Hľadať optimálnu štruktúru agentúry - hlúposť či nutnosť?
V najbližšom čísle Stratégii sme pre vás pripravili krátky prehľad toho, ako to vyzerá s našimi agentúrami a ich vnútornými štruktúrami. Dozviete sa aj to, kto tú svoju práve mení. Ale ešte predtým si pozrite, čo na modely agentúr hovoria za hranicami.
Trevania Henderson, zakladateľka a prezidentka Bostonskej agentúry The Marketing Department, vidí budúcnosť agentúry v modeli, ktorý kombinuje najlepších odborníkov s tými najlepšími nápadmi. Čo znie trochu utopisticky, no zároveň vysvetlila, ako takýto tím dosiahnuť: „Je to možné iba vtedy, keď máte tekutú štruktúru agentúry.“ Svoju vlastnú „fluid network“ založila ešte v roku 1994. Už vtedy mala jasnú predstavu o tom, ako má taký model agentúry presne vyzerať.
Je presvedčená o tom, že klienti chcú z nízkeho rozpočtu vytrieskať to najlepšie, čo sa dá. A to dokážu iba tí najlepší, a iba vtedy, ak riešenie príde rýchlejšie než kedykoľvek predtým (bez toho, aby utrpelo na kvalite). A preto jej agentúra zamestnáva 20 expertov a aktívne komunikuje s až 200 profesionálmi po celom svete. Sú nepriamo spojení s agentúrou a ich práca reprezentuje ich samých, nie agentúru, pre ktorú práve pracujú. Aj preto sú viac motivovaní. „V tomto modeli nie je miesto na zašívanie sa. Ak odfláknete svoju prácu, vypadávate z hry,“ vysvetľuje Trevania Henderson, podľa ktorej tak majú klienti garantované, že na ich projekte budú pracovať iba skutoční profesionáli.
Ďalšou výhodou tohto modelu je, že v podstate nemá pevnu štruktúru. Jednotliví členovia tímu sú priamo na seba naviazaní, diskusia je otvorená pre hocikoho z nich a každého názor má rovnakú váhu. Tím tak dokáže byť viac inovatívny, kreatívny a tiež rýchlejší, lebo neexistuje byrokracia, ktorá je typická pre integrované agentúry.
Jedinou výzvou, ktorú so sebou tento model nesie, je podľa Henderson to, že klienti musia začať veriť vo svoj kreatívny tím. Tradičné agentúry túto dôveru už majú a vyslúžili si ju práve vďaka tomu, že fungujú v zabehnutom systéme a to je samozrejme pre ne veľká výhoda. Ale Henderson je presvedčená, že modely, ako je tekutá štruktúra, ponúkajú väčšie možnosti uspokojiť klienta rýchlejšie. Bez toho, že by nedostal požadovanú kvalitu. „Budúcnosť patrí tým, ktorí riskujú a produkujú inovatívne nápady, a zároveň sú skutočnými expertmi v tom, čo robia. A to žiadna agentúra nedokáže, už len z toho dôvodu, že nikdy nebude mať pod jednou strechou len zanietených odborníkov.“
Simona Dan z rumunskej agentúry PlanBee zastáva presne opačný model ako Henderson, a pritom tvrdí, že dokáže rovnako uspokojiť potreby klienta. Jej model prirovnala k medovému plástu, ktorý podľa nej spĺňa štyri základné pravidlá – testovať stratégiu, byť profesionálom, všetci sme rovnako dôležití, obdivujme ale len do určitej mieri.
Craig Marcus, zakladateľ americkej agentúry Rage, Grace + Partners, mal tiež trochu odlišný názor od tých predchádzajúcich: „O štruktúre agentúr sme sa napočúvali už veľa hlúpostí.“ On totiž verí, že kreatívny priemysel je továreň na hlúposti. Zároveň ale zdôraznil, že už nemáme priestor a čas na tieto hlúposti. Podľa neho je budúcnosť agentúr skrytá v čestnosti, pokore a hlavne otvorenosti. Bez ohľadu na model, ktorý uprednostníme.
Zdroj: Golden Drum