Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
03.11.2016, 09:25

Václav Mika: Mnohí si misiu verejnoprávnosti mýlia s osobnými preferenciami

„Na to, aby ste vnímali tlaky bez stresu, treba mať vybudovaný systém redakčnej slobody. Stojí na troch pilieroch – nezávislosti, nestrannosti a nezaujatosti,“ hovorí generálny riaditeľ RTVS.

Václav Mika: Mnohí si misiu verejnoprávnosti mýlia s osobnými preferenciami

Nastavenie financovania RTVS je jeden z prvých problémov súčasnej koalície. Čo bolo pre vás počas vášho pôsobenia najťažšie?
Najťažšie bolo asi nájsť vnútorný pokoj a harmóniu, ktorá je na tomto poste veľmi dôležitá. Niektoré situácie si vyžadujú skutočne veľkú mieru sebaovládania a príslušnú dávku pokory. V praxi to znamená, že musíte zladiť očakávania a túžby viacerých strán, ktoré sú často nezlučiteľné. A pravda je taká, že mnohí ľudia si misiu verejnoprávnosti mýlia s tým, čo sú ich osobné preferencie. Nakoniec, verejnoprávna misia je aj o hľadaní kompromisu v záujme priniesť divákom a poslucháčom čo najvyššiu pridanú hodnotu.

V čom bola doteraz vaša misia úspešná?
Veľmi opatrne a s pokorou riešim tému úspešnosti. Mnohokrát je to tak, že keď sme úspešní, zabúdame na to, že úspech musí byť aj udržateľný. Úprimne povedané, teším sa, keď merateľné a nespochybniteľné mediálne parametre sú také jasné, že môžeme o nich hovoriť ako o úspechu.

Je to divácka a poslucháčska lojalita, spokojnosť, ale aj kvalita formátov, ktorá sa meria nielen cez prieskumy a ocenenia. Ale najmä tým, že ponúkame formáty, ktoré naši diváci a poslucháči hľadajú. A navyše, keď sa spojené médiá RTVS správajú ekonomicky zodpovedne, teda hospodárime vyrovnane. Nie je dôležité iba vytvárať atraktívny program, ale aj netvoriť pri tom straty s otvoreným účtom.

Myslíte si, že potrebujeme verejnoprávnu televíziu?
Bolo by veľkou chybou, keby sme si to mysleli len ja alebo moji kolegovia. Opäť trošku odvážne poviem, že téma spred rokov, či potrebujeme verejnoprávne médiá, už nie je aktuálnou témou. Dlhší čas som túto pochybnosť z relevantných zdrojov nepočul.

Tým, že ponúkame unikátny mediálny obsah, ktorý v iných médiách nie je, sa jasne vymedzujeme voči komerčným médiám. Ale aj tým, že ponúkame svoje mediálne produkty vo všetkých platformách zadarmo. Za všetky uvádzam šport, ktorý nie je zďaleka jediná, ale na druhej strane veľmi podstatná služba RTVS. Lebo šport je a onedlho bude vo všetkých platformách spoplatneným obsahom. Naopak, RTVS ponúka svoj mediálny obsah, všetky formáty televízie a rozhlasu, internet, aplikácie a hudobné telesá bezplatne.

Môže byť naša verejnoprávna televízia apolitická? Ako ste vnímali tlaky počas svojho pôsobenia?
Treba povedať, že na to, aby ste vnímali tlaky bez stresu, treba mať vybudovaný systém redakčnej slobody, ktorý je postavený na troch pilieroch – nezávislosti, nestrannosti, nezaujatosti. Znie to veľmi jednoducho, ale v praxi to môže byť trochu komplikované. Byť nestranný a nezávislý je oveľa jednoduchšie merateľné, ako byť nezaujatý.

Všetci v sebe nosíme nejaké vnútorné vedomie a aj tí, ktorí sú súčasťou mediálneho sveta, sú ľudia a všetko spolu zladiť nie je ľahké. Máme vnútorné mechanizmy, ktoré sú na úrovni redakčnej praxe, ale aj v polohe vnútorných noriem. Vieme tak zabezpečiť model fungovania, ktorý je štandardný pre verejnoprávne médiá v Európe.

Treba povedať, že tento model v princípe neumožňuje, aby sa do systému diali nejaké ad hoc zásahy. Keď vytvoríte systém, ako je to v mnohých oblastiach verejnej kontroly, tak je logické, že to nie je postavené len na osobných danostiach a výbave ľudí, ktorí sú zodpovední, ale na systéme. A to je oveľa bezpečnejšie.

Čo podľa vás momentálne RTVS potrebuje, aby zvýšila svoj kredit?
Musím povedať, že kredit, ako to nazývate, nie je otázka konkrétnej vysielacej sezóny alebo dokonca jedného funkčného obdobia generálneho riaditeľa. Je to nikdy sa nekončiaci príbeh. Médiá čelia novým výzvam. Vznikajú nové médiá, platformy, ale aj tlak na tvorbu unikátneho mediálneho obsahu. To všetko tvorí kredit médií.

Nielen hodnoty verejnoprávnosti (univerzálnosť, nezávislosť, kvalita, rozmanitosť, inovácia, zodpovednosť), ale aj to, ako médiá držia krok s trhom. Za všetko hovorí, že RTVS je podľa posledného prieskumu agentúry Focus z mája 2016 druhou najdôveryhodnejšou inštitúciou po Slovenskej akadémii vied.

Ako hodnotíte súčasné politické dianie okolo RTVS?
Bola by chyba, keby som sa pustil do hodnotenia politického diania okolo RTVS. Aktívne do týchto tém nevstupujeme. Nakoniec, všetko má svoj vývoj a najlepšou odpoveďou je naša práca a výsledky, ktoré sú nespochybniteľné.

Jedným z najsilnejších argumentov pre nezvyšovanie koncesií je priveľký podiel externej výroby. Ako ho vnímate?
V prvom rade to nevnímam ako argument a zásadne sa proti slovu argument vymedzujem. Je to nezainteresované konštatovanie bez faktov. Ak by som to mal uviesť na pravú mieru a vysvetliť: urobili sme presný odpočet plnenia našej činnosti od roku 2012 do roku 2016 (vrátane prvého polroku 2016), kde sme presne z pohľadu financií, počtu formátov a konkrétnych oblastí rozhlasu a televízie argumentovali, aký objem výroby sme realizovali s akými finančnými nákladmi.

Práve z toho je jasné, že celkový nárast vlastnej výroby je podstatne vyšší (v porovnaní rokov 2011 a 2015 je to presne 34-percentný nárast vlastnej výroby) ako nárast externej výroby. Preto je toto tvrdenie nesprávne a nepravdivé. Na riadnom rokovaní Rady RTVS bol prerokovaný aj odpočet plnenia a téma pomeru externej a internej výroby. Rada RTVS materiál vzala na vedomie v plnom rozsahu. Rád spomínaný odpočet priložím, keďže ide o fakty, nie dohady a účelové tvrdenia.

Ak by ste vo svojom pôsobení na poste generálneho riaditeľa nepokračovali, koho by ste považovali za svojho najlepšieho nástupcu?
Ak by som sa rozhodol nekandidovať, tak sa včas vyjadrím. To znamená, že sa vyjadrím, až keď sa rozhodnem, že nebudem kandidovať. Aktuálne toto rozhodnutie ešte nepadlo.

(Pozn. Veľmi podstatným faktom je, že zákonnou povinnosťou RTVS je spolupráca s nezávislou produkciou, teda s externým prostredím, čo hovoria príslušné ustanovenia zákona. Ďalej vieme uviesť absolútne jasné porovnanie s minulosťou, akým spôsobom fungovali formáty z pohľadu finančných nákladov, ale aj diváckej úspešnosti, a ako fungujú aktuálne. Tvrdíme, že z celkovej výroby sa dnes vyrába viac interne, za efektívnejších  finančných podmienok, a že naši diváci majú možnosť sledovať také formáty, ktoré dosahujú podstatne vyššiu sledovanosť.)

Rozhovor vyšiel v tlačených Stratégiách.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.