Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
22.12.2016, 13:56

Generálny riaditeľ Markízy: Vystúpili sme z terestriálu, lebo chceme byť efektívnejší

Matthias Settele o tom, prečo im nevyšiel Ostrov a či sa neobávajú nižších ratingov po odchode z terestriálu.

Generálny riaditeľ Markízy: Vystúpili sme z terestriálu, lebo chceme byť efektívnejší
Zdroj: TV Markíza

Líder na poli komerčných televízií, skupina Markíza, mala podľa jej generálneho riaditeľa Matthiasa Setteleho úspešný rok. Ako líder oslávil už dvadsať rokov pôsobenia na tomto trhu. Priniesol úspešné i menej úspešné formáty, pozitívne sú aj ekonomické výsledky televízie. V lete urobila Markíza ďalší krok smerom k efektivite fungovania – oznámila odchod z DVB-T. Ako ovplyvní tento krok budúci rok skupinu, aj o tom rozprával generálny riaditeľ Markízy Matthias Settele.

Ak by ste mali porovnať roky 2015 a 2016, ktorý bol pre vás lepší?
Snažíme sa, aby spoločnosť profitovala a dosahovala dobré výsledky tak v programingu, ako aj z ekonomickej stránky. Výsledky za prvých deväť mesiacov ukazujú 8-percentný nárast tržieb a 27-percentný nárast zisku. Naším cieľom je rozvoj spoločnosti, a preto sa vždy pozeráme dopredu.

Ako ste vy osobne spokojný s odchádzajúcim rokom?
Pýtate sa na hospodárske výsledky? Tie sú doteraz dobré.

A čo sa týka programu, ktorý ste priniesli divákom?
Predstavili sme nový úspešný formát Tvoja tvár znie povedome, pokračovali sme vo vysielaní obľúbeného komediálneho seriálu Horná Dolná. Ale spokojní sme aj s inými programami, ako napríklad Chart show či Dobre vedieť! Iste, sú programy, ktoré príliš nevyšli, ale to je v televízii normálne. Prinesiete hity, evergreeny, ale občas to jednoducho nevyjde. Takto to funguje v každej televízii.

V septembri ste hovorili o tom, že Ostrov bude pre vás najväčšou hádankou jesene. A tiež ste povedali, že to bol jeden z najnákladnejších projektov vôbec.
Áno, bol to drahý projekt. Zároveň však musím povedať, že jeho produkcia bola naozaj dobrá, investovali sme doň veľa energie. Ľudí však neoslovil a my sme to museli akceptovať.

Čo má Farma, čo nemá Ostrov?
Farma je veľmi slovenská, odohráva sa v domácom prostredí, so slovenskými zvykmi. Tento formát je dôkazom, že ak sa divákom nejaký formát zapáči, naozaj sú lojálni. To je príklad Farmy – diváci si k nej vytvorili vzťah. Ostrov priniesol na obrazovky exotickú lokáciu a myslím si, že to bolo práve exotikou, ktorá ľudí neoslovila.

Takže to nie je o tom, že ľudia nemajú náladu na reality šou.
Ľudia televízne programy nevnímajú v žánrových kategóriách. Pre nich je podstatné, aby program mal dobrý príbeh, zaujímavé obsadenie a obsahoval prvok napätia. Buď ich program zaujme, alebo nie. Kategorizácia je pre nás. Ak ste plnoformátová televízia a chcete zasiahnuť čo najviac divákov, musíte im ponúknuť pestrý program: reality šou, komédie, zábavné formáty, fiction, spravodajstvo a publicistiku – potrebujete jednoducho všetko. Ale, iste, vždy nejaký trend dominuje.

Je dnes trend zábavných formátov?
Zábavné formáty boli obľúbené vždy, je však pravda, že v poslednom období je tento trend predsa len výraznejší.

Tak čo podľa vás zaberie budúci rok?
Jeden z mojich mentorov zvykol hovoriť – nesnaž sa predpovedať budúcnosť a nikdy sa nepomýliš. (Smiech) Na budúci rok máme pripravených veľa nových formátov. Samozrejme, programy, ktoré tento rok uspeli, sa na obrazovky vrátia. To, ako sa formátu bude dariť, je veľmi ťažké predikovať. Snažili sme sa pre divákov pripraviť najlepší program.

Tomu rozumiem, ale predsa len od niektorých formátov máte vyššie očakávania.
Máme niekoľko highlightov – vraciame Tvoju tvár, Dobre vedieť!, do vysielania sme nedávno zaradili aj Hviezdnu párty, Kávomat: Miestny úrad Hodrušany, budeme mať obľúbenú Hornú Dolnú, tešíme sa na nový komediálny seriál Divoký Zapadákov a seriál Kuchyňa. Máme pripravených veľa rôznych formátov, uvidíme, ktorý z nich príde do cieľa s najlepším výsledkom.

Ako ošetríte podvečerný slot? Budete pokračovať s Búrlivým vínom?
Búrlivé víno bude pokračovať aj v ďalšej sezóne. V developmente však máme aj nové formáty.

Vráti sa Koleso šťastia?
Tento formát sme spustili tento týždeň vo forme špeciálnych charitatívnych vydaní a v nasledujúcich týždňoch prídu na rad klasické diely.

Ale nebudete meniť Lukáša Adamca, alebo?
To rozhodne nie, prečo, vám sa nepáči? (Smiech) Myslím si, že je to veľmi pozitívny typ človeka, diváci ho majú veľmi radi, nie je dôvod na zmenu.

Čo pripravujete pre vaše ďalšie stanice Dajto a Doma?
Dajto už tradične patrí klasickým a akčným filmom, ale aj seriálom typu Kobra 11, NCIS, a tie fungujú veľmi dobre. Doma je stanicou, ktorú charakterizujú silné príbehy – či už sú to filmy na základe skutočných udalostí, romantické filmy, v programe máme niekoľko veľmi zaujímavých detektívnych, ale aj komediálnych seriálov, bežia veľmi populárne telenovely – turecké, latinskoamerické, ale aj indické a nedávno sme vysielali vynikajúci seriál Velvet. Pripravujeme zopár drobných zmien v podvečernom slote, ale nie je to nič významné, pretože obe stanice sú podľa nás nastavené dobre.

Hovorili ste o tom, že najúspešnejšie programy tohto roka boli pre vás Horná Dolná a Tvoja tvár. Ako s odstupom času hodnotíte to, že konkurencia do nedeľného prime time zaradila silnú šou Česko Slovensko má talent?
Je zrejmé, že ak by boli tieto dva formáty nasadené v dvoch odlišných dňoch, boli by ešte silnejšie. Ale nedeľa večer poskytuje veľmi exkluzívny priestor, keď televíziu sleduje najviac ľudí. Práve preto televízie nasadzujú svoje najsilnejšie, najdrahšie šou práve do tohto slotu. Iste, ak súperia dve silné šou, je logické, že čísla sú nižšie. Keby sme mali Tvoju tvár v inom dni, pravdepodobne by sme mali vyššie čísla, ale napriek tomu sme dokázali prinášať vyššiu sledovanosť ako šou konkurencie.

A kto je v takomto prípade reálny víťaz? Keď obidve relácie dosahujú tesné výsledky medzi sebou a pritom keby boli v iných dňoch, možno by boli vyššie. Na jar mala Tvoja tvár priemerne o 10 % vyšší share.
Výsledky neboli len tesné, napriek absolútne inej situácii bola Tvoja tvár, čo sa týka čísiel sledovanosti, víťazom. Preto s ňou pokračujeme aj budúci rok.

Dobre vedieť! je síce oveľa menší formát, ale kontinuálne vám tento rok priniesol štandardné výkony.
Dobre vedieť! štartovalo v lete a veľmi opatrne. Postupne sa však udomácnilo a prináša vyššiu sledovanosť a solídne výsledky. Pre nás je práve toto formát, s ktorým môžeme rátať v dlhšom horizonte. Ľudia ho majú radi, ale nie je to výpravná šou. Potrebujete však aj takéto typy programov – spoľahlivé, od ktorých viete, čo môžete očakávať.

Koncom leta ste prišli s informáciou, ktorá zásadne ovplyvnila vývoj na tomto trhu. Oznámili ste, že odchádzate z DVB-T. Čo pre vás tento krok znamená?
Tento krok sa udial už vo viacerých krajinách, nie sme prvá televízia, ktorá odišla z terestriálu. Predovšetkým chceme byť efektívnejší, keďže náklady na slovenskom trhu týkajúce sa terestriálneho vysielania boli pre nás extrémne vysoké. Z našej strany je to teda hlavne ekonomické rozhodnutie.

Neobávate sa, že týmto krokom prídete o potrebné ratingy sledovanosti?
Je to pre nás výzva. Musíme tvrdo pracovať a ponúknuť divákom dobrý program, ktorý ich zaujme. Podstatné je, aby bola pozitívna celková bilancia za rok 2017.

Mohli ste si toto rozhodnutie dovoliť, pretože na Slovensku máme 10 – 12 percent domácností, ktoré pozerajú televíziu cez anténu? Napríklad v Česku to asi nebude pre CME také jednoduché, predpokladám.
Máme iba 12 percent divákov, ktorí pozerajú televíziu výlučne prostredníctvom antény. A to nie je z pohľadu nášho trhu až také zásadné číslo. Ak by ich bolo povedzme 50 – 60 percent, takýto krok, prirodzene, urobiť nemôžete tak rýchlo. My si, za týchto okolností, na tento krok môžeme trúfnuť.

Ako to bude prebiehať od nového roka. Vypnete vysielanie k 1. januáru? Kedy budete mať prvé relevantné výsledky?
Zmluvy na šírenie terestriálneho vysielania sú platné do 31. decembra. Čo sa týka ratingov, to bude dlhšia cesta, dôležitá je totiž aj úprava panela peoplemetrového merania, a to trvá celé mesiace. Podstatný však bude výsledok za celý rok. Rátame teda s menšími turbulenciami na začiatku roka, ale veríme, že na konci roka to budú celkovo dobré výsledky.

V akej fáze ste momentálne v rokovaniach s operátormi a prevádzkovateľmi? Tí momentálne hovoria o tom, že od nich komerčné televízie pýtajú viac peňazí a apelujú na to, že nespokojný bude práve divák.
Nekomentujeme prebiehajúce rokovania, ale ponúkame tri obľúbené kvalitné stanice s veľkým diváckym zásahom. Ak platformy profitujú z toho, že ich majú v ponuke, je logické, že máme záujem o podiel na tomto zisku.

Ako vidíte budúci rok reklamu, televízny trh?
Všetky indikátory slovenskej ekonomiky napovedajú pozitívny vývoj. Prečo by sa teda aj reklamný trh nemal vyvíjať podobne?

Tento rok ste začali ponúkať službu Hbb-TV. Čo očakávate od tejto služby?
Myslíme si, že v budúcnosti môže mať pre televízie väčší význam. Momentálne je táto služba úplne na začiatku a pravda je tiež taká, že ju zatiaľ používa naozaj malé percento ľudí aj preto, že nie sú na to ešte technicky vybavení. Ale potrebujeme a chceme byť pripravení do budúcnosti.

Kde vidíte v tomto priestor pre zaujímavý biznis model?
Nedávno som čítal článok o jednej z nemeckých staníc, ktorá chce takýmto spôsobom získavať viac z lokálnej reklamy. Myslím si však, že je to malý biznis. Našou prioritou ostáva televízia, potom web a napokon tieto nové formy inovácií.

Spomínali ste online. Tento rok ste menili obsahovo aj vizuálne vašu internetovú stránku. Aké máte v tomto smere ambície? Ako vám online pomáha pri propagácii, sledovanosti vašich programov?
Redizajnovali sme web tak vizuálne, ako aj obsahovo. Predstavili sme viacero nových formátov, ako napríklad exkluzívne rozhovory na markiza.sk – Tvárou v tvár, Gizka (po)radí, alebo Exkluzívne na tvnoviny.sk, zlepšili sme videoarchív. Ale ideme na to postupne. Televízny web je úzko previazaný s televíziou a na to, aby vám naozaj dobre fungovali veci v online, musíte mať silné programy.

A večerné správy? Ako ich ovplyvňuje online?
Vzťah Televíznych novín a TVnoviny.sk je iný. Doba sa zmenila, nemôžete si odkladať informácie len do večerného spravodajstva, musíte o nich aktuálne informovať na webe. To je dôvod, prečo sa musí meniť aj obsah správ. Informácie musíte zasadiť do kontextu, dať im pridanú hodnotu, video, infografiku, čokoľvek, čo divákom ponúkne lepší prehľad. Tento proces sa však netýka iba nás v televíziách, ale zasiahol žurnalistiku ako celok.

Keď sme sa rozprávali o hlavnom večernom spravodajstve začiatkom roka, hovorili ste, že potrebujete pridať. Sledovanosť sa v tomto smere vyvíjala pre vás sínusovo.
Niektoré týždne boli veľmi dobré, niektoré menej. Proces zlepšovania obsahu sa nikdy nekončí a budeme pokračovať aj v budúcom roku. Niekedy ste so zmenami spokojný viac, inokedy menej. Je to veľká loď a každý v nej musí robiť svoju prácu najlepšie, ako vie. Ale je to výzva.

Začínate RTVS vnímať ako konkurenciu?
Nie, takto nie. Okrem rozdielneho nastavenia sú tu aj ďalšie aspekty, ktoré treba brať do úvahy. Nemáme napríklad takú úzku väzbu na štát, nie sme súčasťou diskusií medzi politickými stranami. To je našou výhodou. Aj preto, že ako firma máme len televíziu, nemáme žiadne iné podnikateľské záujmy.

Je tu podľa vás priestor pre novú stanicu? Možno Passion?
Myslím si, že pre dobrý špecializovaný obsah alebo tematickú stanicu tu priestor je, ale podmienkou je dohoda s operátormi. Bez záujmu z ich strany by to nemalo zmysel. Takže uvidíme. Momentálne to nie je téma dňa.

Čo bude pre vás najdôležitejšie v budúcom roku? Čo si želáte?
Udržať hodnotu značky Markíza a zároveň prinášať nové projekty. Orientovať sa na web, mobilné aplikácie. Ale na prvom mieste zostáva televízia, robíme ju s vášňou a nadšením a chceme, aby ju ľudia stále mali radi.

Kto je Matthias Settele?

Do funkcie generálneho riaditeľa TV Markíza nastúpil 1.októbra 2013. Pred nástupom do CME
zastával pozíciu generálneho manažéra v spoločnosti Turner Nordic a Baltic a pôsobil ako senior konzultant pre rakúsku verejnoprávnu televíziu ORF. Taktiež bol televíznym a produkčným konzultantom pre viaceré medzinárodné televízne skupiny vrátane RTL Group, MTG/ Viasat group a Turner Broadcasting International, ako aj televízne stanice, produkčné spoločnosti a univerzity v rámci Európy. Pred začiatkom konzultantskej profesie pracoval ako Senior Vice Prezident pre obchodné záležitosti pre spoločnosť RTL v Nemecku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.