O analýze správania používateľov internetu, sociálnych sietí a využití ich dát počúvame a čítame z každej strany. Možno aj vás zaujíma, čo dokážu o vašej aktivite na Facebooku zistiť stroje, ktoré monitorujú každé vaše kliknutie. Plus, aké dáta môžu mať k dispozícii firmy, ktoré vám na ich základe budú chcieť predávať produkty. Vrátane - napríklad - politikov a programov ich politických strán.
Data Selfie
Zvolil som inštaláciu rozšírenia Chrome, ktoré sa volá Data Selfie (Dátová svojka, preklad do slovenčiny) a týždeň používal Facebook. Data Selfie je podľa informácií na svojom webe financovaný z grantu New York City Media Lab a IBM Global Entertainment Programu. Používa Machine learning API od univerzity v Cambridge a Natural Learning Processing od IBM. Druhý menovaný za týždeň nevygeneroval nič, asi ešte nemal šancu spoznať ma dostatočne. Situáciu budem monitorovať a ak zaujímavé dáta o mojej aktivite vypľuje, článok budem aktualizovať. Alebo napíšem nový.
Týždňová vzorka
Sedem dní (plus mínus pár hodín) som nechal Chrome zbierať údaje, ktoré som vygeneroval v otvorenom okne s Facebookom. Snažil som sa robiť veci rovnako, ako počas iných dní. Prepínal som medzi oknami podľa potreby, trávil na ňom toľko času, ako inokedy. Aspoň myslím, odmeraný mám len jeden týždeň.
Pri podpísaní súhlasu s používaním rozšírenia (ktoré som čítal samozrejme až na konci experimentu) mi sľúbili, že žiadne moje dáta neuschovajú, ani pre potreby výskumu ani pre komerčné účely. Uvidíme, zatiaľ im verím.
Čo teda o mne Facebook za týždeň zistil? Zistíte v galérii.