. Trúfam si povedať, že sa v tom celkom vyznám. Veľa projektov sa už aj zrealizovalo. Potom sa to už musí odvysielať v správnom čase a na správnom mieste.

Čo by ste televíziám dnes odporučili? Na čo by ste si trúfli?

Na Fear factor. Alebo nemecký Wetten dass (Stavme sa, že). Je toho viac, ale to si nechám pre seba, nech mi to niekto nevyfúkne :) (smiech)

Kto je Pepe Majeský?

Je dvorným režisérom televízie Markíza. I keď začínal v STV, k réžii sa dostal v televízii Markíza, kde pred dvadsiatimi rokmi režíroval Teleráno. Medzi jeho top projekty patria programy Mojsejovci, Česko Slovenská SuperStar, Hlas Česko Slovenska, Chart show a momentálne jeden z najdôležitejších programov jesennej sezóny Markízy – Tvoja tvár znie povedome. Dlhodobo režíruje aj pre TV Nova v Česku a podieľal sa na výrobe programov v zahraničí, konkrétne v Rumunsku (Hlas Rumunska, Rumunsko hľadá talent).

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.