Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
15.11.2016, 21:13

Google publikoval falošné správy počas volieb v USA

Použil zlú metodiku a užívateľom sa objavovali nesprávne správy.

Google publikoval falošné správy počas volieb v USA
Zdroj: Reuters

Internetový vyhľadávač Google priznal, že vo svojom spravodajstve o voľbách v USA použil zlú metodiku. Užívateľom sa objavovali nesprávne správy o víťazstve republikána Donalda Trumpa vo chvíli, keď viedla demokratka Hillary Clintonová. Napísal o tom dnes web Financial Times.

Na adresu spoločnosti Google sa strhla kritika potom, čo vyšlo najavo, že vo svojom vyhľadávaní dal počas predvolebnej noci prednosť blogu s názvom 70News, ktorý tvrdil že Donald Trump voľby vyhral. V tom čase však podľa iných štatistík na Google viedla jeho demokratická súperka Clintonová o 700-tisíc hlasov.

Google sa ospravedlnil a na svoju obhajobu povedal, že svoje algoritmy manuálne nekoriguje, aby zamedzil obvineniam z toho, že cielene ovplyvňuje informácie, ktoré sprostredkúva. Jeho cieľom je vraj poskytovať užívateľom najrelevantnejšie a najužitočnejšie informácie. Sľúbil však, že na stránkach s nesprávnymi správami nebude umiestňovať reklamy.

​Google však nie je prvým internetovým gigantom, ktorý sa v súvislosti s voľbami stretol s kritikou. Strhla sa aj na Facebook, ktorý údajne neblokoval falošné správy, s ktorými sa pred voľbami roztrhlo vrece. Zakladateľ Facebooku Mark Zukerberg túto informáciu však poprel. Podľa neho pred voľbami na Facebooku kolovalo len málo falošných správ.

Problémy poukázali na to, že pre Google, Facebook či internetových užívateľov môže byť ťažké rozoznať, kedy sa jedná o legitímne spravodajstvo, myslí si riaditeľka programu žurnalistiky a etiky na univerzite Santa Clara Sally Lehrmanová.

Google vydal vyhlásenie, v ktorom tvrdí, že zadávateľom reklamy zabráni v umiestňovaní reklám na stránky s klamlivým obsahom. Chce, aby sa reklamy v budúcnosti neobjavovali na stránkach, ktoré "dezinformujú či skrývajú informácie o vydavateľovi". Ako to ale plánuje docieliť, neuviedol. Pri normálnej prevádzke sa na odhalenie chýb spolieha na algoritmy, zamestnancov, ktorí stránky monitorujú a na sťažnosti používateľov.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.