20.06.2017, 22:14

Rezník pozná výzvy mediálneho trhu. Udrží ale kredit RTVS?

Jaroslav Rezník správne definoval výzvy mediálneho trhu. Ako si s nimi dokáže poradiť?

Rezník pozná výzvy mediálneho trhu. Udrží ale kredit RTVS?
Zdroj: archív

Politici tajným hlasovaním zvolili na čelo verejnoprávnej inštitúcie súčasného šéfa TASR Jaroslava Rezníka. Ten sa v súboji stretol s Václavom Mikom, stále generálnym riaditeľom RTVS.

Dnes je jasné, že voľba nového šéfa je politickou záležitosťou. A tento pohľad prenechajme na posúdenie kolegom, ktorí sa zaoberajú politikou. Pozrime sa na to, čo plánuje nový riaditeľ Jaroslav Rezník urobiť s RTVS. 

Jaroslav Rezník vo svojom projekte celkom reálne zhodnotil situáciu na súčasnom mediálnom trhu. V tomto smere vidí do budúcna niekoľko výziev. Myslí si, že za súčasných okolností, kedy televízia Markíza odišla z terestriálu, je situácia pre rozvoj RTVS mimoriadne priaznivá. Iste, má pravdu v tom, že súboj na komerčnom poli - sledovanosti je dnes mimoriadne tesný. A aj malé percentá sledovanosti (alebo podielov) rozhodujú o tom, kto bude na konci dňa lídrom. To si uvedomuje aj Rezník, keď vo svojom projekte píše: "Rozvíjanie pozície v hlavnom vysielacom čase je potrebné zachovať, ale programovou prioritou bude celodenný podiel a jeho rast." Na to však potrebuje silnú programovú štruktúru - a správneho programového riaditeľa.

Ďalší faktor, ktorý Rezník pomenúva a ktorý dnes výrazne ovplyvňuje slovenský mediálny trh je odchod českých staníc. Vyradenie vysielania ČT zo slovenského trhu však považuje za neopodstatnenú a spoločensky škodlivú. A v tom je, aspoň podľa projektu, v inom nastavení ako je momentálna situácia na mediálnom trhu.

Ďalšiu výzvu vidí Rezník aj v online, preto navrhuje celkom konkrétne veci ako sa RTVS bude rozvíjať v digitálnom prostredí - medzi iným napríklad silný a robustný web. Nový riaditeľ si uvedomuje aj silnejúci fakt šírenia hoaxov a dezinformácií, ktorý výrazne ovplyvňuje silu mienkotvorných médií. V projekte hovorí o tom, že "RTVS musí v dnešnej dobe hoaxov a mediálneho smogu slúžiť ako zdroj overených a faktografických informácií v súvislostiach." Ten, kto sa čo i len trošku pohybuje v mediálnom prostredí vie, že niekedy je to priam Sizyfovská práca. A prešľapy typu "Sputnik" sa odpúšťajú veľmi ťažko.

K ďalším tendenciám, ktoré ovplyvňujú trh je distribúcia v budúcnosti, digitalizácia či starnutie populácie. S tým všetkým bude musieť nový riaditeľ rátať a riešiť to.

Rezník hovorí aj o financovaní. Za najzaužívanejšie považuje kombináciu úhrad a zmluvy so štátom. Avšak  upozorňuje na to, že je potrebné zadefinovať racionálny systém dlhodobého financovania RTVS. A tiež upozorňuje na to, že zrušením koncesií by sme sa dostali k štátnym médiám

Jaroslav Rezník v projekte veľmi triezvo a výstižne definoval mediálne výzvy, ktoré ho a teda RTVS pod jeho vedením v čakajú. Otázne je, ako si s nimi bude vedieť v budúcnosti poradiť. Pretože spravodajstvo, i keď je výkladná skriňa inštitúcie, je len časťou v celej štruktúre. Z tohto pohľadu mu je potrebné nechať priestor a pozorovať ako týmto výzvam dokáže ako manažér čeliť.

Otázne tiež bude ako si Jaroslav Rezník  poradí s najväčšou výzvou, ktorá ho čaká. Nastupuje po Václavovi Mikovi, ktorý zanecháva RTVS v lepšej kondícii ako hociktorý riaditeľ pred ním. Kredit RTVS je tá najväčšia hodnota, ktorú Mika verejnoprávnej inštitúcii zanechal.

A počas piatich rokov sa stala ešte jedna vážna vec. Počas funkčného obdobia sa z Miku manažéra stal Mika líder - odborne zdatný, presvedčivý, s výsledkami a s podporou časti verejnosti.  Koľko takých lídrov vidíte naokolo?

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.