StoryEditor

ADC interview s Darovcom: Na reklame je najkrajšie porušovanie stereotypov

31.08.2011, 10:14

S creative directorom Istropolitana Ogilvy sme sa rozprávali o jeho začiatkoch v reklame, pracovných rituáloch a "zakázaných" slovíčkach.

Peter Darovec študoval na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského na Katedre slovenskej literatúry a literárnej vedy. Pracoval ak o copywriter  a creative director v Publicis.Knut a Mayer/McCann-Erickson. Od roku 2004 je creative director v Istropolitana Ogilvy. 

Jeho práce sa pravidelne objavujú na shortlistoch aj medzi víťazmi na slovenských aj zahraničných súťažiach.

 

  Ako si si našiel cestu k reklame?

Nič som nehľadal. Študoval som literatúru a kamaráti z reklamných agentúr si asi povedali, že keď sa už vyznám v tých slovíčkach, tak im môžem občas pomôcť. No tak som namiesto vykladania vagónov brigádoval ako copywriter. A zistil som, že je to pre mňa najzábavnejší spôsob ako prísť legálne k nejakým peniazom.    

 

Rozmýšľal si niekedy nad tým, čo by robil, keby si nerobil, čo robíš?:)

Nad svojím alternatívnym životom nemusím rozmýšľať, lebo ho žijem. Okrem reklamy sa totiž stále venujem aj literatúre, ktorú dodnes učím na univerzite. Tak či onak, stále sú to tie slovíčka. 

 

Spomenieš si sa na svoj prvý reklamný výtvor? 

Spomeniem, ale dnes sa už za to trochu hanbím. Bolo to proste úplná amatérčina. I keď vtedy to nikomu nevadilo – veď v deväťdesiatych rokoch bola taká vlastne celá slovenská reklama. Netvrdím, že dnes je ako celok nejako omračujúco kreatívna, ale aspoň v tých „klincových“ agentúrach je určite oveľa sofistikovanejšia, zaujímavejšia a “svetovejšia“ než kedysi.  Som celkom rád, že som toho súčasťou aj dnes. Takže radšej zabudnime na staré hriechy.

 

Aká vlastnosť podľa Teba oddeľuje úspešného copywritera od priemeru? Aký máš názor na prínos odborného vzdelania?

Slušný copywriter má buď dobré koncepčné nápady, alebo vie dobre písať. Skvelý copywriter má dobré koncepčné nápady a vie dobre písať.

K druhej časti otázky: Na základe dlhodobého pozorovania ľudí z reklamy usudzujem, že vzdelanie, špeciálne kultúrny rozhľad, je celkom užitočné dokonca aj pre nich... Ani nemusí byť odborné, hlavne aby bolo aspoň nejaké.  

 

Máš nejaký špeciálny pracovný rituál?

Táto práca je založená na vyhýbaní sa stereotypom. A keďže presne neviem, aký je rozdiel medzi stereotypom a rituálom, snažím sa radšej vyhýbať obidvom.  

 

Čo sa ti najviac páči na Tvojej práci?

Porušovanie stereotypov.

 

Počas Tvojej kariéry si mal v rukách asi veľa knižiek venujúcich sa reklame. Ktorá z nich sa oplatí  prečítať?

Prečítať sa oplatia asi všetky, ale veľmi by som sa ne nespoliehal. V tých knižkách je len to, čo už vymyslené bolo. Ambíciou človeka v kretívnom biznise by malo byť vymyslieť niečo, čo ešte v žiadnej knižke nie je.

 

Perličky na záver:

Aký najzvláštnejší predmet si mal položený na pracovnom stole?

Veľké, ohavné blikajúce oko aj so žilami. Dostal som ho od Bebeho Bezáka v čase, keď som mal problémy s očami. Všetci to oko na mojom stole zhnusene obdivovali, ale potom mi ho ktosi ukradol. Asi mal problémy s očami.

 

Keby si mal moc zakázať používať v reklame jedno slovo, aké by to bolo? Je nejaké slovné spojenie, na ktoré si alergický?

VIAC AKO... a nasleduje produkt (od poistenia, upratovania, kuriérskych služieb, hodiniek – čokoľvek). Na VIAC AKO... som viac ako alergický.

 

Tvoja obľúbená reklama?

The Big Beer Ad.

 

Zopár kampaní, na ktorých Peter pracoval:

Zlatý Bažant:

Bratislava film:  

T- com:



Peter Darovec študoval na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského na Katedre slovenskej literatúry a literárnej vedy. Pracoval ako copywriter  a creative director v Publicis.Knut a Mayer/McCann-Erickson. Od roku 2004 je creative director v Istropolitana Ogilvy.

Jeho práce sa pravidelne objavujú na shortlistoch aj medzi víťazmi na slovenských aj zahraničných súťažiach.

 

(+ fotografia)

 

Ako si si našiel cestu k reklame?

Nič som nehľadal. Študoval som literatúru a kamaráti z reklamných agentúr si asi povedali, že keď sa už vyznám v tých slovíčkach, tak im môžem občas pomôcť. No tak som namiesto vykladania vagónov brigádoval ako copywriter. A zistil som, že je to pre mňa najzábavnejší spôsob ako prísť legálne k nejakým peniazom.    

 

Rozmýšľal si niekedy nad tým, čo by robil, keby si nerobil, čo robíš?:)

Nad svojím alternatívnym životom nemusím rozmýšľať, lebo ho žijem. Okrem reklamy sa totiž stále venujem aj literatúre, ktorú dodnes učím na univerzite. Tak či onak, stále sú to tie slovíčka. 

 

Spomenieš si sa na svoj prvý reklamný výtvor?

Spomeniem, ale dnes sa už za to trochu hanbím. Bolo to proste úplná amatérčina. I keď vtedy to nikomu nevadilo – veď v deväťdesiatych rokoch bola taká vlastne celá slovenská reklama. Netvrdím, že dnes je ako celok nejako omračujúco kreatívna, ale aspoň v tých „klincových“ agentúrach je určite oveľa sofistikovanejšia, zaujímavejšia a “svetovejšia“ než kedysi.  Som celkom rád, že som toho súčasťou aj dnes. Takže radšej zabudnime na staré hriechy.

 

Aká vlastnosť podľa Teba oddeľuje úspešného copywritera od priemeru? Aký máš názor na prínos odborného vzdelania?

Slušný copywriter má buď dobré koncepčné nápady, alebo vie dobre písať. Skvelý copywriter má dobré koncepčné nápady a vie dobre písať.

K druhej časti otázky: Na základe dlhodobého pozorovania ľudí z reklamy usudzujem, že vzdelanie, špeciálne kultúrny rozhľad, je celkom užitočné dokonca aj pre nich... Ani nemusí byť odborné, hlavne aby bolo aspoň nejaké.  

 

Máš nejaký špeciálny pracovný rituál?

Táto práca je založená na vyhýbaní sa stereotypom. A keďže presne neviem, aký je rozdiel medzi stereotypom a rituálom, snažím sa radšej vyhýbať obidvom.  

 

Čo sa ti najviac páči na Tvojej práci?

Porušovanie stereotypov.

 

Počas Tvojej kariéry si mal v rukách asi veľa knižiek venujúcich sa reklame. Ktorá z nich sa oplatí  prečítať?

Prečítať sa oplatia asi všetky, ale veľmi by som sa ne nespoliehal. V tých knižkách je len to, čo už vymyslené bolo. Ambíciou človeka v kretívnom biznise by malo byť vymyslieť niečo, čo ešte v žiadnej knižke nie je.

 

Perličky na záver: Aký najzvláštnejší predmet si mal položený na pracovnom stole?

Veľké, ohavné blikajúce oko aj so žilami. Dostal som ho od Bebeho Bezáka v čase, keď som mal problémy s očami. Všetci to oko na mojom stole zhnusene obdivovali, ale potom mi ho ktosi ukradol. Asi mal problémy s očami.

 

Keby si mal moc zakázať používať v reklame jedno slovo, aké by to bolo? Je nejaké slovné spojenie, na ktoré si alergický?

VIAC AKO... a nasleduje produkt (od poistenia, upratovania, kuriérskych služieb, hodiniek – čokoľvek). Na VIAC AKO... som viac ako alergický.

 

Aká téma prednášky o reklame by ťa aj po toľkých rokov v brandži prilákala na nejakú konferenciu?

Peter Darovec študoval na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského na Katedre slovenskej literatúry a literárnej vedy. Pracoval ako copywriter  a creative director v Publicis.Knut a Mayer/McCann-Erickson. Od roku 2004 je creative director v Istropolitana Ogilvy.

Jeho práce sa pravidelne objavujú na shortlistoch aj medzi víťazmi na slovenských aj zahraničných súťažiach.

 

(+ fotografia)

 

Ako si si našiel cestu k reklame?

Nič som nehľadal. Študoval som literatúru a kamaráti z reklamných agentúr si asi povedali, že keď sa už vyznám v tých slovíčkach, tak im môžem občas pomôcť. No tak som namiesto vykladania vagónov brigádoval ako copywriter. A zistil som, že je to pre mňa najzábavnejší spôsob ako prísť legálne k nejakým peniazom.    

 

Rozmýšľal si niekedy nad tým, čo by robil, keby si nerobil, čo robíš?:)

Nad svojím alternatívnym životom nemusím rozmýšľať, lebo ho žijem. Okrem reklamy sa totiž stále venujem aj literatúre, ktorú dodnes učím na univerzite. Tak či onak, stále sú to tie slovíčka. 

 

Spomenieš si sa na svoj prvý reklamný výtvor?

Spomeniem, ale dnes sa už za to trochu hanbím. Bolo to proste úplná amatérčina. I keď vtedy to nikomu nevadilo – veď v deväťdesiatych rokoch bola taká vlastne celá slovenská reklama. Netvrdím, že dnes je ako celok nejako omračujúco kreatívna, ale aspoň v tých „klincových“ agentúrach je určite oveľa sofistikovanejšia, zaujímavejšia a “svetovejšia“ než kedysi.  Som celkom rád, že som toho súčasťou aj dnes. Takže radšej zabudnime na staré hriechy.

 

Aká vlastnosť podľa Teba oddeľuje úspešného copywritera od priemeru? Aký máš názor na prínos odborného vzdelania?

Slušný copywriter má buď dobré koncepčné nápady, alebo vie dobre písať. Skvelý copywriter má dobré koncepčné nápady a vie dobre písať.

K druhej časti otázky: Na základe dlhodobého pozorovania ľudí z reklamy usudzujem, že vzdelanie, špeciálne kultúrny rozhľad, je celkom užitočné dokonca aj pre nich... Ani nemusí byť odborné, hlavne aby bolo aspoň nejaké.  

 

Máš nejaký špeciálny pracovný rituál?

Táto práca je založená na vyhýbaní sa stereotypom. A keďže presne neviem, aký je rozdiel medzi stereotypom a rituálom, snažím sa radšej vyhýbať obidvom.  

 

Čo sa ti najviac páči na Tvojej práci?

Porušovanie stereotypov.

 

Počas Tvojej kariéry si mal v rukách asi veľa knižiek venujúcich sa reklame. Ktorá z nich sa oplatí  prečítať?

Prečítať sa oplatia asi všetky, ale veľmi by som sa ne nespoliehal. V tých knižkách je len to, čo už vymyslené bolo. Ambíciou človeka v kretívnom biznise by malo byť vymyslieť niečo, čo ešte v žiadnej knižke nie je.

 

Perličky na záver: Aký najzvláštnejší predmet si mal položený na pracovnom stole?

Veľké, ohavné blikajúce oko aj so žilami. Dostal som ho od Bebeho Bezáka v čase, keď som mal problémy s očami. Všetci to oko na mojom stole zhnusene obdivovali, ale potom mi ho ktosi ukradol. Asi mal problémy s očami.

 

Keby si mal moc zakázať používať v reklame jedno slovo, aké by to bolo? Je nejaké slovné spojenie, na ktoré si alergický?

VIAC AKO... a nasleduje produkt (od poistenia, upratovania, kuriérskych služieb, hodiniek – čokoľvek). Na VIAC AKO... som viac ako alergický.

 

Aká téma prednášky o reklame by ťa aj po toľkých rokov v brandži prilákala na nejakú konferenciu?

To by musela byť viac ako prednáška...

To by musela byť viac ako prednáška...

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. máj 2025 20:00