Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.12.2016, 09:31

Najdôležitejšie udalosti mediálnej brandže v roku 2016 (1. časť)

Rozpad národného paywallu, odchod televíznej jednotky z terestriálu či nelegálne šírenie českých staníc. Aj to sú témy roka mediálneho trhu.

Najdôležitejšie udalosti mediálnej brandže v roku 2016 (1. časť)

Prinášame prvú časť kľúčových udalostí mediálneho trhu za uplynulý rok. 

Rozpad národného platobného systému

Projekt Piano odštartoval v máji 2011. Opieral sa o myšlienku vytvoriť jednotný platobný systém, cez ktorý by čitatelia získavali prístup k článkom slovenských médií. Systém združoval weby ako Sme.sk, Pravda.sk, Pluska.sk, tyzden.sk, HNonline.sk a Trend.sk.

Piano však neumožňovalo vydavateľom priamo manipulovať s platobným systémom, komunikovať s predplatiteľmi či tvoriť marketingové aktivity ako i cenotvorbu a postupne sa z neho odhlásilo viacero médií. Príbeh národného paywallu ukázal, že takýto typ spoločného riešenia vydavateľom nevyhovuje, väčšina dnes preferuje samostatný paywall.

Markíza mení spôsob vysielania, od nového roka sa nebude šíriť cez anténu

V lete televízia Markíza médiá informovala o tom, že od januára 2017 sa jej obsah už nebude šíriť bezplatne, teda prostredníctvom terestriálu. (DVB-T) Svoje rozhodnutie zdôvodnila tým, že nasleduje trendy v televíznom vysielaní. Pravda, je však inde. Markíza sa rozhodla, že zmení spôsob svojej distribúcie a uprednostní efektivitu.

Z tohto dôvodu je pre ňu terestriál, za ktorý platí, nevýhodný. Markíza nikdy oficiálne nepotvrdila koľko platí Towercomu za terestriál (Towercom je u nás jediná spoločnosť, ktorá sprostredkováva DVB- T vysielanie pozn. red.), neoficiálne sa hovorí o 5 miliónov eur ročne, len za hlavnú stanicu – Markízu. Markízu si zvolila cestu, ktorá je zaujímavé aj pre vlastníka Markízy, spoločnosť CME a otvorene o nej hovorí aj jej šéf Christoph Mainusch.

Jeho filozofia je spoplatniť obsah, ktorý prevádzkovatelia distribuujú konečným zákazníkom. Znamená to vlastne prechod od free to air vysielania k pay tv biznisu. V každom prípade toto rozhodnutie spustilo aj ďalšie kroky na televíznom poli: rokovanie o nových cenách s operátormi a inými prevádzkovateľmi vysielania. Hovorí sa aj o úprave panela peoplemetrového merania.

Výhra Nového Času v kauze Bonanno

Denník priniesol ešte v lete 2011 sériu článkov, ktoré poukazovali na párty, na ktorej sa okrem sudcov zúčastnil aj námestník generálnej prokuratúry či pedagóg z právnickej fakulty. Súčasťou oslavy bolo nevhodné správanie niektorých prítomných.

Ich konanie totiž pripomínalo smutnú udalosť v Devínskej Novej Vsi, pri ktorej zahynulo sedem ľudí. Po vyše štvorročnom súdnom spore padol prvý verdikt – v prospech Nového Času.  

Zdroj: Nový Čas

Reklamu Europy 2 predáva Radio Services

Od januára 2016 predáva reklamný priestor rádia Europa 2 spoločnosť Radio Services. Dovtedy spolupracovala Europa 2 s Fun rádiom.

Radio Services získalo zastúpenie na predaj reklamného priestoru a Europa 2 sa tak zaradila k Rádiu Jemné, Rádiu Anténa Rock a k Rádiu Vlna, ktoré sú pri predaji reklamného času tiež zastrešované spoločnosťou Radio Services.

Pozrite si aj:

Rokovania o novej cene medzi operátormi a televíziami

Televízia Markíza urobila zásadné rozhodnutie tým, že sa rozhodla odísť z terestriálneho vysielania. Tým oficiálne vstúpila do pay TV biznisu. Operátorom takto otvorila priestor pre získanie nových zákazníkov. Sebe síce ušetrila časť nákladov, ktoré musela platiť za terestriál, avšak musí rátať s tým, že kvôli tomuto kroku príde o časť svojich ratingov, minimálne na začiatku roka.

Aj z tohto dôvodu otvorila rokovanie o nových cenách s operátormi, ku ktorým sa neskôr pridala aj skupina JOJ Group. Od operátorov obe televízie žiadajú, aby jej od januára platili za programový obsah niekoľkokrát vyšší poplatok za zaradenie v základnej programovej ponuke, ako doteraz. Operátori sa prostredníctvom svojich asociácií bránia a apelujú, že ak dôjde k navýšeniu cien, doplatia na to predovšetkým koncoví užívatelia, teda diváci. Začiatkom roka by mali byť negociácie o nových cenách ukončené.

Boj proti nedovolenému šíreniu českých staníc na našom území

Rôzni distribútori televízneho obsahu dnes ponúkajú bežne v tých najzákladnejších balíčkoch aj české stanice. Problém je to, že im ich šíria bez dovolenia vysielateľov, teda televízií. Tie nedovolením šírením prichádzajú nielen o sledovanosť, ale aj potenciálne peniaze za reklamu. Navyše nelegálne, na iné územia sa šíri obsah, na ktorý už vysielatelia nemajú zakúpenú licenciu. V roku 2016 začali vysielatelia tento problém riešiť intenzívnejšie.

Už začiatkom roka skupina Nova i Markíza distribútorom ponúkli medzinárodné verzie svojich najsledovanejších staníc. Pre slovenských divákov tak bola spustená stanica Nova International, pre českých divákov v rovnakom duchu vznikla stanica Markíza International. Začiatkom jesene za tým istým účelom uviedla na český trh skupina JOJ stanicu JOJ Family.

Počas roka skupina CME a neskôr aj JOJ Group získala niekoľko súdnych predbežných opatrení na zákaz vysielania ich staníc. Pred koncom roka Rada pre vysielanie a retransmisiu udelila sankciu vo výške 10 000 eur spoločnosti UPC Broadband Slovakia, ktorá porušila zákon tým, že neoprávnene šírila české stanice.

Rokovania o zaradení dcérskych medzinárodných staníc vysielateľov s distribútormi stále pokračujú, rovnako ako aj dohody o vypnutí českých staníc. Ak sa tak v budúcom roku stane, pre distribútorov by to znamenalo vlnu kritiky zo strany koncových užívateľov, pre ktorých by to znamenalo, že prídu v balíčkov o svoje obľúbené stanice.

Vypredaný reklamný priestor v televíziách

Vyššia cena dopytu po televíznej reklame na komerčných staniciach nie je novinkou. Už v roku 2015 dosahovali počas bežných mesiacov takú vypredanosť, ktorá bola kedysi bežná iba počas Vianoc. Snaha o vyrovnanie ponuky a dopytu sa udiala koncom roka 2015, keď obchodní riaditelia obidvoch skupín Florian Skala (Markíza) a Martin Heržo (JOJ Group) podľa agentúry MEC zvýšili cenu televíznej reklamy  v priemere o 6,5 – 8%.

Aj v tomto roku oznámili televízie, že od roka 2017 pristúpili k navýšeniu cenníkových cien - televízia Markíza o 10%, JOJ Group o 7,5%. Ekonomická situácia na trhu je pre obe televízie priaznivá. Televízia je stále efektívny mediatyp, kam smeruje väčšina výdavkov v reklame.

Pozn. red.: Florian Skala televíziu Markízu opúšťa a mieri do bulharskej televízie, patriacej CME.

Investícia do lokálnej tvorby je nevyhnutná

Akvizičné programy nefungujú tak ako lokálna tvorba. Aj keď nie vždy diváci ocenia reláciu, ktorú prinesú na televízne obrazovky, jediné, čo televíziám dnes naozaj dokáže priniesť vyššiu sledovanosť, je vydarená domáca tvorba. A čím vyššie ratingy, tým lepšiu východiskovú situáciu majú obchodní riaditelia. Skupina JOJ stratégiu nových projektov plnila od začiatku tohto roka a priniesla nové formáty ako seriál ZOO, Naši, na jeseň televízia uviedla ďalšie novinky ako kriminálku Za sklom či zábavnú reláciu Uhádni môj vek.

Televízia Markíza si v úvode roka vystačila s Farmou a Hornou Dolnou, do jesennej štruktúry zaradila zábavno-súťažnú novinku Dobré vedieť! Obe komerčné televízie hovoria o pestrom programe v novom roku.

V investovaní do lokálnej tvorby nezaostáva ani RTVS, ktorá sa okrem iného koprodukčne podieľala aj na vzniku viacerých slovenských filmov: Eva Nová, Učiteľka či Vojtech. Aj v budúcom roku, ak chcú programoví riaditelia uľahčiť situáciu obchodným šéfom, budú musieť na obrazovky také relácie, ktoré zaujmú divákov a nepodporia ich únik pozornosti na menšie stanice.

Zdroj: PubRes

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.