Počas troch mesiacov, v júli až septembri 2016, odpovedali respondenti v prieskume spoločnosti Median SK na otázku „Ktorá televízia má podľa vás najobjektívnejšie spravodajstvo?“
V porovnaní s výsledkami za predchádzajúce obdobie nastali zmeny na všetkých priečkach rebríčka a prvýkrát v prieskume označili respondenti ako najobjektívnejšie verejnoprávne spravodajstvo. Median SK zisťuje názor ľudí na objektívnosť spravodajstva od roku 2010.
Na prvom mieste sa umiestnila RTVS s 24 percentami, k Markíze sa priklonilo 23,8 percenta respondentov, TA3 dosiahlo 18,1 percenta a TV Joj spomenulo 15,9 percenta opýtaných. Rozdiel medzi dlhodobým lídrom v objektívnosti spravodajstva - televíziou Markíza – a RTVS je minimálny, len 0,2 percentuálneho bodu, preto ho zatiaľ nie je možné hodnotiť ako trend. O tom, či ide o vývoj alebo o štatistickú odchýlku, napovedia viac ďalšie výsledky.
Za štyri roky z 12 na 24 percent
Z dlhodobého hľadiska dochádza k zlepšovaniu vnímania RTVS. Na konci roka 2012 označovalo ako objektívne verejnoprávne spravodajstvo len 11,3 % opýtaných, odvtedy však kontinuálne rastie. Najlepšie výsledky zaznamenala RTVS v priebehu minulého roka, kedy sa v druhom a treťom kvartáli hýbala nad 27 percentami. Tento rok vnímanie objektivity verejnoprávneho spravodajstva divákmi kleslo na 23,9 percent v prvom kvartáli a 23,2 percent v druhom kvartáli. V aktuálnom kvartáli zaznamenala RTVS rovných 24 percent, čím sa dostala na prvé miesto v rebríčku.
„Ambícia stať sa najobjektívnejším spravodajstvom bola pred pár rokmi pre nás vzdialeným cieľom a ilúziou. Dnes sme tento cieľ dosiahli a mne neostáva nič iné, len vysloviť slová vďaky. Je to obrovské zadosťučinenie za našu prácu v spravodajstve. Poďakovanie za dôveru patrí našim divákom a poslucháčom. Prirodzene tiež ďakujem svojim kolegom, pretože to nie je iba zásluha generálneho riaditeľa, toto je zásluha tímovej práce a všetkým vzdávam veľký hold,“ povedal Václav Mika, generálny riaditeľ RTVS.
Minimum aj maximum trhového lídra
Objektívnosť spravodajstva Markízy vnímali respondenti ako najobjektívnejšie za posledných šesť rokov a zvyčajne neprechádzalo dramatickými výkyvmi. Napriek poklesu bol náskok dostatočný na udržanie prvenstva. Tento rok však dosiahla Markíza svoje hraničné hodnoty. Voči začiatku tohto roka poklesla objektívnosť podľa opýtaných o 7,5 percentuálneho bodu, z 31,3 % na 23,8 %. Pričom 31,3 percent z prvého kvartálu bolo maximom Markízy za posledných šesť rokov a 23,8 % z aktuálneho prieskumu je minimom Markízy za posledných šesť rokov.
TA3 predbehla TV Joj
TA3 sa po minuloročnom poklese na 11 - 13 percent vrátila na svoju úroveň z rokov 2012 až 2014, kedy sa pohybovala medzi 15 - 17 percentami. Vrchol dosiahla spravodajská televízia začiatkom roka 2014, kedy atakovala hranicu 18 percent. V treťom kvartáli tohto roka svoj rekord prekonala, keď ju 18,1 percenta respondentov označilo ako televíziu s najobjektívnejším spravodajstvom. TA3 tak po prvýkrát vystriedala na tretej priečke TV Joj.
Televízia Joj po miernom náraste v prvej polovici tohto roka dosiahla svoj najslabší výsledok za posledné štyri roky. Ako televíziu s najobjektívnejším spravodajstvom ju označilo v treťom kvartáli 15,9 percenta respondentov, čo je pokles voči minulému kvartálu o 1,8 percentuálneho bodu a medziročne o 2,5 bodu. Najúspešnejším obdobím bol pre TV Joj druhý kvartál 2013, kedy sa televízia dostala vo vnímaní objektivity spravodajstva divákmi nad 23 percent.
Prieskumu verejnej mienky sa zúčastnilo 2081 respondentov vo veku od 14 do 79 rokov. Terénny zber dát prebiehal v období júl až september 2016.