1/12Experti digitálnych agentúr o ére, ktorá nastane po konci cookies tretích strán.
2/12Michal Behunek
Senior Programmatic and Performance Manager
Zenith
O konci Cookies sa bavíme minimálne posledné dva roky. Pritom aj dnes sa na ne stále spoliehame a kampane bez ich pomoci sú zatiaľ ojedinelé, resp. iba vo forme testov. Reálny koniec Cookies nastane až vtedy, keď Google definitívne príde s riešením alternatívy. Dovtedy testujeme rôzne možnosti, ako napríklad ID Fusion od Adformu, ktoré sme ako prví na Slovensku vyskúšali na kampani
3/12Daniel Vachuna
Head of Digital
THIS IS LOCCO
Tým, že prídeme o meranie konverzií a remarketing, bude oveľa dôležitejšie zamerať sa na dobré cielenie podľa záujmov a skupín. My už prechádzame na vyhodnocovanie kampaní na základe koeficientu MER – Marketing Efficiency Ratio. No celkovo je trend pri veľkých kampaniach prechádzať na čo najširšie cielenie.
4/12Roman Helt
Performance Marketing Director
ui42
Aj naďalej sa bude významne zvyšovať význam first party údajov, či už v rámci ekosystému dnešných veľkých hráčov, alebo aj rôznych rozvíjajúcich sa CDP služieb a alternatív. Google aktuálne komunikuje ukončenie podpory third party cookies v druhej polovici roku 2024 pri prehliadači Chrome, ktorý má na trhu stále dominantné postavenie. Vzhľadom na dlhodobú podporu iniciatívy Privacy Sandbox a Topics zo strany Googlu je možné predpovedať, že nové riešenie ponúkne porovnateľný výkon aj pre menších advertiserov. Dlhodobo však testujeme aj niektoré zo spomínaných alternatív, nielen z dôvodu blížiacej sa zmeny, ale aj ich ďalších možných benefitov.
5/12Tomáš Šmelko
account director
Promiseo
Dáta sú často tou najcennejšou vecou, akú môže digitálny biznis mať. Obmedzenia v cielení nemusia znamenať nutne len horšie čísla na strane inzerenta, ale aj menej relevantnej reklamy pre samotného spotrebiteľa. Ak totiž reklama nie je relevantná, býva otravná. Dáta poskytujú maximalizovanie tejto relevancie. V dnešnej dobe, keď sa riešia prechod na GA4, nové spôsoby vyhodnocovania či striktné obmedzovanie v rámci potvrdenia preferencií používateľa, je stratégií viacero. Najlepšie je určite dostať súhlas od návštevníka. Doladenie cookies lišty, testovanie a experimentovanie sú skvelým začiatkom toho, ako zabezpečiť, aby sa dát stratilo čo najmenej a vy ste maximalizovali svoj potenciál.
6/12Tomáš Malík
Performance & Media Strategist
Zaraguza
Ťažko odhadnúť časové obdobie, no keďže online reklamné systémy a ďalšie spoločnosti, ktoré tieto cookies využívajú, sa ich určite dobrovoľne nevzdajú, závisí to od regulácií a toho, aké silné a účinné budú. Najväčšie regulácie môžeme, ako sme už zvyknutí, očakávať od EÚ. Otázne je, či sa k EÚ pridajú aj ostatné štáty alebo budú nástroje a systémy fungovať dvojako, podľa toho, kde sa človek nachádza. Online trh to už ovplyvňuje, odstraňujú sa niektoré možnosti cielenia reklám, komplikuje sa webová analytika a zber údajov a trend bude pravdepodobne pokračovať. Pripravujeme sa spôsobom, ktorý nám dané systémy ponúkajú, napr. implementácia server-side trackingu, zapnutie rozšírených konverzií, dopočítavanie konverzií, prechod na GA4 a ďalšie.
7/12Veronika Zábrženská
Digital Director
Performics
Jedna vec je medializovaný dátum 2024, no realita môže byť iná. Z nášho pohľadu to nemusí byť až taký strašiak, ako spočiatku cookieless svet vyzeral. Mnoho platforiem a publisherov sa technologicky pripravilo pracovať s dátami bez cookies (Adform, Teads...). Dokonca poskytovatelia 3rd party dát zmenili metodológiu zberu dát cez unikátne identifikátory, ktoré neobsahujú cookies, čo nám dáva stále priestor využívať aj ich cielenia. Zároveň naši klienti veľmi precízne pracujú s 1st party dátami, ktoré dokážeme segmentovať a veľmi efektívne aplikovať do kampaní.
8/12Zdenko Mojto
Performance & Programmatic Lead
Wavemaker
Ťažko povedať, pretože tento termín sa pravidelne odsúva na neskôr, čo môže naznačovať, že trh aktuálne nie je zjednotený v tom, aké riešenie by malo nahradiť cookies tretích strán. Najdôležitejší hráč v tomto ohľade – Google (pretože mu patrí najpoužívanejší prehliadač Chrome) – oznámil ďalšie posunutie termínu – tentoraz na rok 2024. Toto je už druhé predĺženie platnosti cookies tretích strán v jeho prehliadači, ktoré mali pôvodne prestať fungovať v tomto roku. Google stále potrebuje viac času na testovanie v rámci svojej Privacy Sandbox iniciatívy – tá má nájsť riešenie, ktoré by menej zasahovalo do súkromia používateľov pri cielení reklamy. Marketéri tak získali čas navyše, prvou skúškou však bude ukončenie podpory Similar Audiences v systéme Google Ads v máji tohto roka.
9/12Marcel Milo
CEO
GROOW
Áno, vnímame, že schopnosť dátovo vyťažovať cookies v poslednom čase rapídne klesla, avšak berieme to v GROOW skôr ako evolúciu a už dnes prinášame našim klientom riešenia ktoré ako napríklad server-side tracking obohacujú dáta o užívateľoch.
10/12Michal Greguš a Jakub Gombar,
Co-CEO
Invelity
Toto sa už deje. Vidíme čoraz viac blokovania na strane prehliadačov či samotných operačných systémov, ktoré čoraz viac dbajú na súkromie používateľov. Práve preto sa treba pozrieť na vlastné dáta a na stratégiu ich zberu udržateľne do budúcnosti. Reklamné systémy sa snažia nahrádzať tieto cielenia, tzv. smart cieleniami, ktoré sú skôr black box, do ktorého nevidíme. Pozrite sa na svoju aktuálnu stratégiu, v akej miere pracujete s vlastnými dátami a či sa to nedá robiť lepšie. Odpútajte sa tak od závislosti tretích strán, ktoré sú čím ďalej tým menej relevantnejšie s menším zásahom.
11/12Martin Kučera
Senior Digital Manager
OMD Slovakia
To je otázka, na ktorú asi nikto z nás momentálne nemá odpoveď, bohužiaľ. Google minulý rok odložil odstránenie cookies tretích strán do roku 2024. Aj keď je viac času na prípravu, situáciu to len málo zmení. Niektorí z veľkých hráčov na trhu už predstavili svoju víziu, ako by mohla vyzerať cookieless budúcnosť. Predpokladáme teda, že v budúcnosti by mohlo vzniknúť viacero možností/riešení. Niektoré sú už dokonca aj známe a naši klienti ich pravidelne využívajú v rámci A/B testovania.
12/12Richard Szabó
Head of Digital
Mediabrands
Na cookieless éru sa svedomito pripravujeme už niekoľko rokov. Rôzne subjekty (publisheri, data provideri, DSPs...) ponúkajú rôzne riešenia, mnohé z nich posúvajú kvalitu nákupu dopredu. Príprava na cookieless nám umožnila uchopiť interne túto tému, nájsť viacerých kvalitných partnerov, pracovať na nových obchodných partnerstvách. Btw, browsujú vaši zákazníci cez Safari alebo Firefox? Tak cookieless éra je už dávno tu.